خبرگزاری کار ایران

استاد دانشکده اقتصاد دانشگاه نورث‌ ایسترن آمریکا در گفت‌وگو با ایلنا:

بهترین سیاست برای ایران مذاکره است/ برجام توافقی بسیار سودمند برای ایران بود/ ساختار اقتصاد ایران باید اصلاح شود

asdasd
کد خبر : ۶۵۲۰۴۷

استاد دانشکده اقتصاد دانشگاه نورث‌ ایسترن آمریکا اظهار داشت: تردیدی نیست که اقتصاد ایران در شرایط ناگواری است. برای بهبود وضعیت اقتصاد و معیشت مردم لازم است ساختار اقتصاد ایران اصلاح شود. افزون بر این ایران باید به اقتصاد جهانی بپیوندد، اعلام آمادگی برای مذاکره و رفع اختلاف با آمریکا گام نخست در این راستا است.

کامران دادخواه در گفت‌وگو با ایلنا در مورد پیشنهاد رییس جمهور امریکا مبنی بر مذاکره با ایران گفت: هدف،‌‌ سیاست و راهکار ترامپ در مورد مذاکره و رابطه با ایران خیلی روشن نیست. به‌ویژه بیاد آوریم که آقای ترامپ در چند مورد دیدگاه و سیاست خود را تغییر اساسی داده است اما هدف و  سیاست آمریکا هر چه باشد، بهترین سیاست برای ایران ابراز آمادگی برای مذاکره و حل مسائل بین دوکشور است.

وی ادامه داد: فرض کنیم که ترامپ به‌طور جدی علاقمند به مذاکره، تفاهم و برچیدن تحریم‌ها نیست. باز فرض کنیم که پیشنهادش برای آن‌است که به اروپاییان و دیگر کشورها  نشان‌دهد که  ایران آماده تفاهم و رفع مشکلات نیست. در آن‌صورت اعلام آمادگی ایران به مذاکره بهترین تاکتیک مقابله برای خنثی کردن این نقشه است.

دادخواه تصریح کرد: توجه کنیم که در بسیاری از رسانه‌های بین‌المللی این‌طور گفته شده که ایران با استفاده از برجام به گسترش سلاح‌های موشکی خود و درگیری در جنگ‌های منطقه پرداخته و همچنان به برنامه اتمی خود ادامه می‌دهد. در حالی که با  ابراز آمادگی برای مذاکره و توافق، این تصویر به‌کلی دگرگون می‌شود و  ایران می‌تواند در مذاکره با کشورهای اروپا و آسیا در موقعیت بهتری باشد.

این اقتصاددان برجام را برای ایران سودمند دانست و افزود: به احتمال زیاد ترامپ می‌خواهد به توافقی که از دیده او بهتر از برجام است دست یابد. تردیدی نیست که برجام توافقی بسیار سودمند برای ایران بود.

وی ادامه داد: ابراز آمادگی ایران برای مذاکره و توافق امکان دست‌یابی به توافقی که با برجام همگون باشد را بسیار زیاد می‌کند. تردیدی نیست که اقتصاد ایران در شرایط ناگواری است. برای  بهبود وضعیت اقتصاد و معیشت مردم لازم است ساختار اقتصاد ایران اصلاح شود. افزون بر این ایران باید به اقتصاد جهانی بپیوندد، اعلام آمادگی برای مذاکره و رفع اختلاف با آمریکا گام نخست در این راستا است.

وی با اعتقاد به اینکه دوستی بین ایران و آمریکا باید باز گردانده شود،گفت: اگر به‌تاریخ نگاه کنیم هیچ کشوری به اندازه روسیه به ایران زیان نرسانده است. از قرار داد گلستان و ترکمنچای، اشغال ایران، کوشش برای جدا کردن آذربایجان، و کمک بی‌دریغ به عراق در دوران جنگ هشت ساله یاد کنیم، بد نیست بیدار شویم و در برخی سیاست‌ها تجدیدنظر کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز