خبرگزاری کار ایران

در بازدید اعضای کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران تاکید شد

احتمال حذف چمن از فضای سبز شهر تهران

asdasd
کد خبر : ۶۶۳۳۸۹

اعضای کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران در بازدید از تصفیه خانه ششم تهران بر لزوم تسریع در راه اندازی تصفیه خانه ششم تهران در جهت تامین آب پایدار پایتخت تاکید کردند.

به‌گزارش ایلنا از وزارت نیرو، "رضا مومنی" معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه ای تهران در این بازدید با تشریح سیمای منابع و مصارف آب استان تهران گفت: سالانه حدود 4 میلیارد و 83 میلیون متر مکعب آب در استان تهران مصرف می‌شود که سهم بخش شرب 35.1 درصد، کشاورزی 56.1 درصد، فضای سبز 6.5 درصد و صنعت و خدمات 2.3 درصد است.

وی با بیان اینکه میزان بارندگی ها در سال 95-96 حدود 324 میلی‌متر بوده است، گفت: این درحالیست که میزان بارندگی ها در سال آبی 96-97 به 251 میلی‌متر کاهش یافت که این رقم نسبت به سال آبی گذشته 22 درصد و نسبت به بلندمدت 9 درصد کمتر است.

مومنی با اشاره به وضعیت سدهای پنجگانه تامین کننده آب تهران اظهار داشت: در تاریخ 4 شهریور سال جاری مجموع آب ذخیره شده در مخازن سدهای امیرکبیر، طالقان، لار ، لتیان و ماملو حدود 706 میلیون متر مکعب است که در مقایسه با مدت زمان مشابه سال گذشته 236 میلیون متر مکعب کاهش یافته است.

وی میزان تخصیص آب از سدهای تحت پوشش شرکت آب منطقه ای تهران برای شهر تهران را حدود یک میلیارد و 22 میلیون متر مکعب بیان کرد و افزود: به‌رغم این میزان تخصیص به دلیل وجود برخی چالش ها امکان انتقال حدود 240میلیون متر مکعب وجود نداشته است که امیدواریم با راه اندازی تصفیه خانه ششم تهران بخشی از تخصیص بلااستفاده به شهر تهران برسد.

معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه‌ای تهران با بیان اینکه شهر تهران سالانه با 40 میلیون متر مکعب کسری مخزن روبه رو است، گفت: در شرایط طبیعی حدود 320 میلیون مترمکعب از منابع آب زیرزمینی برداشت می‌شود که این رقم در سال های خشک به 450 میلیون متر مکعب می‌رسد.

وی ادامه داد: متاسفانه به دنبال کاهش سطح منابع آب زیرزمینی شاهد پدیده فرونشست در مناطقی از تهران هستیم که این پدیده در حال گسترش است.

وی خاطرنشان کرد: در شرکت آب منطقه ای تهران طرح های مهم تامین آب در حال اجراست که از مهمترین آنها می توان به سامانه جایگزین انتقال آب از طالقان به تهران، انتقال آب از سد امیرکبیر به تهران و همچنین طرح انتقال آب از سد لار به تهران اشاره کرد.

مصرف 190 میلیون متر مکعب آب در فضای سبز شهر تهران

در این نشست محمدرضا بختیاری مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران ضمن معرفی اجمالی شرکت های خدمات رسان آب و برق و حیطه وظیفه هر کدام از آنها گفت: بر اساس آمار شرکت آب منطقه ای تهران، سالانه حدود 190 میلیون متر مکعب آب در فضای سبز شهر تهران مصرف می شود که با هماهنگی های به عمل آمده با شهرداری باید به 70 میلیون متر مکعب صرفا برای آبیاری چمن ها کاهش یابد و بقیه نیاز آبی فضای سبز و پارک های جنگلی از طریق پساب تامین گردد.

وی با اشاره به اینکه شهرداری تهران و وزارت نیرو باید خود را برای تامین آب پایتخت طی 5 سال آینده آماده کنند، تصریح کرد: امکان اجرای طرح‌های تامین آب جدید در تهران وجود ندارد و باید از طریق مدیریت تقاضا آب مورد نیاز را تامین کرد.

بختیاری با تاکید بر اینکه تامین و توزیع آب شرب بسیار پر هزینه است، افزود: آب سدها و آب شرب شهر تهران جزو با کیفیت‌ترین آب‌های جهان است که بدون اغراق می توان گفت آب موجود در لوله ها حتی از آب معدنی با کیفیت‌تر است.

وی ادامه داد: نیم لیتر آب بسته بندی با قیمت 10 هزار ریال فروخته می شود درحالی که نیم لیتر آب لوله کشی با کیفیتی به مراتب بهتر از آب معدنی را با قیمت فقط 3 ریال به دست مصرف کننده می رسانیم.

مدیرعامل اب و فاضلاب استان تهران با اشاره به اهمیت تصفیه خانه ششم آب تهران تصریح کرد: هم اکنون به قیمت روز حدود 1000 میلیارد تومان سرمایه گذاری برای طرح آبرسانی از سد امیرکبیر به تهران با احداث 29.5 کیلومتر تونل، تصفیه خانه و تاسیسات وابسته شده است اما فقط معطل حدود 150 میلیارد تومان اعتبار برای تامین تجهیزات تصفیه خانه آن است تا بتوان از آن بهره برداری کرد.

وی افزود: با راه‌اندازی این تصفیه‌خانه ضمن امکان استفاده از همه ظرفیت تخصیصی برای شهر تهران ، فشار از سفره آب های زیرزمینی برداشته می شود و آبی مطمئن به تهران می رسد.

بختیاری یادآور شد: علاوه بر آن هم اکنون طرح قمر بنی هاشم به منظور اتصال همه مخازن تهران به یکدیگر در حال اجراست که با تکمیل آن و اقداماتی که از سوی شرکت اب منطقه ای تهران برای تامین آب انجام داده است، سیستم تامین آب تهران به عنوان یکی از نمونه های مطرح در جهان مطرح خواهد شد.

وی با تاکید بر این که تا خرداد سال آینده حتما باید بخشی از ظرفیت تصفیه خانه ششم تهران وارد مدار شود گفت: اگر این تصفیه خانه تا خرداد سال آتی وارد مدار نشود ممکن است با چالش هایی روبه رو شویم  بنابراین از شورای شهر تهران درخواست داریم که همکاری و مساعدت های لازم را انجام دهند.

بازنگری در نوع کشت گیاهان و الگوی فضای سبز تهران

زهرا صدراعظم نوری رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران با بیان اینکه در شورای شهر بحث های زیادی در خصوص حذف چمن از فضای سبز شهری صورت گرفته است، گفت: در خصوص نوع کشت گیاهان و الگوی فضای سبز شهری بازنگری صورت گرفته و در جهت صیانت از منابع آبی گیاهان کم آب بر کشت شود.

وی با تاکید بر لزوم تقسیم وظایف برای کاهش مصرف آب و تامین آب مورد نیاز گفت: مصرف آبی که در حوزه شهرداری تهران است باید با تعریف سازو کارهایی کاهش یابد که البته لازم است سازو کارهای مناسب آن از جمله تامین آب جایگزین از سوی سازمان های مربوطه  در اختیار قرار گیرد.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران با بیان اینکه نمایندگان شهر تهران در مجلس شورای اسلامی نیز باید برای حل معضلات مربوط به تامین آب و تصفیه خانه ششم وارد موضوع شوند ، افزود: حل مشکلات تصفیه خانه ششم و تامین آب بر عهده سازمان های مختلف است و بخشی بر عهده شهرداری، بخشی آب منطقه ای تهران، بخشی آب و فاضلاب  و بخش دیگری بر عهده نمایندگان این شهر است .

وی تصریح کرد: باید جلسه ای با نمایندگان شهر تهران در مجلس گذاشته شده و مشکلات برای آنان نیز تبیین شود و پای کار بیایند.

نوری ادامه داد: ماده 7 و تبصره سه دو ظرفیت است که شورای شهر تهران می تواند برای تکمیل تصفیه خانه ششم تهران به کمک شرکت اب منطقه ای تهران بیاید که  این موضوع از ابعاد مختلف بررسی می شود تا مشکلات کاهش یابد.

وی خاطرنشان کرد: شهر تهران جمعیت بسیاری را در بر می گیرد که مشکلات آن باید مورد توجه قرار گیرد و همه در جهت رفع این معضلات تلاش کنند.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز