خبرگزاری کار ایران

زیست‌بوم کارآفرینی و نوآوری به صنایع خلاق محتاج است

asdasd
کد خبر : ۶۶۱۵۵۸

مشاور معاون علمی و فناوری رییس جمهور در یادداشتی نوشت: زیست‌بوم کارآفرینی و نوآوری در شرایط حاضر به صنایع خلاق و فناوری‌های نرم و هویت‌ساز، بسیار محتاج است و این فناوری‌ها روح و روان این زیست‌بوم به شمار می‌رود.

به گزارش ایلنا به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، پرویز کرمی مشاور معاون علمی و فناوری رییس جمهور و  و دبیر ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان در یادداشتی نوشت:

فناوری‌های «نرم» و «هویت‌ساز» و صنایع خلاق، آن‌چنان که از نام و هیبتشان پیداست، هم با متخصصان ارتباط مستقیم دارند، هم با آحاد مردم و هم با فرهنگ و تمدن. بنابراین عرصه‌ای سوق‌الجیشی و حساس را در بر گرفته‌اند و اثرشان نافذ و کارآمد است.

در چنین شرایطی، در حوزه فناوری‌های نرم و صنایع خلاق، «جهد» و «توکل» آن‌چنان دیدنی و قابل‌لمس است که هیچ‌کس توان پوشاندن حقیقت اش را ندارد. به طوری که کار اصلی هژمونی قدرت‌ها بر ملت‌ها را همین فناوری و محصولات حاصل از آن بر عهده دارند.

پس بایسته است که از کارکشتگان و کاربلدان این عرصه و سیاست‌گذاران علمی و فرهنگی و هنری، به سرعت از لایه‌های ظاهری محصولات هنری، عبور کنند و به محتوای اثرگذار و زیر و زبر ساز آثار آنها توجه و تفقد کنند. چراکه پیچیدگی‌های محتوایی و بازار داغ و مخاطبان پرشمار صنایع خلاق، همتی بلند می‌خواهد و پاهایی خستگی‌ناپذیر.

جای تاکید و تکرار دارد که به اهمیت صنایع خلاق و نفوذ و فراگیری آن در بطن زندگی مردم اشاره‌ای جدی بکنیم. یکی از نمودهای این صنایع؛ آثار و هنرهای دستی است که به صنایع‌دستی هم معروف است. فلسفه، علم، رنگ، سنت، عقیده و دل‌مشغولی های مردمان ایران‌زمین در مجموعه این آثار و محصولات نمایان است که بهترینشان هم در فرش‌هایی است که جای افتخار بسیار برایمان دارد.

نسل‌های گذشته، با همه زیباهایی و شکوه فرش آشنا بود و با آن بزرگ شد و نُضج یافت. اما آن بزرگی و سترگی، تن به فراموشی سپرده است. آن همه نگاه فرهنگی و هنری و تصویری، از دایره سبک زندگی ما پا بیرون گذاشته و جایش را مبلمان های ناآشنا و کج و معوج اشغال کرده است.

زیست‌بوم کارآفرینی و نوآوری در شرایط حاضر به صنایع خلاق و فناوری‌های نرم و هویت‌ساز، بسیار محتاج است و در حقیقت روح و روان این زیست‌بوم به شمار می‌رود. شکل‌گیری استارتاپ ها در بستر صنایع خلاق، ما را از فراموشی به در خواهد کرد و حالمان را خوش. صنایع‌دستی، معماری، موسیقی، تبلیغات، سینما، انتشارات، انیمیشن و بازی‌های یارانه‌ای؛ هر یک منظومه‌هایی هستند که جان تازه‌ای را در کالبد پیشرفت علم و فناوری کشورمان جاری خواهند ساخت.

اما اشاره به داستان مولانا که در بالا آمد، یک وجه دیگری هم داشت؛ ما داشته‌هایمان از گذشته‌های دور، آنقدر غنی و ارزشمند است که هر گنج زر و زیوری، در کنارش بی‌ارزش است. بهره‌مندی از این داشته‌های فرهنگی، هنری و صنایع‌دستی به پشتوانه فرهنگ و تمدن ایران اسلامی، می‌تواند محتوای محصولات فناورانه در حوزه نرم و هویت سازمان را پربار کند. 

با نگاهی اجمالی به آثار غربی‌ها در این حوزه می‌تواند تصدیق کرد که آنان برای محتوا، بیش از شکل و شمایل کار، هزینه می‌کنند و سرمایه می‌گذارند. حالا که ما این همه داشته داریم که هر یک دنیایی جذاب و ماندگار است، کفران نعمت خواهد بود اگر به آنان بی توجهی کنیم.

و در آخر اینکه:   خاتم مُلک سلیمان است عِلم    /         جمله عالَم صورت و جان است عِلم

(مولوی)

 

*مشاور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری و دبیر ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز