خبرگزاری کار ایران

هیئت رئیسه اتحادیه صنعت چاپ:

عقب ماندگی بسته بندی چاپ منجر به افزایش حوادث کارگری شده است / کاغذهای مصادره شده به تعاونی‌ها واگذار می‌شود

asdasd
کد خبر : ۶۶۲۰۳۰

هیئت رئیسه اتحادیه صنعت چاپ با انتقاد از قدیمی‌ بودن ماشین آلات چاپ گفت: این عقب ماندگی مخصوصا در صنعت بسته‌بندی باعث شده که شاهد افزایش حادثه‌های کارگری باشیم به طوری که هر چند وقت خبری مبنی بر قطع شدن انگشتان دست یک اپراتور به دلیل قدیمی بودن ماشین آ‌لات منتشر می‌شود امروز بحران ما کاغذ نیست بلکه بسته بندی است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا صبح امروز در نشست خبری هیئت رئیسه اتحادیه صنعت چاپ که در اتاق بازرگانی ایران برگزار شد، مشکلات این صنعت بیان شد.

ایرج استادعلی‌نقی رئیس این اتحادیه گفت: وزارت فرهنگ بخش توسعه ماشین‌آلات چاپ را به وزارت صنعت محول کرده است و از این رو مسئول مربوط به امور چاپ و فنی وزارت صنعت شده است.

وی با اشاره به اهمیت این صنعت گفت: 20 قلم کالای اساسی که امروز دولت آنها را تعریف کرده و ارز یارانه‌ای به آنها می‌دهد 70 درصد آنها با صنعت چاپ و بسته‌بندی مرتبط هستند به طور مثال امروز هیچ کس مرغ بدون بسته‌بندی را خرید نمی‌کند حتی در زمانی که آقای غضنفری وزیر بازرگانی بود علاوه بر مشکل تولید مرغ مشکل بسته‌بندی نیز وجود داشت که باعث بالا رفتن قیمت شده بود. 30 تا 75 درصد اقلام مصرفی و تولیدی بسته بندی و چاپ در آنها نقش مستقل دارند به طور مثال در آب معدنی 80 درصد مربوط به بسته‌بندی و چاپ است.

وی با انتقاد از قدیمی‌ بودن ماشین آلات چاپ گفت: این عقب ماندگی مخصوصا در صنعت بسته‌بندی باعث شده که شاهد افزایش حادثه‌های کارگری باشیم به طوری که هر چند وقت خبری مبنی بر قطع شدن انگشتان دست یک اپراتور به دلیل قدیمی بودن ماشین آ‌لات منتشر می‌شود امروز بحران ما کاغذ نیست بلکه بسته بندی است. بنا بر اظهارات واردکنندگان کاغذ ما تا پایان سال هیچ کمبودی در این حوزه نداریم اما قدیمی بودن و بالا رفتن ملزومات اولیه بسته بندی و چاپ همچون زینک باعث شده که حتی داروسازهای ما برای فروش کالای خود به مشکل بربخورند. زینک که در ابتدای سال 4 هزار تومان بود به 20 هزار تومان و اکنون به 42 هزار تومان رسیده است و این افزایش قیمت همچنان ادامه دارد.

استادعلی‌نقی ادامه داد: اینکه امروز بیان می‌شود که بحران اصلی کاغذ و مقوا است درست نیست بلکه مهمتر از آن ملزومات چاپ است که تحریم‌ها و محدودیت‌ها اثر زیادی روی آن گذاشته هر چند امیدواریم باتوجه به اتفاقاتی که در لاهه در حال رخ دادن است تاحدی از این محدودیت‌ها کاسته شود.

وی گفت: امروز واردات هر کیلو کاغذ 5007 تومان تمام می‌شود اما ما چون در تحریم هستیم وارد کنندگان مجبورند به صورت صوری در کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس نقل و انتقالات اسنادی انجام دهند و همین باعث می‌شود قیمت تمام شده 5800 تومان باشد اما دولت می‌گوید باید بر روی قیمت اولیه با اضافه سود 15 تا 20 درصدی کالا به بازار عرضه شود. امروز 95 درصد ماشین آلات صنعتی در صنعت چاپ قدیمی هستند. از لحاظ ملزومات چاپ و بسته‌بندی تا سه ماه می توانیم بدون نیاز به هر گونه واردات نیازهای کشور را تامین کنیم اما اگر دولت کمک کند که ماشین‌آلات به روز داشته باشیم این قدرت را داریم که در سطح بازارهای جهانی مطرح شویم.

وی در خصوص برخورد تعزیرات با احتکار کاغذ گفت: کاغذهایی که تعزیرات مصادره کرده قرار است با هماهنگی با تعاونی‌ها عرضه شود و البته این اتحادیه در جریان جزئیات آن نیست.

رئیس اتحادیه صنعت چاپ گفت: نمایشگاه امسال با هدف بیان کردن مشکلات به مسئولان برگزار می‌شود و قرار نیست هیچ نوع جشن و پایکوبی داشته باشیم وضعیت ما به گونه‌ای است که بیشتر فعالین این صنف کسب و کار خود را می‌خواهند تعطیل کنند بنا بر اعلام سازمان آمار در سال 95 و 96 صادرات کالای چاپی ما از 144 هزار به 80 هزار تن کاهش پیدا کرده است که مهمترین علت آن عقب‌ماندگی در صنعت چاپ و ماشین آلات مربوط به آن است.

هجدهمین جشنواره ملی صنعت چاپ ایران قرار است برای نخستین بار به همت بخش خصوصی در 11 شهریور هم‌زمان با روز ملی صنعت چاپ در تالار وحدت برگزار شود.

هجدهمین جشنواره ملی صنعت چاپ ایران 11 شهریور هم‌زمان با روز ملی صنعت چاپ توسط اصناف و اصحاب صنعت برگزار خواهد شد. در این روز از 4 پیشکسوت صنعت، تولیدکنندگان برترین محصولات چاپی و 6 چاپ خانه تجلیل خواهد شد. همچنین به مناسبت برگزاری جشنواره، 18 چاپ خانه به صورت تصادفی از سوی هیات رئیسه اتحادیه مربوطه بازدید می‌شوند.

بر اساس اظهارات مسعود فرشی فرید، دبیر جشنواره، قرار است با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، نمایندگان مجلس و اصحاب صنعت چاپ، خلأها، چالش‌ها، مزایا و توانمندی‌های صنعت نیز بررسی شوند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز