خبرگزاری کار ایران

رئیس اتحادیه بازرگانان تجهیزات پزشکی:

اعتبار 400 شرکت به دلیل بدهی به فروشندگان خارجی در خطر است/ بانک مرکزی به بخشنامه‌های خود عمل نمی‌کند/ مشکل ما تحریم‌های داخلی و عدم مدیریت صحیح است

asdasd
کد خبر : ۶۵۸۴۸۹

رئیس اتحادیه بازرگانان تجهیزات پزشکی گفت: امروز مشکل ما تحریم‌های داخلی و عدم مدیریت صحیح است. 400 شرکت به فروشندگان خارجی بدهکار هستند و اعتبار آنها در خطر است به طوری که برخی از آنها امیدی ندارند که بتوانند دوباره از این فروشنده‌ها جنس بگیرند فقط به این دلیل که بانک مرکزی هنوز دستورالعمل نحوه پرداخت یا مشخص شدن ردیف گروه کالایی را انجام نداده است.

ابوالفتح صانعی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا در خصوص آخرین وضعیت بازار تجهیزات پزشکی و کمبود برخی کالاها مانند کپسول اکسیژن و نوار قند خون گفت: در این حوزه نیز مانند سایر بخش‌های اقتصادی کشور دچار برخی محدودیت‌ها در تامین و عرضه شده‌ایم که اصلی‌ترین دلیل آن عدم ترخیص کالا از گمرک و تعیین تکلیف نشدن گروه کالایی تجهیزات پزشکی است.

رئیس اتحادیه بازرگانان تجهیزات پزشکی ادامه داد: این در حالی‌است که مشکلات دیگری همچون سخت شدن نقل و انتقال پول ، حمل و نقل و عدم تسویه حساب قبلی با فروشندگان نیز باعث شده که وضعیت خوبی را شاهد نباشیم. ما هنوز منتظر نظر بانک مرکزی و وزارت بهداشت برای مشخص شدن گروه کالایی تجهیزات پزشکی هستیم تا ببینیم کدام کالا با ارز 4 هزار و 200 و کدام با ارز بازار ثانویه باید عرضه شود.

وی در خصوص احتکار کالا و عدم عرضه تجهیزات به مراکز درمانی گفت: واردکنندگان اصلا به دنبال نگهداری جنس نیستند زیرا نفعی از آن نمی‌برند آنها می‌خواهد کالا را بفروشند تا سری جدید را وارد کنند. اگر در این صنف احتکاری صورت بگیرد توسط فروشنده است که نظارت کمتری بر روی آن است که کمتر از 5 درصد را شامل می‌شود ضمن آنکه اگر عرضه به مقدار کافی باشد دیگر احتکار معنی ندارد اگر فردا گمرک اجازه ترخیص بدهد حداقل 80 درصد تجهیزات پزشکی مورد نیاز به مدت دو ماه تامین خواهد شد.

صانعی تصریح کرد: برخی بیمارستان‌ها نزدیک به 18 ماه است که بدهی خود را تسویه نکرده‌اند و اعلام می‌کنند بودجه کافی ندارند از سوی دیگر بازار ارز هر روز یک قیمت است و بخشنامه‌های جدید صادر می شود با این وضعیت چرا یک وارد کننده باید به بیمارستان‌ها یا مراکز درمانی جنس بدهد.

وی افزود: وضعیت به گونه‌ای است که بانک مرکزی به بخشنامه‌های خودش نیز عمل نمی‌کند به طور مثال در بخشنامه پرداخت نسیه مقرر شد پول شرکت‌های بین المللی که کالا را حمل می‌کنند پرداخت شود اما هنوز اجرایی نشده است به طور کلی تمام این عوامل دست به دست داده که در این 4 ماه تجهیزات پزشکی 18 درصد گران شود.

صانعی گفت: دولت 18 میلیارد دلار برای کالاهای اساسی اختصاص داده و نیاز ما 1.5 میلیارد دلار است پس به راحتی می‌توان این مبلغ را بدون اینکه به مصرف کنندگان فشاری وارد شود پوشش داد اما وزارت بهداشت این مورد را قبول ندارد و اقدام به صرفه جویی ارزی و تقسیم بندی کالاهای ضروری و غیر ضروری کرده است.

وی افزود: مطابق شنیده‌ها قرار است تجهیزات اتاق سی سی یو، آی سی یو، دیالیز ،الکترو شوک و اتاق عمل با ارز آزاد وارد شود که در این صورت شاهد افزایش قیمت 2.5 برابری در این حوزه خواهیم بود و این فشار مضاعفی به بیماران تحمیل خواهد کرد.

صانعی تصریح کرد: به هر حال با وضع موجود و اعمال تحریم‌ها دچار کمبود خواهیم شد اما امروز مشکل ما تحریم‌های داخلی و عدم مدیریت صحیح است. 400 شرکت به فروشندگان خارجی بدهکار هستند و اعتبار آنها در خطر است به طوری که برخی از آنها امیدی ندارند که بتوانند دوباره از این فروشنده‌ها جنس بگیرند فقط به این دلیل که بانک مرکزی هنوز دستورالعمل نحوه پرداخت یا مشخص شدن ردیف گروه کالایی را انجام نداده است.

وی گفت: درست در زمانی که شرکت‌ها به دلیل تحریم آمریکا در دادن جنس به طرف ایرانی محتاط تر عمل می‌کنند امروز ما نیز خودمان ریسک اقتصادی را به این شرایط اضافه کرده‌ایم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز