خبرگزاری کار ایران

آذری جهرمی در عشق آباد:

تحریم‌ها را به فال نیک می‌گیریم / برای ساختن منطقه قوی بر پایه ICT تلاش کنیم

asdasd
کد خبر : ۶۵۵۴۲۷

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در اجلاس عشق آباد بر لزوم تلاش برای ساخت منطقه ای قوی در حوزه ICT تاکید کرد. اجلاس عشق آباد با حضور مقامات تعدادی از کشورهای منطقه از جمله ایران ، روسیه ، بلا روس ، آذربایجان و مقامات بین‌المللی در این حوزه، در ترکمنستان تشکیل شد که از سه شنبه آغاز بکار کرد. متن زیر سخنان کامل آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران در این اجلاس است که پیشنهاد وی برای تشکیل منطقه قوی در حوزه ICT مورد استقبال قرار گرفت.

به گزارش ایلنا از وزارت ارتباطات، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در اجلاس عشق آباد گفت: برای من موجب بسی خرسندی است که به نمایندگی از سوی دولت و ملت جمهوری اسلامی ایران در اجتماع مهم شما در عشق آباد حضور یافته ام. 

وی افزود: کشور من روابط بسیار خوب و حسنه ای با کلیه کشورهای مشترک المنافع دارد. جمهوری اسلامی ایران از جمله نخستین کشورهای جهان بود که استقلال کشورهای مشترک المنافع را به فاصله بسیار اندکی از فروپاشی اتحاد شوروی به رسمیت شناخت و از آن تاریخ تاکنون که بیش از بیست و پنج سال می گذرد، روابط ما با کشورهای این منطقه روز به روز فزونی یافته است. ما خوشحالیم که امروز همسایگانی باثبات و در مسیر توسعه یافتگی و پیشرفت در کنار خود داریم.

آذری جهرمی تصریح کرد: علی رغم چنین ظرفیت مطلوبی، پیوندهای همسایگی میان ما همچنان نیازمند تقویت بیشتر است. اجازه بدهید برای شما مثالی از سفر خودم ذکر کنم. فاصله مستقیم هوایی میان تهران و عشق آباد کمتر از دو ساعت است. اما در جریان برنامه ریزی برای سفر من به ترکمنستان، مطلع شدم که باید مسیر دوازده ساعته ای را تا عشق آباد از طریق استانبول و یا دوبی طی کنم.

وی ادامه داد: عشق آباد در جهتِ شمال شرق ایران قرار دارد اما من برای رسیدن به آن باید دقیقاً به دو جهت مخالف، یعنی غرب و جنوب کشورم سفر می کردم و پس از طی یک مسیر طولانی از فراز چندین کشور به پایتخت کشور همسایه ام می رسیدم! نهایتاً با یک پرواز داخلی به مشهد رفته و از آنجا از مسیر زمینی به عشق آباد آمدم اما برای همین کار نیز بیش از نصف روز در راه بودم. ضمن آنکه مرز دو کشور در اوایل بعد از ظهر بسته می شود و امکان تردد در ساعات دیرترِ روز وجود ندارد. تصور نمی کنم این موضوع منحصر به ایران و ترکمنستان باشد و در میان بیشتر کشورهای منطقه مشکلاتی از این دست وجود دارد. این طنز تلخی است که نشان از یک واقعیت تلخ تر دارد. ما در روی نقشه جغرافیا با یکدیگر همسایه هستیم اما در نقشه اتصالات همچنان از هم بسیار دوریم. مراد من از اتصالات شامل حمل و نقل هوایی و ریلی و جاده ای و نیز به معنای ارتباطات در فضای ICT  است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات خاطرنشان کرد: علاوه بر حوزه حمل و نقل، روابط ما در حوزه ICT نیز دقیقاً مبتلا به همان چالشی است که من در سفرم با آن مواجه شدم. چرا ارتباط آنلاین ما با یکدیگر از طریق ISP های مستقر در هزاران کیلومتر دورتر در قاره ای دیگر برقرار می شود؟ چرا باید قوانین تدوین شده توسط کشورهای خارج از منطقه ما، بر روابط میان شرکت های ما در حوزه ICT  حکمرانی کند؟ چرا ما فاقد شرکت های قدرتمند منطقه ایِ پیشرو در امر تجارت الکترونیک هستیم؟ و در حالی که می توانیم بازار بزرگی برای فعالیت شرکت های یکدیگر در حوزه ICT فراهم کنیم، چرا هنوز از دست یابی به این هدف عاجز مانده ایم؟ در یک کلام، چرا ما علی رغم نزدیکی جغرافیایی، در دنیای ICT هنوز با یکدیگر همسایه حقیقی نشده ایم؟

وی در ادامه بیان کرد: رئیس جمهور روحانی از تزی سخن گفته است که به نام دکترین "منطقه قوی تر" شناخته می شود. متأسفانه در فضای پرتنش و آلوده به رقابت های غیرسازنده ای که این روزها در منطقه غرب و جنوب غرب آسیا به وجود آمده است، پیام حسن نیتِ ایران برای ساختن منطقه ای قوی تر تاکنون بی پاسخ مانده است.

آذری جهرمی با بیان اینکه ما معتقدیم حوزه اوراسیا، به شمول ایران و آسیای مرکزی و قفقاز، عرصه بسیار مناسبی برای عملیاتی ساختنِ تزِ منطقه قوی تر است. منطقه قوی تر منطقه ای است که حس همبستگی با شهروندان سایر جوامع منطقه در میان شهروندان کشورها، موجب شکل گیری منطقه بودگی در ذهنیت ساکنین منطقه ‌شود، روابط تجاری میان کشورهای درون منطقه، بیش از نیمی از تجارت خارجی هر کدام از کشورهای منطقه را تشکیل دهد، نهادها، سازمان‌ها و رژیم‌های بین‌المللی بر اساس رضایت و مشارکت کشورهای آن، پویایی مناسبات صلح‌آمیز میان آنها را حمایت و تضمین کنند و مهم تر از همه آنکه هنجارهای مشترک بواسطه عملکرد دولت‌ها و ارتباطات مردمی میان کشورهای منطقه به چنان بلوغی رسیده باشند که کشورها به جای تلاش برای کسب هژمونی و سلطه جویی بر یکدیگر، راه توسعه و پیوندهای متقابل را در پیش گرفته و امنیت انسانی از ارزشی هم تراز با امنیت ملی در نگاه تک تک کشورها برخوردار شود.

وی با طرح که چه ابزاری مهم تر و مؤثرتر از ICT می تواند موجدِ چنین شرایطی برای یک منطقه باشد، افزود:  اتصال کشورهای همسایه در زمینه زیرساخت ICT و ایجاد بازارهای مشترک در این حوزه همانقدر در ایجاد ثبات و امنیت و توسعه در یک منطقه ضروری است که اتصال در حوزه حمل و نقل.

وزیر ارتباطات گفت: ICT  پیوند دهنده فکر و ذهن مردم، تسهیل کننده تجارت و رشد اقتصادی و یکی از ابزارهای اساسی در ارتقاء شاخص های امنیت انسانی در جوامع محسوب می شود. ما می خواهیم ایده منطقه قوی تر را در رابطه با همسایگان شمالی خود به واقعیت تبدیل کنیم و برای این هدف، همکاری ما با همسایگان مان در حوزه ICT یکی از اصلی ترین اولویت های ماست. امروز من به جمع شما وزرای RCC آمدم تا این هدف مهم دولتم را اعلام کنم.

وی یادآور شد: ما آمادگی داریم تا با اتحادیه RCC درباره ایجاد یک دفتر منطقه ای برای گفتگوهای مشترک در حوزه ICT همکاری نماییم. توسعه اقتصاد دیجیتال  و تجارت الکترونیک در رأس اولویت های من به عنوان وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران قرار دارد. همچنین طیف گسترده ای از موضوعات از همکاری های فضایی و ماهواره ای گرفته تا تنظیم مقررات فرکانسی و ارتباطات پستی پیش روی ماست.

آذری جهرمی خاطرنشان کرد: اینها همه ظرفیت های بالقوه ای را برای همکاری های بیشتر میان ایران و کشورهای CIS تسکیل می دهند. کشور من جزو یکی از پیشرفته ترین کشورهای درحال توسعه در زمینه ICT  است. بیش از 65 میلیون نفر از جمعیت 80 میلیونی ایران به اینترنت پرسرعت دسترسی دارند. ما در تحقیق و توسعه در زمینه اینترنت G5 و G6 به پیشرفت های قابل توجهی دست یافته ایم.

وی اظهار داشت: ایران با دارا بودن جامعه ای پیشرو و تحصیلکرده، بازار بزرگی برای تجارت محصولاتICT است. امروز کشور من در برابر تحریم های ظالمانه دولت آمریکا قرار گرفته است که می خواهد میل و اراده ناپذیرفتنی خود را با استفاده نامشروع و غیرقانونی از ابزار زور بر دیگران تحمیل کند. استفاده از تحریم و یکجانبه گرایی در نظام بین المللِ امروز قطعاً محکوم به شکست است اما ما این تحریم ها را به فال نیک می گیریم تا به آن بهانه اتکا و وابستگی خود را به ISP های غربی و آمریکایی کاهش دهیم. فرصت طلایی و بی نظیری روبروی همسایگان ما در حوزه RCC قرار دارد تا خود را به بازار بزرگ ایران بشناسانند. من با یک پیام دعوتِ جدی به همکاری به اینجا آمده ام: بیایید با هم برای ساختن یک منطقه قوی بر پایه ICT تلاش کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز