خبرگزاری کار ایران

سیدمصطفی محقق داماد مطرح کرد:

بانک مرکزی با بانک‌های متخلف برخورد کند/ بستر سرمایه‌گذاری خارجی ایجاد شود

asdasd
کد خبر : ۶۶۳۳۴۱

محقق داماد اظهار داشت: دولت و هیچ ارگان دیگری نباید به بانک مرکزی به عنوان سیاستگذار پولی و بانکی کشور دستور دهد؛ بانک مرکزی باید با تجارب علمی و تاریخی درون و خارج از کشور نسبت به مدیریت بازار ارز و کنترل نقدینگی موجود در کشور اقدام کند.

به گزارش ایلنا، آیت الله سیدمصطفی محقق داماد صبح امروز (شنبه) در بیست و نهمین همایش بانکداری اسلامی که در مرکز همایش های بین المللی صدا و سیما در حال برگزاری است، گفت: بانک یکی از ضرورت های زندگی تمدنی بشری است و محال است بدون بانک بتوان جامعه ای داشته باشیم.

وی افزود: شهروند بدون بانک نمی تواند زندگی کند زیرا تمامی فعالیت های اقتصادی بدون بانک امکان پذیر نیست و گوسفند داری سبک سابق و زندگی چادرنشینی دیگر وجود ندارد.

این استاد دانشگاه تهران با بیان اینکه بنا بر آیات قرآن کریم نباید اموال و دارایی ها را در اختیار افراد نادان سپرد، گفت: اموال به یک نگاه اموال عمومی است و هر مالی مال همه است و مدیریت آن را باید به دست افراد عاقل و با دانش سپرد.

آیت الله محقق داماد به آیاتی از قرآن کریم اشاره کرد و افزود: مال ملت مثل خون در رگ آنهاست و قوام ملت به مال آنهاست.

وی درباره اعمال حاکمیت شرکتی در نظام بانکی، اظهار داشت: یکی از مشکلات امروزه در نظام بانکی رابطه آگاهی و شفافیت میان بانک ها و مشتریان وجود ندارد؛ مشتریان بانک ها نمی دانند با پول آنها چه می شود و بانک ها چگونه مدیریت می کنند؟

این استاد دانشگاه تهران به بند ۳۸ اصول راهنمای اعمال حاکمیت شرکتی اشاره کرد و ادامه داد: در این اصل «منع غرر» داریم و در معاملات بانک ها «غرر» رخ می دهد.

به گفته آیت الله محقق داماد، بند ۳۸ اصول راهنمایی حاکمیت شرکتی قانونی که برای حاکمیت شرکتی تصویب شده، می گوید موسسات باید شیوه ها، رویه های اجرایی و حقوقی را مشخص کنند تا به طور کافی پاسخگوی هرگونه مساله ای بوده تا نوعی از غرر را ایجاد کنند.

وی خاطرنشان کرد: در غرب حتی اگر فردی بخواهد ازدواج کند از مشاوره حقوقی استفاده می کند اما در کشور ما حتی تاجران بزرگ نیز تنها از بانک وام دریافت می کنند بدون آنکه بدانند بانک چگونه این وام را در اختیار وی قرار می دهد.

خاطر نشان کرد: دولت و هیچ ارگان دیگری نباید به بانک مرکزی به عنوان سیاستگذار پولی و بانکی کشور دستور دهد؛ بانک مرکز باید با تجارب علمی و تاریخی درون و خارج از کشور نسبت به مدیریت بازار ارز و کنترل نقدینگی موجود در کشور اقدام کند.مسئولین کشور باید بستر را برای گسترش سرمایه گذاری‌های خارجی و ورود منابع ارزی به داخل کشور با ثبات و امنیت ایجاد کنند تا منابع ارزی به داخل کشور بازگردد.

محقق داماد ادامه داد: بانک مرکزی باید با بانک‌هایی که خلاف جهت منافع کشور حرکت می‌کنند به صورت شفاف برخورد کند چرا که بانک مرکزی در زمینه بانک‌های دولتی و خصوصی ناظر محسوب می‌شود.

وی تاکید کرد: معتقدم در صورتی که ما روحانیان به صورت دقیق در زمینه حلال و حرام عمل کنیم قطعا مشکلات اقتصادی کشور حل خواهد شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز