خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان خصوصی سازی:

توزیع سود سهام عدالت سال 96 از دی‌ماه آغاز می‌شود/ با لغو واگذاری از طریق رد دیون حضور خصولتی‌ها را منتفی کرده‌ایم/ برای خروج هپکو از بحران تلاش می‌کنیم

asdasd
کد خبر : ۶۶۴۱۴۵

رئیس سازمان خصوصی سازی گفت: سود سال 96 از سال 95 بیشتر خواهد بود و سعی می‌کنیم همانند سال گذشته در بازه زمانی اواخر دیماه تا اواخر اسفندماه توزیع کنیم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، علی اشرف پوری حسینی رئیس سازمان خصوصی سازی در جمع خبرنگاران در مورد عملکرد این سازمان گفت: از اسفند سال 95 کار جدیدی به نام ساماندهی سهام عدالت را راه‌اندازی کردیم و در اختیار 49 میلیون سهامدار قرار دادیم. این کار تا مهر 95 صورت گرفت و پس از آن کسانی که سهام یک میلیون تومانی داشتند 150 هزار تومان سود دریافت کردند بقیه هم متناسب با سهام خودشان سودشان را دریافت کردند.

وی ادامه داد: از 49 میلیون نفر سهامدار 40 میلیون نفر شماره شبای خود را اعلام کردند و متناسب با سهام سود خود را دریافت کردند و کسانی که با تاخیر شماره شبا را اعلام کردند در چند روز اخیر سود خود را دریافت خواهند کرد بنابراین سود سهام سال 95 در حال بسته شدن است.

وی در مورد توزیع سود سهام عدالت برای سال 96 گفت: سود برای مشمولین ابلاغ شده که نزدیک به 4 هزار میلیارد تومان است که نسبت به سال 96 اندکی بیشتر شده است و اگر هلدینگ‌ها در آبان مجامع خود را برگزار کنند این سود افزایش خواهد داشت اما مقدار قطعی آن را هنوز نمی‌دانیم. بنابراین سود سال 96 از سال 95 بیشتر خواهد بود و سعی می‌کنیم همانند سال گذشته در بازه زمانی اواخر دیماه تا اواخر اسفندماه توزیع کنیم.

رئیس سازمان خصوصی سازی در مورد کسانی که شماره شبای خود را اعلام نکردند، گفت: در جلسه‌ای که در شورای عالی اصل 44 برگزار شد ابهامات مربوط به هفت میلیون نفر که در قید حیات هستند و مشمول سهام می‌باشند بررسی و مصوب شد اگر ظرف چند ماه آینده آزادسازی فروش سهام صورت بگیرد یک ابهامی در مورد ورقه سهام وجود خواهد داشت و ما نمی‌توانیم آنها را بلاتکلیف نگاه داریم.

وی ادامه داد: سود سهام این افراد در سال 97 اگر تا پایان مهرماه اعلام کردند واریز خواهد شد و در غیر این صورت بنا بر تصمیم شورای عالی اصل 44 و وزیر اقتصاد در جایی سرمایه‌گذاری خواهیم کرد که در این صورت پس گرفتن آن مشکل خواهد بود. لذا خواهشمندیم تا پایان مهرماه شماره شبا را اعلام کنید.

وی با تاکید بر روند صعودی خصوصی‌سازی در دولت کنونی گفت: قبل از دولت آقای روحانی از 755 عنوان 101 عنوان واگذار شد. در حالی که در 6 سال گذشته این رقم به 448 عنوان رسیده است و اگر خواستار نتیجه مطلوب از خصوصی‌سازی هستیم نیازمند همکاری دولت و مجلس شورای اسلامی هستیم.

وی در مورد واگذاری کشت و صنعت مغان گفت: اولین هجمه‌ای که صورت گرفت این بود که شما 63 هزار هکتار زمین متری دو هزار و 800 تومان را واگذار کرده‌اید در حالی که مساحت آنجا 27 هزار هکتار است و در مغان هیچ معامله‌ای به متر صورت نمی‌گیرد بلکه معاملات به هکتار است. براساس ارزیابی‌ها هر هکتار زمین آبی نزدیک به جاده و خاک مناسب بین 100 تا 120 میلیون تومان و هر هکتار زمین دیمی 25 تا 30 میلیون تومان است.

وی ادامه داد: بر همین اساس ما چهار کارشناس را به منطقه اعزام کردیم و براساس ارزیابی آنها قیمت 27 هزار هکتار زمین با هکتار 53 میلیون تومان با متری 6 هزار و 500 تومان قیمت‌گذاری شد و این قیمت بالاتر از قیمت مزایده‌ای بود و ما با اصرار مزایده را تبدیل به مذاکره کردیم و 1400 میلیارد تومان را به 1800 میلیارد تومان  افزایش دادیم.

پوری حسینی در پاسخ به اینکه آیا شخص خریدار اهلیت لازم را داشت یا نه؟ گفت: کسانی که این ادعا را دارند حتی نتوانستند مدرکی را مبنی بر عدم اهلیت خریدار ارائه کنند. اگر طرف بدهی بانکی داشته باشد یا ممنوع المعامله باشد یا در خریدهای قبلی از سازمان خصوصی سازی بدهی داشته باشد در آن صورت اعتماد ایشان سلب می‌شود. در حالی که ما مدرکی مبنی بر این موارد را نداشتیم و تا به امروز هیچ سندی در مورد فقدان اهلیت خریدار وجود ندارد.

رئیس سازمان خصوصی سازی در مورد واگذاری سرخابی‌های پایتخت گفت: طی نامه‌ای که آقای سلطانی فر وزیر ورزش به رئیس جمهور ارسال کرده بودند خواستار واگذاری این دو باشگاه بودند و اعلام کرده بودند که حضور دولت در این باشگاه‌ها مغایر با برخی قوانین است البته رئیس جمهور نیز با اصل واگذاری موافق هستند و تنها مشکل آن این است که براساس مصوبه هیات وزیران در مرداد 1394 این باشگاه‌ها فرهنگی اعلام شده است که باید اصلاح شود تا واگذاری صورت گیرد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا مبنی بر اینکه آیا رابطه‌ای بین درصد واگذاری‌ها در سال‌های 92 و 88 که 30 و 17 درصد را شامل می‌شود با برگزاری انتخابات وجود دارد یا نه؟ پاسخ داد: اگر جداول را آنالیز کنیم متوجه می‌شویم که سال 92 سال طلایی بود و بیشتر این واگذاری‌‌ها در نیمه دوم سال اتفاق افتاده است و 17 درصد آن مربوط به واگذاری هلدینگ خلیج فارس بود که میزان آن 9 هزار و 400 میلیارد تومان بود که یک خریدار مناسب محسوب می‌شد و هیچ مشکلی در واگذاری وجود نداشت در حالی که در سال گذشته که نزدیک به یک هزار میلیارد تومان واگذاری صورت گرفته با مشکلات زیادی روبه رو بودیم و تلاش می ‌کنیم که یک پایداری و ثبات در خصوصی‌سازی صورت بگیرد که لازمه آن تدبیر و سیاست است.

رئیس سازمان خصوصی‌سازی در مورد واگذاری ها به بخش خصوصی غیرواقعی گفت: تا نیمه اول سال 1392 تنها 18 درصد به بخش واقعی واگذار شد اما از سال 1392 با آسیب‌شناسی سعی کردیم تا واگذاری از طریق رد دیون را لغو کنیم و هر مزایده‌ای که صورت می‌گیرد خریدار را معرفی می‌کنیم هرچند ما نمی‌توانیم تمام آثار دولت قبل را به یکباره صفر کنیم اما مسیر را اصلاح کرده و با لغو واگذاری رد دیون تقریبا حضور خصولتی‌ها را منتفی کرده‌ایم.

وی صندوق‌های ETF را بهترین راهکار در صورت خرید و فروش اوراق سهام عدالت دانست و افزود: تا امروز راهکاری جز این صندوق‌ها وجود ندارد در واقع صندوق های ETF انتخاب نیستند بلکه اجبار هستند و انتظار داریم که در صورت آزادسازی خرید و فروش با افزایش عرضه روبه‌رو شویم که در این صورت با افت قیمت روبه‌رو خواهیم شد و این صندوق‌ها در آن روز می‌توانند بهترین راهکار باشند.

پوری حسینی با بیان اینکه در بیش از 50 درصد شرکت‌های کنترلی واگذار شده شاخص بهره‌وری رشد کرده است افزود: در مورد بهره‌وری و اشتغال در سال 96 دو شرکت غیردولتی را مامور ارزیابی این مولفه‌ها کردیم و آمار نشان داد که بیش از 50 درصد این شرکت‌ها با رشد بهره‌وری روبه‌رو بوده‌اند.

وی در مورد عدم موفقیت واگذاری هپکو گفت: ما در مورد آینده نمی‌توانیم حدس بزنیم و این در مورد واگذاری هپکو صورت گرفت به این صورت که قبل از واگذاری هپکو مواردی مانندتحریم‌ها و یا ورود ماشین‌آلات از چین وجود نداشته و اگر امروز هپکو زمین خورده است تاثیر سیاست‌های عمومی است و ما تمام تلاش خود را می‌کنیم تا هپکو از بحران خارج شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز