خبرگزاری کار ایران

مدیر پژوهش وفناوری شرکت ملی گاز ایران:

گام بلند در استفاده از گواهینامه ایرانی به جای API / برگزاری اولین مناقصه مینی ال.ان.جی در گشور

asdasd
کد خبر : ۶۶۳۳۷۵

مدیر پژوهش وفناوری شرکت ملی گاز ایران با بیان اینکه ما در حال برگزاری مناقصه اولین واحد مینی ال‌ان‌جی در کشور هستیم، گفت: اکنون به جای گواهینامه API از گواهینامه IPI استفاده می‌کنیم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، سعید پاک‌سرشت در اولین نمایشگاه بین‌المللی صنعت گاز اظهار داشت: برگزاری این نمایشگاه فرصت مناسبی است که دست‌اندرکاران و صنعتگران متخصصان داخلی و خارجی در خصوص سیاست‌گذاری‌ها و راهبردها در زمینه فعالیت در صنعت گاز گفت‌وگو کنند و مسیرهای آینده این صنعت را ترسیم کنند و  بدیهی است که تدوین و تنظیم برنامه موفق باید با توجه به شرایط محیطی و منافع تمام ذی‌نفعان باشد.

وی افزود: نگاهی به عمر 50 ساله گاز نشان می‌دهد که این حامل انرژی در دو دهه اخیر روند رو به رشدی داشته است و سهم 70 درصدی در تامین انرژی داشته و نقش مهمی در اقتصاد کلان دارد و از سیاست های راهبردی مشخص است که تا دو سه دهه آینده این نقش رو به رشد خواهد بود.

مدیر پژوهش وفناوری شرکت ملی گاز ایران با بیان اینکه جایگاه گاز طبیعی در عرصه بین الملل روند رو به رشدی دارد خاطرنشان کرد: مطالعات آینده پژوهشی هم این موضوع را تایید می‌کند.

وی با اشاره به هدف شرکت گاز برای ورود به عرصه‌های بین‌المللی و همطرازی با شرکت‌های سرآمد در مدیریت صنعت گاز یادآور شد: ماموریت اصلی ما این است که در افق چشم انداز در تحقق این هدف تلاش داشته باشیم و استراتژی ما نیز برگرفته از سیاست کلان نظام در راستای حمایت از ساخت داخل و توسعه فناوری‌های بومی است.

پاک سرشت ادامه داد: ما با استفاده از توان داخلی نیاز خود را به گونه‌ای تعریف می‌کنیم که قابل رقابت بوده و به سمت بازارهای بین‌المللی حرکت کند.

وی تصریح کرد: صنعت گاز در تمام زنجیره فعالیت 50 ساله خود ابتدا بهره برداری را شروع کرده که پایین ترین سطح توانمندی است و به تدریج سعی کردیم که توانمندی‌ها را ارتقا دهیم. یعنی از مرحله تعمیر و نگهداری به ساخت و نگهداری و در بالاترین راس هرم به نوآوری و ارتقای توان ساخت داخل دست یابیم. در این راستا در حال حاضر بیش از 90 درصد نیاز صنعت گاز توسط متخصصان داخلی تامین می‌شود 75 درصد صنعت پالایشگاهی و 99 درصد بخش توزیع و مصرف  از داخل تهیه می‌شود یعنی ما اکنون خود را به مرحله طراحی و ساخت بالا برده‌ایم و این نشان‌دهنده همراهی و همسویی مسوولین و سازندگان داخلی بوده است. گرچه در برخی زمینه‌ها وابستگی داریم اما بخش عمده نیاز ما از داخل تهیه می‌شود.

وی رسیدن به راس هرم یعنی بخش نوآوری و فناوری را از جمله بالاترین اهداف صنعت گاز برشمرد و افزود: برای تحقق آن نیاز به همکاری با بازیگران و ذی‌نفعان جدید داریم که علم و دانش داشته باشند. بازیگران در این بخش مراکز علمی دانش بنیان، دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمی هستند.

پاک سرشت تاکید کرد: با توجه به راهبرد و سیاست ها هدف ما ارتقای توانمندی داخل و توسعه فناوری بومی قابل رقابت است که به صادرات بینجامد یعنی کیفیت، قیمت و زمان لحاظ شود.

وی با بیان اینکه سازندگان باید وارد چرخه مصنوعات فناورانه شوند یادآور شد: ورود به عرصه بین‌المللی باید همراه با ابزارهای علم و دانش باشد تا قابل رقابت شوند.

پاک‌سرشت با بیان اینکه صنعت گاز ایران در برهه جدید حیات خود قرار دارد گفت: در ادامه ورود به مرحله نوآوری نیازمند تفکر و اندیشه هستیم که بازیگران جدید نیاز دارند.

وی با اشاره به فعالیت‌های صنعت گاز در زمینه استفاده از ساخت داخل تصریح کرد: مشارکت در طراحی و ساخت تجهیزات کلیدی صنعت گاز، همکاری با وزارت نفت در حمایت از ساخت 10 قلم کالا، مشارکت در سرمایه‌گذاری و تامین نیازهای اساسی، بهره‌مندی از علم روز و مدیریت تکنولوژی از جمله آنهاست.

پاک‌سرشت با اشاره به فعالیت همکاری صنعت گاز با مراکز علمی دانشگاهی تصریح کرد: ما در حال برگزاری مناقصه اولین واحد مینی ال‌ان‌جی در کشور هستیم همچنین بومی‌سازی فناوری فراورش گاز  در دستور کار است که در این مسیر با دانشگاه‌های طراز اول کشور همکاری می‌کنیم.

وی همچنین در بخش دیگر سخنان خود گفت: در حال حاضر دولت و حاکمیت ظرفیت مناسبی برای پوشش اشتغال ندارند که باید بخش خصوصی در این زمینه ورود پیدا کند.

وی در ادامه از راه‌اندازی واحد صدور گواهینامه کیفیت در کشور خبر داد و گفت: این واحد نیز با همکاری وزارت نفت و سازمان استاندارد در حال انجام است. تاکنون اگر می‌خواستیم از گواهینامه‌ها استفاده کنیم مجبور بودیم از مراکز بین‌المللی تهیه کنیم اما اکنون به جای گواهینامه API از گواهینامه IPI استفاده می‌کنیم.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز