خبرگزاری کار ایران

گیل‌آبادی در جمع خبرنگاران مطرح کرد:

از تاریخ برخی سموم شرکت خدمات حمایتی 10 سال گذشته است/ کنترلی بر شبکه توزیع سم وجود ندارد

asdasd
کد خبر : ۶۶۲۰۹۷

رئیس هیأت‌مدیره انجمن تولیدکنندگان سموم گفت: برخی از این سموم 10 سال از عمرشان گذشته است و به خاطر اینکه کشاورز به تاریخ انقضا توجه نمی‌کند هنوز در بازار وجود دارند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، مسعود گیل‌آبادی رئیس هیأت‌مدیره انجمن تولیدکنندگان سموم در جمع خبرنگاران اظهار کرد: شرکت خدمات حمایت کشاورزی تا قبل از سال 84 به صورت انحصاری تهیه و توزیع سم را برعهده داشت که عملکرد خوبی از خود نشان نداد. به این دلیل که هم از نظر کیفیت و هم بسته بندی سم رعایت نشده است.

وی افزود: این شرکت سم را به صورت آماده از شرکت‌های خارجی خریداری کرده و کیفیت مناسب نداشت و شکایات بسیار زیادی از سوی کشاورزان به وجود آمد. از سال 84 که این سم رهاسازی شد و به بخش خصوصی واگذار شد کیفیت به سرعت افزایش پیدا کرد. هم از نظر بسته‌بندی و هم از نظر کیفیت سم به بهترین نحو به دست کشاورزان می‌رسد.

وی در ادامه تصریح کرد: هنوز هم برخی از افراد در بخش‌های مختلف سم را به صورت قاچاق وارد ایران می‌کنند و دلیل نارضایتی کشاورزان از سموم بیشتر سموم وارداتی است. سموم تولید داخل تحت نظارت سازمان حفظ نباتات است که این سازمان پس از بررسی اجازه وارد شدن سم به بازار را می‌دهد. اگر شرکت تولیدکننده کیفیت لازم را رعایت نکند سازمان حفظ نباتات اجازه کار نمی‌دهد. ما در استان‌ها و شهرستان و روستاهای کشور زمانی که سموم را مورد مصرف قرار می‌دهیم اگر اثردهی خوبی نداشته باشد به سازمان حفظ نباتات اطلاع داده می‌شود.

گیل‌آبادی تاکید کرد: در مواردی اعلام شده که برخی سموم اثرات منفی گذاشتند و خسارت به بار آوردند که خودِ آن شرکت طبق تعهدی که بر روی لیبل محصول هم وجود دارد محصول را از بازار خارج کرده است. محصول از زمانی که تولید شود و تا زمانی که به بازار برسد دو سال زمان دارد که در این دو سال مسوولیت کیفیت آن برعهده تولیدکننده است. در این دو سال هر اتفاقی برای محصول بیفتد که ناشی از استفاده از سم باشد تولیدکننده باید پاسخگو باشد.

گیل‌آبادی در ادامه خاطر نشان کرد: شرکت خدمات حمایتی سه هزار و 500 کارگزار دارد که در تمام شهرستان‌ها، دهستان‌ها و استان‌ها پخش هستند. برخی از سموم به صورت بی‌رویه در بین استان‌ها توزیع شده که برخی از آنها اصلا مورد استفاده نیستند و یا برخی سمومی که در اختیار دارند از رده تولید خارج شده و حذف شده است اما امکان دارد این سم تا چندین سال همچنان در بازار وجود داشته باشد که نشان‌دهنده این است که این سم در آن نمایندگی مانده و به خاطر اینکه نمایندگی بابت آن سم پول پرداخت کرده حاضر به حذف آن از بازار نشده است.

رئیس هیأت‌مدیره انجمن تولیدکنندگان سموم با اشاره به عدم کنترل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی بر توزیع سموم عنوان کرد: کنترلی بر توزیع سم وجود نداشته در حالی که شرکت خدمات حمایتی مسئول کنترل آن بوده است. بر روی سم‌هایی که مدت طولانی می‌ماند باید آزمایش مجدد انجام شود و اگر هنوز اثربخشی داشته باشند تاریخ انقضای یکساله بر روی آن گذاشته می‌شود اما برخی از این سموم بیش از اینها در بازار مانده است. تاریخ مصرف سموم تنها دو سال است اما برخی از این سموم 10 سال از عمرشان گذشته است و به خاطر اینکه کشاورز به تاریخ انقضا توجه نمی‌کند هنوز در بازار وجود دارند.

گیل‌آبادی افزود: ما قبل از این به شرکت خدمات حمایتی اعلام کرده‌ایم اما وقعی بر این قضیه نگذاشته‌اند و سمومی که در انبارها بوده بدون اصلاح‌شدن وارد بازار شده است. سموم تاریخ گذشته با قیمت ارزان وارد بازار می‌شود و کشاورز بدون توجه آن را خریداری می‌کند. شرکت خدمات حمایت کشاورزی یک شرکت دولتی است و از این نام دولتی برای توزیع محصولاتش در بازار استفاده می‌کند. در برخی از علف‌کش‌ها نتیجه تاثیر سم سریع است اما در حشره‌کش‌ها زمان می‌برد و کشاورز پس از یک سال متوجه تاثیر نگذاشتن سم می‌شود.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز