خبرگزاری کار ایران

اردکانیان در پاسخ به ایلنا:

آغاز مذاکرات چهار جانبه با همسایگان شمالی برای صادرات برق/ تاکید وزیر نیرو به همتای عراقی خود برای تسریع در بازپرداخت مطالبات برقی

asdasd
کد خبر : ۶۶۰۵۱۷

وزیر نیرو گفت: ما می‌توانیم از طریق همسایگان شمالی به روسیه و سپس به شبکه برق اروپا وصل شویم که امتیازی برای ما محسوب می‌شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، رضا اردکانیان در نشست خبری که به مناسبت هفته دولت برگزار شد در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا درباره از سرگیری صادرات برق پس از صفر شدن خاموشی‌ها اظهار داشت: بعد از اینکه پرونده خاموشی‌ها بسته شد یعنی از 19 مرداد که مشکل خاموشی‌ها حل شد با توجه به تعهداتی که با کشورهای همسایه داشتیم امکان تبادل انرژی برقرار شده است.

وی افزود: اگر بخواهیم به هاب انرژی منطقه تبدیل شویم نیاز به توسعه زیرساخت‌های برق داریم. ما می‌توانیم از طریق همسایگان شمالی به روسیه و سپس به شبکه برق اروپا وصل شویم که امتیازی برای ما محسوب می‌شود. مذاکرات سه جانبه و چهار جانبه در این خصوص با همسایگان شمالی در پیش است.

وزیر نیرو خاطرنشان کرد: در حال حاضر به کشورهای افغانستان، پاکستان و عراق صادرات برق آغاز شده از ترکمنستان و ارمنستان در مواقع لزوم ماطبق قرارداد واردات داریم با کشورهای ترکیه و آذربایجان نیز مذاکرات در حال انجام است.

وی با اشاره به مشکل بلک اوت شبکه برق سراسری در کشور آذربایجان اظهار داشت: این به معنای فروپاشی شبکه سراسری برق این کشور بود که عوارض عدیده‌ای برای این کشور داشت و واردات ما نیز به این کشور قطع شد اکنون مشکلات در حال رفع است و امیدواریم ارتباطات فعال شود.

وی در پاسخ به دیگر سوال ایلنا،مبنی بر دریافت مطالبات از کشور عراق گفت: میزان مطالبات ما از عراق رقم قابل ملاحظه‌ای است در حال حاضر کشور شروع به بازپرداخت کرده و امیدواریم که وزارت برق عراق هر چه زودتر برابر تعهد نسبت به پرداخت بدهی‌های خود سرعت داشته باشد چون از جمله مواردی است که به توسعه ارتباطات منجر می‌شود.

وی یادآور شد: در این خصوص از وزیر جدید انرژی عراق در آغاز فعالیت دعوت کردیم که به ایران بیاید و مذاکرات ادامه پیدا کند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه برنامه داریم 25 نیروگاه جدید را وارد مدار کنیم که 5 هزار مگاوات را شامل می‌شود، اظهار داشت: از این رقم 4 هزار مگاوات آن ظرفیت قابل اتکا است و برنامه‌ریزی مشخص ما این است که 3 هزار مگاوات را تحت عنوان مدیریت مصرف تولید کنیم و اصرار داریم به جای صرفه‌جویی عنوان تولید به این پروسه داده شود.

وی افزود: بخش خانگی به رغم اینکه میزان مصرف آن کمتر است اما اهمیت دارد بخش دوم مصرف کشاورزی است که اگر کشاورز مدیریت مصرف خانگی را بیاموزد می‌تواند به بخش شغلی او نیز سرایت کند.

اردکانیان با بیان اینکه 12 برنامه در مدیریت مصرف تولید داریم که صنایع را شامل می‌شود خاطرنشان کرد: امسال صنایع مشارکت خوبی در مصرف برق داشته‌اند به طوری که 2.6 برابر دوره‌های قبل در مدیریت مصرف موثر بوده است.

وی با تاکید بر اینکه به دنبال آن هستیم که وسایل مصرف را اصلاح کرده و از لوازم کاهنده استفاده کنیم، گفت: در این رابطه به دنبال آن هستیم که لامپ ها را تغییر دهیم و تعرفه پرمصرف‌‌ها را افزایش دهیم.

وی تصریح کرد: گروهی از مردم صرفه‌جو هستند که بنا داریم در بخش آب و برق سیستم تشویقی برای آنان در نظر بگیریم. بنابراین وقتی از الگوی مصرف کمتر مصرف می‌کنند به لحاظ مادی نیز عوایدی برایشان در نظر گرفته می‌شود، بخش وسیعی از جمعیت خوش‌مصرف هستند که تعدادشان نیز زیاد است و سعی می‌کنیم بیشتر مصرف‌کنندگان در این گروه قرار بگیرند. گروه سوم کم‌مصرف‌ها هستند که حجم مصرفشان بالاست اما تعدادشان کم است. بنا داریم که تعرفه‌ها را از این ناحیه اصلاح کنیم. البته این موضوع به عنوان شیوه تامین مالی دیده نشود بلکه عامل مثبتی باشد تا گروه پرمصرف‌ها خوش مصرف شوند و ترجیح دهند از پرمصرفی خارج شوند. کار دقیقی در این زمینه صورت گرفته و در نوبت عرضه به هیئت وزیران است.

وی با بیان اینکه 34 درصد مصرف‌کنندگان بخش برق درصد بالایی از مصرف را دارند، تاکید کرد: اساس تعرفه پیشنهادی با توجه به مطالعات اقتصادی و کشش قیمت این گونه هدف‌گزاری شده که 10 درصد در برق و 12 درصد در بخش آب مصرف را کاهش دهیم.

وزیر نیرو درباره خروج شرکت زیمنس از ایران و تعهداتی که به کشور ما داشته اظهار داشت: تعهدات در حال انجام شدن است و نتیجه ملاقات با مسئول ارشد این شرکت تایید این موضوع بوده است و هر آنچه تعهد و امضا شده در حال انجام است از جمله اینکه توربین کلاس اف در حال تولید است و این شرکت به قرارداد خود با ما پایبند است.

وی در ادامه با بیان اینکه چندبارشی و تغییر اقلیم و همچنین شهرهای تحت تنش روی تامین انرژی تاثیرگذار است، بیان کرد: طرح توسعه ارتباطات انرژی یکی از فرصت‌های خوب است که فراهم شده و علاوه بر آن ارتباطات شبکه‌ای نیز برقرار است.

وی تاکید کرد: مذاکره برای توسعه ارتباطات و سنکرون شدن با روسیه از جمله برنامه‌ها است همچنین با توجه به شبکه ارتباطی با کشور همسایه به ویژه افغانستان که وارد کننده برق هستند بنا داریم از ظرفیت بخش خصوصی ایرانی و غیرایرانی برای این موضوع استفاده کنیم و از طریق بخش خصوصی انتقال دهنده انرژی به کشورهای همسایه باشیم.

وی ادامه داد: ما در کریدور شرق فکر جدی برای اشتغال داریم که توسعه تجدیدپذیرها بخشی از این ایده است. در این رابطه ارتباطات بین المللی در آب و انرژی فعال است.

وی در ادامه درباره دیپلماسی بین المللی ایران در بخش آب‌های مرزی بیان کرد: در اوایل دهه 80 اولین جرقه اقدامات منطقه‌ای و بین المللی زده شد و ما سد دوستی را بر روی هریرود و سد خدافرین روی ارس احداث کردیم همچنین مرکز منطقه‌ای و بین المللی در زمینه آب تاسیس کردیم که از کشورهای منطقه نیز در این مرکز حضور داشتند.

وی در ادامه با بیان اینکه بخش خصوصی در عرصه صنعت برق حضور فعالی دارد، اظهار داشت: دولت هم سعی می‌کند که این حضور توسعه یابد اگر ما 10 هزار میلیارد تومان به بخش خصوصی بدهکار هستیم با این وجود می‌بینیم که بخش خصوصی به کار خود ادامه می‌دهد یعنی سطح وسیعی از اعتماد بین دو طرف وجود دارد به طوری که اکنون 60 درصد تولید برق کشور توسط بخش خصوصی انجام می‌شود.

وزیر نیرو درباره تولید برق از نیروگاه‌های هسته‌ای نیز گفت: اکنون یک نیروگاه با ظرفیت هزار مگاوات داریم که نقش موثری در زمان پیک بار دارد و برای سه هزار مگاوات نیروگاه هسته‌ای نیز با روسیه در حال مذاکره هستیم.

اردکانیان درباره آب‌های مرزی اظهار داشت: حدود 263 حوزه آبریز مشترک در دنیا داریم که 40 درصد جمعیت در حوزه مشترک زندگی می‌کنند 2 هزار یاداشت تفاهم و قرارداد در آب‌های مرزی منعقد شده و رودخانه‌های متعددی در 10 کشور در حال بهره‌برداری هستند.

وی افزود: سازمان‌های حوزه مشترک نیز در آفریقا داریم که فعال هستند اما در کشوری مثل ایران که همسایگان متعددی در خشکی دارد موضوع آب مرزی از اهمیت زیادی برخوردار است چرا که کشور ما در برخی رودخانه‌های بالادست و در برخی نیز پایین دست است و وزارت نیرو تمامی آنها را مدیریت می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه ما در زمینه آ‌ب‌های مرزی مسیر رو به جلویی را طی می‌کنیم، تصریح کرد: در وهله اول در این خصوص تاکید بر حفظ حق‌آبه کشور است زندگی در حوزه آبریز مشترک مثل زندگی در یک خانواده است و توسعه آن نمی‌تواند یک سویه باشد. از دهه 80 به بعد ما همکاری‌های نزدیک و فعالانه‌ای با افغانستان در زمینه بازسازی بخش آب و موضوع آب‌های مشترک داشته‌ایم بعد از 30 سال از معاهده هیرمند برای اولین بار در سال 81 کمیساریای همکاری دو طرف تشکیل شد بنابراین راه‌های متعددی برای تحکیم روابط وجود دارد.

اردکانیان درباره برداشت از آب‌های ژرف نیز گفت: در این رابطه مطالبات وزارت نیرو آغاز شده ابتدا با کمک کارشناسان کار زمین‌شناسی و پهنه‌بندی را انجام دادیم و طبق گمانه‌‌زنی‌ها اعلام می‌کنیم که چه اقدامی را باید محقق کنیم از جمله مباحث ما در منطقه سیستان است که قرار است چاه با عمق دو هزار متر به اضافه یا منهای 200 متر حفر شود و بر اساس آن تصمیم‌گیری صورت می‌گیرد و به لحاظ آزمایش کیفی و سن آب نمونه‌برداری می‌شود و پس از آن نتایج قابل اتکا اطلاع‌رسانی خواهد شد.

وزیر نیرو درباره انتقال آب از خزر و خلیج فارس اظهار داشت: ما در این خصوص به این نتیجه رسیدیم که انتقال آب از نطقه آ به نقطه ب به تنهایی مسائل را حل نمی‌کنند و حتما باید راجع به چگونگی مصرف فکر شود. نمی‌توان آب را داخل مشک سوراخ ریخت در حالی که مشکل بهره‌وری و راندمان پایین حل نشده باشند.

وی با تاکید بر اینکه نباید مدام به دنبال تامین آب جدید باشیم، یادآور شد: این مساله فقط زمان را از ما می‌گیرد و مشکل امروز را با پیچیدگی بیشتر به آینده نزدیک منتقل می‌کند. انتقال آب اگر حل و فصل نشده باشد منجر به آبادی و حل مساله نمی‌شود. عدم انتقال آب هم به تنهایی مسائل را حل نمی‌کند.

وی افزود: در خوزستان چند میلیون متر مکعب در سال فاضلاب به پهنه آبی می‌ریزد که آب سالم را آلوده می‌کند. ابتدا باید روی این موضوع تمرکز کنیم. باید الگوی کشت مناسب باشد.

وی با بیان اینکه ما به دنبال تامین آب جدید از نوار شمالی و جنوبی کشور هستیم، تاکید کرد: اگر طرح‌های خیلی بزرگ انتقال آب پیوست اصلاح مصرف نداشته باشند فقط زمان را از ما می‌گیرد. باید به این سوال پاسخ دهیم که آیا به این فکر می‌کنیم که 11 میلیارد متر مکعب آب که در بخش کشاورزی مصرف می‌شود اگر کمتر مصرف شود 550 میلیون متر مکعب خواهد بود که چند برابر شیرین کردن آب دریا و انتقال است.

وی خاطرنشان کرد: ما همه طرح‌ها را به عنوان شرط لازم و ملزوم باهم می‌بینیم و سمت اصلاح الگوی مصرف حرکت می‌کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز