خبرگزاری کار ایران

صادرات 208 هزار تنی خوراک دام در سال گذشته / نقش فیداکسپو در تبادل تکنولوژی‌های بین‌المللی

asdasd
کد خبر : ۶۵۲۸۵۳

نشست خبری چهارمین همایش بین‌المللی و نمایشگاه جانبی خوراک دام، طیور و آبزیان ایران امروز یکشنبه 14 مردادماه در سالن جلسات معاونت امور دام وزارت جهاد کشاورزی با حضور تورج صارمی مدیرکل بهبود تغذیه و جایگاه دام برگزار شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، در این نشست تورج صارمی مدیرکل بهبود تغذیه و جایگاه دام اظهار کرد: یکی از رویکردهای وزارت جهاد کشاورزی توجه به خوراک دام کشور بوده و هست ما در برآوردی که در سال 96 داشتیم بالغ بر 14 میلیون تن محصولات دامی شامل گوشت، شیر خام، مرغ و تخم‌مرغ داشتیم.

وی با بیان اینکه بالغ بر 427 میلیارد ریال خوراک مصرف کرده‌ایم که در اقلام متنوعی بوده است، افزود: حدود 70 درصد از هزینه‌های تولید برای خوراک هزینه می‌شود.

صارمی تصریح کرد:‌ ما ارزش ریالی خوراک تولید شده در کارخانجات را 122 هزار میلیارد ریال محاسبه کرده‌ایم. از نظر ارزش ریالی خوراک سهم بالایی در تولیدات دامی دارد. بالغ بر یک میلیارد تن در 130 کشور تولید خوراک انجام شده که بیش از 469 میلیارد ریال بوده است.

وی افزود:‌ کشورهایی که در صدر تولید خوراک دام قرار دارند چین، برزیل، مکزیک، هند، آمریکا، روسیه هستند که تولیدکنندگان اصلی خوراک در دنیا به حساب می‌آیند و روسیه رشد خوبی در تولید خوراک داشته است. ما نیز در 50 سال گذشته همراه با صنعتی شدن دامپروری کار تولید خوراک دام را شروع کرده‌ایم و در حال حاضر مطابق با استانداردهای دنیا پیش می‌رویم.

مدیرکل بهبود تغذیه و جایگاه دام تشریح کرد: بیش از 660 واحد در سال 96 کارخانجات فعال خوراک دام داشتیم که 20 هزار نفر شاغل دارند و در استان‌های خراسان رضوی، خراسان جنوبی، فارس، کرمانشاه، کردستان، اصفهان، گلستان، آذربایجان شرقی و غربی و مازندران هستند.

وی افزود: از سال 92 که پنج میلیون و 700 هزار تن تولید داشتیم تا سال 96 این میزان به 10 میلیون تن رسید که روند رو به رشدی محسوب می‌شود و پیش‌بینی می‌شود در 16 سال آینده ظرفیت واحدهای تولیدی به بیش از 30 میلیون تن خواهد رسید.

صارمی در رابطه با صادرات خوراک دام خاطرنشان کرد: صادرات ما در سال 90، 26 هزار تن بود که در سال 96 به 208 هزار تن رسید و ارزش ریالی آن 83 میلیون دلار بود و رشد 33 درصدی را به همراه داشته است. ما از سال 95 تا 97 الکترونیکی کردن فعالیت‌ها را در دستور کار قرار دادیم که از این طریق این امکان مهیا شد تا در عرضه سبوس گندم به عنوان تنها محصول یارانه‌دار توسط سامانه عرضه شود که باعث کاهش قیمت تمام شده و کاهش دخالت دلالان شد و کل توزیع آن هزار و 503 تن بود.

وی افزود: برای اولین بار اطلس کارخانجات خوراک را ساماندهی و راه‌اندازی کردیم که در آینده برای کنترل مبادی قانونی و کاهش ورود غیرقانونی استفاده می‌شود. سامانه پایش و رصد زنجیره‌های نهاده‌های دامی را هم در اقلام وارداتی در دستور کار قرار داده‌ایم که با مشارکت نهادهای ذی‌ربط شرکت بازرگانی دولتی و بانک سپه اجرایی خواهد شد که عرضه جو، ذرت، کنجاله سویا و لوبیای سویا از طریق این سامانه انجام خواهد شد.

مدیرکل بهبود تغذیه و جایگاه دام با اشاره به نمایشگاه فیداکسپو تصریح کرد: نمایشگاه تخصصی خوراک دام بستر مناسبی برای تولید در این بخش خواهد بود. یکی از اهداف مهم در برگزاری این نمایشگاه اطلاع از آخرین پیشرفت‌های صنعت خوراک دام است و می‌تواند به نوعی ارائه دهنده پتانسیل‌های تولیدکنندگان نهادهای دامی باشد و راه‌های تبادل نظر را پیش پای تولیدکنندگان بین المللی قرار دهد.

وی افزود: از موضوعات مهم این است که در همایش‌هایی که در کنار این نمایشگاه برگزار می‌شود شاهد سمینارهای علمی، برای کارشناسان و دانشجویان هستیم که به بهره‌وری و بهبود راندمان تولید کمک خواهد کرد. در طول زمان برگزاری نمایشگاه دستاوردهای مهمی را داشته‌ایم که مهم‌ترین موضوع آن حضور 33 کشور مختلف در این نمایشگاه است. در سال جاری محورهای متعددی را در جهت راندمان تولید و افزایش بهره‌وری مدنظر قرار دادیم که از این محورها می‌توان به بهره‌گیری از تکنولوژی‌های جدید، بهبود ضریب تبدیل در ذخیره‌های غذایی، تاکید در استفاده از واردات و پسمانده‌های کشاورزی و آشنایی با روش‌های اصولی تغذیه دامدار اشاره کرد.

صارمی در خصوص زمان برگزاری این نمایشگاه گفت: این نمایشگاه از 20 تا 22 مرداد در بوستان گفت‌وگو برگزار خواهد شد. کشورهایی که در این نمایشگاه حضور دارند آلمان، اتریش، ‌اسپانیا، اسلواکی، اسلوونی، اندونزی، ایرلند، برزیل، بلژیک، بلغارستان، آمریکا، سوئیس، کره جنوبی، هلند و هند هستند. 

مدیرکل بهبود تغذیه و جایگاه دام عنوان کرد: افزایش قیمت نهاده‌ها به دلیل مشکلاتی بود که در سطح جهانی بین آمریکا و چین به راه افتاده بود وخشکسالی‌هایی که در اتحادیه اروپا رخ داد هم بی‌تاثیر نبود. واردات ثبت سفارشی تحت کنترل سیستم نظارتی است و عمده عرضه‌کنندگان هم نسبت به قیمت خرید خود عرضه می‌کنند.نگرانی برای تولیدکنندگان در این زمینه وجود نخواهد داشت اما با اقداماتی که شرکت پشتیبانی امور دام انجام داد بیش از 2.2 میلیون تن اقلام خوراک دام را در دستور کار داریم که بخشی از آن وارد کشور شده است.

وی افزود: جای نگرانی در تامین نیاز خوراک دام وجود ندارد. اجرایی کردن نظام نظارت کنترل کیفی یکی از اقدامات اساسی ما بوده است تا ترویج استفاده از خوراک آماده دام انجام شود. در آینده نزدیک یکی از روش‌هایی که کمک می‌کند تا بیماری‌های دام کنترل شود استفاده از خوراک آماده دام است.

صارمی در رابطه با جایگزینی کنجاله کلزا به جای کنجاله ذره تصریح کرد: جایگزینی کنجاله‌ سویا در واریته‌های جدید می‌تواند با یک روش برابری که در اختیار کارخانجات خوراک و روغن‌کشی است 8 تا 10 درصد امکان جایگزینی آن را با کنجاله کلزا به وجود بیاورد.

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز