خبرگزاری کار ایران

آشنا تاکید کرد:

گفتمان جدیدی در مدیریت منابع آبی ایران آغاز شده است

asdasd
کد خبر : ۶۵۶۵۰۷

رییس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری با تاکید بر اینکه سازگاری با کم‌آبی نیازمند بازنگری اساسی در نظام زندگی ایرانیان است، گفت: این نظام زندگی به‌ واسطه چندین دهه وابستگی شدید به بهره‌مندی از آب و انرژی ارزان، دچار مصرف نامناسب شده است.

به گزارش ایلنا، حسام الدین آشنا با بیان این مطلب افزود: موضوع آب از حداقل یک دهه قبل در محافل تخصصی به کانونی برای مباحث داغ درباره سیاست محیط‌ زیستی، سیاست توسعه و اقتصاد سیاسی منابع طبیعی در ایران بدل شده بود، اما از ابتدای دهه 1390 این مبحث به عرصه عمومی کشیده شد و حساسیت‌های طرفداران محیط‌ زیست، سیاستمداران و بسیاری دیگر از گروه‌های اجتماعی نسبت به آن افزوده شد.

وی تصریح کرد: مرکز بررسی‌های استراتژیک نیز با درک اهمیت این بحث برای حیات تمدنی ایران و امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران، فعالیت در زمینه آب را با محوریت گفت‌وگوی اجتماعی در دستور کار قرار داد.

مشاور رییس‌جمهور یادآور شد: آن روز که ما تلاش خود را برای تغییر مسیر گفتمانی سیاست‌گذاری کشور از رویکرد افزایش عرضه به بهینه سازی مصرف آغاز کردیم نه تنها به همراهی مجموعه مرتبط با وزارت نیرو امید چندانی نداشتیم بلکه از گزند نیش‌ها و نیشترها هم در امان نبودیم.

آشنا ادامه داد: اکنون خرسندیم ‌که  وزارت نیرو گفتمان و رویکردی به مدیریت منابع آب ایران را به همت وزیر نیرو در دستور کار خود قرار داده است که در سطح گزاره‌های نظری با رویکردهای مد نظر عمده متخصصانی که در سالیان گذشته دلسوزانه و متعهدانه دغدغه پایدارسازی منابع آب ایران را داشته‌اند سازگار است.

 

گفتمان جدیدی در مدیریت منابع آبی ایران آغاز شده است

رییس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری افزود: تاکید وزیر نیرو بر مدیریت توأمان عرضه و تقاضا، رویکرد مبتنی بر مدیریت به‌هم‌پیوسته منابع آب، توجه به اقتصاد سیاسی سازه‌های آبی و در اولویت قرار دادن رویکرد اجتماعی به مدیریت منابع آب و انرژی، نشانگر آغاز دوران و گفتمان جدیدی در مدیریت منابع آبی ایران است.

مشاور رئیس جمهور تصریح کرد: مفهوم سازگاری با کم‌آبی نیز دقیقاً برآمده از همین رویکرد و حامل منطقی بسیار عمیق و پیچیده است. این مفهوم که در بدو امر ساده می‌نماید، در واقع از تغییر پارادایمی عمیق به مدیریت منابع آب ایران حکایت می‌کند.

سازگاری با کم‌آبی نیازمند بازنگری در نظام زندگی

وی با تاکید بر اینکه سازگاری با کم‌آبی نیازمند بازنگری اساسی در نظام زندگی ایرانیان است؛ نظامی از زندگی که به‌ واسطه چندین دهه وابستگی شدید به بهره‌مندی از آب و انرژی ارزان، دچار مصرف نامناسب و بدون توجه به ارزش‌های حیاتی، اقتصادی، سیاسی و امنیتی آب است. من این گونه از توسعه آب‌محور را به کنایه و با توجه به جنبه‌های دیگر آن را "توسعه آبکی" می‌نامم.

آشنا اضافه کرد: مرکز بررسی‌های استراتژیک وظیفه خود می‌داند برای پیشبرد این گفتمان جدید که با هدف پایدارسازی منابع آب ایران بیشترین سازگاری را داراست گام بردارد. مرکز همچون گذشته، بهبود سیاست‌گذاری در این عرصه را مستلزم گفت‌وگوی اجتماعی و تخصصی بر محور مفاهیم گفتمان جدید مدیریت منابع آب و کاویدن عمیق همه زوایای آن می‌داند.

رییس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری بیان کرد: نشست یک‌روزه «سازگاری با کم‌آبی» درست با همین هدف و با دعوت از همه ذینفعان برای گفت‌وگوی اجتماعی درباره مفهوم و ابتکار تشکیل «کمیته ملی سازگاری با کم‌آبی» بر پا شده است. مرکز بررسی‌های استراتژیک به عنوان یک مرکز سیاست‌پژوهی راهبردی، به خوبی اهمیت و عمق مفهومی، دشواری اجرایی، ضرورت هماهنگی‌های بین‌سازمانی و اتخاذ رویکرد «همه با هم» برای تحقق «سازگاری با کم‌آبی» را درمی‌یابد و از هر گونه اقدام درست برای تحقق این هدف حمایت می‌کند.    

مشاور رئیس جمهور ادامه داد: مرکز بررسی‌های استراتژیک همه ذینفعان این حوزه را به همکاری برای سیاست‌پژوهی، ایجاد اجماع و پیشرفت در این عرصه فرامی‌خواند. برگزاری همایش یک‌روزه «سازگاری با کم‌آبی» گامی دیگر در این مسیر است و امیدوارم متخصصان در طول یک روز گفت‌وگو درباره این مسأله مهم، به دست‌آوردهای خوبی برای گام نهادن در این مسیر برسند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز