خبرگزاری کار ایران

درگفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

آماری از دام‌های قاچاق وجود ندارد/ گوشت 20هزار تومانی به دلیل ناکارآمدی نهادهای نظارتی 60 هزار تومان فروش می‌رود/ بازار پرسود قاچاق دام به کشورهای عربی

asdasd
کد خبر : ۶۶۲۱۷۷

دام زنده دچهار بحران دوسویه ممنوعیت و لغو ممنوعیت صادرات شده که در هر دو صورت با کمبود دام در کشور مواجه شده‌ایم و با وجود ممنوعیت صادرات، دام زنده از کشور قاچاق می‌شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، در حالی که هر روز از کمبود گوشت قرمز در کشور صحبت می‌‌شود و قیمت این محصول روزانه در حال افزایش است اما بی توجهی مسئولان، باعث بروز قاچاق دام زنده شده است. این خروج که بیشتر به کشورهای عربی حاشیه خلیج انجام می‌شود به طبع شیوخ عربی خوش آمده و خواهان گوسفند سفید ایرانی شده‌اند.

سود حاصل از این فروش دام زنده آن هم به کشورهایی که بر روی نفت نشسته‌اند و پول فراوانی را در جیب دارند چشم طمع بسیاری از سودجویان را به خود معطوف کرده است و باعث شده تا دام زنده بدون هیچ نظارتی از کشور خارج شود.

دراین خصوص علی اصغر ملکی رئیس اتحادیه فروشندگان گوشت گوسفندی به خبرنگار ایلنا گفت: نوسانات قیمت ارز در کشور و تمایل خرید گوسفند سفید ایرانی در کشورهای عربی همسایه سبب ایجاد انگیزه برای سودجویان و خروج غیر قانونی دام از کشور شده است.

ملکی با ابراز نگرانی از این خروج غیر قانونی دام که ضرر آن بیش از صادرات قانونی است، خاطر نشان کرد: ما نگران شرایطی هستیم که بر گوشت قرمز حاکم شده است. با روند رو به رشد قاچاق دام زنده و خروج آن از کشور ما با کمبود دام مواجه می‌شویم. این خروج بی‌رویه دام موجب صدمه به تولیدات داخلی شده است.

یکی دیگر از مواردی که این روزها برای مصرف کنندگان گوشت در کشور مشکل ایجاد کرده قیمت گوشت قرمز است که برخی آن را 56 هزار تومان و برخی تا 60 هزار تومان هم قیمت گذاری کرده‌اند در حالی که گوشت وارداتی منجمد با تعرفه گمرکی با قیمت بسیار کمتری در بازار عرضه می‌شود.

طبق گفته اتحادیه فروشندگان گوشت گوسفندی به غیر از گوسفند این قاچاق دام زنده شامل گاو و گوساله هم می‌شود که هنوز مشخص نیست چطور دام‌های سنگین را به دور از چشم ناظران و گمرک از مرز عبور می‌دهند.

البته اتحادیه فروشندگان گوشت گوسفندی دلیل این افزایش قیمت را در همان موضوع قاچاق دام می‌داند اما انجمن صنفی گاوداران دست واسطه و دلال بازی را در این میان دخیل می‌داند.

سید احمد مقدسی رئیس انجمن صنفی گاوداران هم در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به قیمت گوشت گوساله در بازار و واسطه‌گری‌های صورت گرفته گفت: قیمت هر کیلو گوشت گوساله در کشتارگاه‌ها همچنان بر روی 15 هزار تومان ثابت مانده و تغییری نداشته است اما برای مصرف کننده قیمت خرده‌فروشی‌ها غیر قابل باور است.

وی افزود: در حالی که قیمت تمام شده تولید 17 هزار و 500 تومان است و در کشتارگاه هم بر همین محور می‌چرخد اما واسطه‌گری به افزایش این قیمت بسیار دامن زده است و هم تولیدکننده متضرر می‌شود و هم مصرف کننده تحت فشار است.

رئیس انجمن صنفی گاوداران در ادامه تصریح کرد: دستگاه‌های نظارتی آن طور که باید و شاید بر قیمت‌ها نظارت نمی‌کنند.

وی گفت: میانگین کشوری قیمت هر کیلو گاو زنده 15 هزار تومان است اما قیمت گوشت در بازار به 60 تومان رسیده است.

مقدسی عنوان کرد: اگر قرار باشد هزینه حمل و سود مغازه هم اعمال شود تا 20 تومان معقول است در حالی که این قیمت 60 هزار تومان است که بسیار غیرمنطقی است و نشان از کاستی در نظارت‌ها دارد.

*ممنوعیت صادرات در جهت تنظیم بازار داخلی است

مرتضی رضایی معاونت امور دامی وزارت جهاد کشاورزی نیز در گفت‌وگو با ایلنا دراین باره خاطرنشان کرد: ممنوعیت صادرات در جهت تنظیم بازار داخل اتفاق افتاد. در حالی که برای صنعت صادرات چنین محصولاتی بسیار پسندیده است که در کنار صادرات نفتی چنین صادراتی هم داشته باشند. اما این کار نباید به معنی از بین رفتن تولید داخل و افزایش بی مهابای قیمت گوشت باشد.

وی افزود: در این تصمیمی که اتخاذ شده تنها صادرات دام پرواری متوقف شده تا تنظیم بازار گوشت قرمز اتفاق بیفتد. برای اینکه بتوانیم بازار گوشت قرمز را به تعادل برسانیم سالانه حدود 150 هزار تن گوشت وارد می‌کنیم.

رضایی در خصوص قاچاق دام گفت: میزان خروج دام به صورت قاچاق از کشور آنقدر زیاد نیست که باعث افت دام در داخل کشور شود. دام زنده کالای کوچکی نیست که بتوان به راحتی و در تعداد بی شمار آن را از کشور خارج کرد. این دام به صورت مخفیانه و با تعداد محدود قاچاق می‌شود و نمی‌تواند بر قیمت و یا کاهش دام موثر باشد.

وی گفت: متاسفانه دام قاچاق در هیچ آماری ثبت نمی‌شود و نمی‌توان گفت که چه میزان دام از کشور تا کنون به صورت غیرقانونی خارج شده است. ضمن اینکه وظیفه نظارت بر آن هم از اختیارات وزارت جهاد کشاورزی نیست و ما نمی‌توانیم در این امر دخالت کنیم.

معاونت امور دامی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به توانایی کشور برای افزایش تولید دام خاطر نشان کرد: با اصلاح نژاد دام و بهبود تولیدات چه از نظر دام گوسفندی یا گاوی افزایش ظرفیت ایجاد خواهد شد. این نژادها از نمونه‌های بومی سرعت رشد بالاتری دارند. برنامه اصلاح نژادی در دو زمینه اتفاق می‌افتد. هم بر روی دام‌های سنتی یا بومی و هم بر روی دام‌های صنعتی و وارداتی ورود پیدا خواهیم کرد.

وی افزود: با توجه به شرایط اقلیمی که بر کشور حاکم است و مشکلات آبی موجود، دامداری در مراتع دیگر به صرفه و عقلانی نیست به همین دلیل دامداران از پس‌چر زراعی یا به عبارتی باقیمانده محصولات زراعی برای تولید دام استفاده می‌کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز