خبرگزاری کار ایران

معاون امور آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی:

یک درصد از خاک کشور دارای مواد آلی است/ ۴۰۰ هزار حلقه چاه غیرمجاز وجود دارد

asdasd
کد خبر : ۶۶۲۴۱۷

معاون امور آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی تاکید کرد: بیشترین حجم مصرف آب در کشور مربوط به آب‌های زیرزمینی است و ۴۰۰ هزار حلقه چاه غیرمجاز داریم که تاکنون وزارت نیرو با ۲۰ هزار حلقه آن برخورد کرده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، علیمراد اکبری، معاون امور آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی در نشست خبری امروز که به مناسبت هفته دولت برگزار شد، در جمع خبرنگاران و اصحاب رسانه در خصوص ۶۳۰ هزار هکتار شالیزار کشور گفت: ۱۷۰ هزار هکتار از این شالیزارها خارج از دو استان شمالی است. این در حالی است که اگر در دو استان شمالی زیرساخت‌های لازم برای کشت فراهم نشود، ممکن است امنیت تولید برنج به خطر بیفتد؛ بنابراین فراهم کردن زیرساخت‌ها الزامی است.

قرار است برنج تنها در گیلان و مازندران کشت شود

وی افزود: دو هفته قبل در کارگروه ملی سازگاری با کم‌آبی مصوب شده است برنج تنها در دو استان گیلان و مازندران کشت شود و در سایر استان‌ها از جمله گلستان کشت این محصول در طول سه سال حذف شود. برای کشت جایگزین پیشنهادات و الزاماتی از سوی وزارت جهاد کشاورزی ارائه شده که اجرای آنها ضروری است.

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی درخصوص سهم بهره‌وری آب در ایران اظهار داشت: براساس پژوهش‌های جهانی سهم بهره‌وری آب در ایران ۳۴ درصد است و مابقی به بذر، تغذیه خاک، مبارزه با بیماری‌ها و آفات و مدیریت بهره‌برداری داشت و برداشت برمی‌گردد.

میزان خرید تضمینی گندم از مرز ۹.۵ میلیون تن گذشته است

اکبری با اشاره به استفاده از آب شیرین کشاورزی در بندرعباس تصریح کرد: اگر آب شیرین بخش کشاورزی در مناطق ساحلی مانند بندرعباس برای صنایع استفاده شود، فاجعه و خیانت است. وزارت نیرو و سایر مسئولان نباید اجازه دهند که در ۱۰۰  کیلومتری دریا صنایع از آب شیرین برای تولیدات استفاده کنند.

وی درخصوص میزان خرید تضمینی گندم خاطرنشان کرد:‌ میزان خرید تضمینی گندم از مرز ۹.۵ میلیون تن گذشته و رکورد سال قبل را زده است. این در حالی است که بارندگی در مقایسه با سال گذشته ۳۰ درصد کاهش یافته است. 

۴۰۰ هزار حلقه چاه غیرمجاز داریم

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه قیمت پلی‌اتیلن در مقایسه با سال قبل ۱۶۰ درصد افزایش یافته است، ابراز داشت: هزینه‌های اجرای آبیاری تحت فشار به نسبت آن بالا رفته است. ما به دنبال تهیه این محصولات از بورس هستیم اما پتروشیمی‌ها با ما همکاری نمی‌کنند.

اکبری به حفر چاه‌های غیرمجاز اشاره و بیان کرد: بیشترین حجم مصرف آب در کشور مربوط به آب‌های زیرزمینی است و ۴۰۰ هزار حلقه چاه غیرمجاز داریم که تاکنون وزارت نیرو با ۲۰ هزار حلقه آن برخورد کرده است. 

سال بسیار سختی در بخش کشاورزی داشتیم

وی افزود: کمتر از یک درصد از خاک کشور دارای مواد آلی مناسب است لذا در طرحی به دنبال اصلاح این وضعیت هستیم و منتظر تخصیص بودجه از سوی دولت به این منظور برای سال ۹۸ خواهیم بود.

معاون وزارت جهاد کشاورزی درخصوص میزان بارندگی امسال یادآور شد: امسال، سال بسیار سختی در بخش کشاورزی داشتیم، میزان بارندگی ۱۶۸ میلی‌متر بوده و ۳۱ درصد کاهش بارندگی داشتیم که باعث کاهش آب‌ها شده است اما در استان‌های آذربایجان غربی و شرقی و همچنین اردبیل میزان بارش‌ها تا ۲۵ درصد افزایش یافته است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز