خبرگزاری کار ایران

وزیر صنعت، معدن و تجارت:

تحریم‌ فرش بر زندگی بیش از دو میلیون نفر اثر می‌گذارد/ فرش یکی از راههای انتقال فرهنگ اصیل ایران به جهان است

asdasd
کد خبر : ۶۶۰۵۴۲

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: صنعت فرش یکی از راههای انتقال فرهنگ اصیل ایران به جهان است و ما باید زخمهای موجود بر پیکر این هنر صنعت را درمان کنیم .

به گزارش ایلنا، شریعتمداری که در مراسم افتتاحیه نمایشگاه فرش سخن می گفت افزود: اگر یک کالا از کل کالاهای تولیدی ایران بتواند بار فرهنگی را به جهان منتقل کند فقط فرش است.

وی اضافه کرد: این هنر صنعت بزرگ ایرانی با دستان ظریف مردم شریف این کشور و در جای جای ­ایران در روستاها و شهرهای کوچک بافته می شود و من بدون هر گونه ریا و­ عاشقانه، ­­خالصانه و خاضعانه به تک تک دستهایی که این هنر را آفریده اند بوسه تواضع ­می زنم و از همه آنها قدردانی­ می کنم.

شریعتمداری گفت: موضوع فرهنگ خلاق و صنعت فرهنگی در جامعه اقتصادی جایگاه ویژه ای پیدا کرده و گفتگو کردن و سخن گفتن در مورد این امر به یک گفتمان غالب تبدیل شده که بسیاری از کشورهای دنیا تلاش می کنند که بگویند ما به صنایع فرهنگی و خلاق کشورمان بعنوان پیشران پیشتاز صنایع توجه می کنیم.

وی افزود: البته آنها فرش ندارند ولی هنرهای دستی فراوانی دارند و هنرهای دستی را ذیل این صنعت فرهنگی نگاه می کنند بعنوان مثال آنها صنایعی چون فیلم و بازیهای رایانه ای دارند که آنها را در حوزه فرهنگی و اقتصادی تعریف می کنند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: در کشور ما ایران در حوزه صنایع خلاق اگر از صنایعی مثل فیلم و سینما و اخیراً بازیهای رایانه ای بگذریم به این نکته می رسیم که یکی از مهمترین صنایع فرهنگی جهان یعنی صنعت فرش را در اختیار داریم که هم از بُعد تولید ثروت جایگاه ویژه ای دارد و هم تاثیر فراوانی بر توسعه پایدار در کشورمان دارد.

وی افزود: یکی از تحریم هایی که آمریکا اعمال کرد تحریم فرش بود زیرا فرش تاثیر فراوانی بر اوضاع اجتماعی ایران دارد و ما کمتر کالایی مثل فرش داریم که در هر نقطه از ایران یک مرکزی برای تولید داشته باشد و اگر فشاری بر این عرصه وارد شود آثار اجتماعی آن بر بیش از دو میلیون نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم که در این صنعت مشهور هستند وارد می‌شود و یکی از اهداف آمریکائی ها برای مقابله با ایران استفاده از اهرم سیاست های اجتماعی است.

شریعتمداری ادامه داد: لذا ­موضوع صنعت فرش در حوزه اشتغال تاثیرگذار است زیرا هم اشتغال فصلی و هم اشتغال دائم دارد و باید مورد توجه جدی قرار بگیرد.

وی با اشاره به اینکه یکی از دلایل اینکه صنعت فرش را از عوامل توسعه پایدار می دانیم گفت: فرش برخلاف بسیاری از صنایع زمخت مثل فولاد و آهن در حوزه سختی مثل وزارت صنایع با فرهنگ همراه است و فضا را تلطیف و ­­قابل تحمل می‌کند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه این هنر صنعت با طبیعت رابطه ارزشمند و سازگاری دارد افزود: این صنعت از زمین بر می خیزد و به زمین برگشته و به محیط زیست لطمه نمی زند.

وی­ گفت: صنعت فرش یک صنعت خلاق است که ­­با قدمت سه هزار ساله با محیط زیست رابطه خوبی دارد­ و می تواند به زبان موسیقی و فرهنگی تبدیل شود و این عنصر ارزشمند در اختیار ماست و فقط نگاه اقتصادی به آن ظلم به این صنعت است و سهمی که فرش در هنر و تمدن ایران دارد سهم بی بدیلی است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز