خبرگزاری کار ایران

با امضای قراردادهایی به ارزش ۱,۲ میلیارد دلار

طرح‎ جمع‎آوری روزانه ۷۶۰ میلیون فوت مکعب گاز در شرق کارون کلید می‎خورد

asdasd
کد خبر : ۶۵۰۷۶۷

مدیر سرمایه‎گذاری و کسب‎وکار شرکت ملی نفت ایران از تعریف ۳۰ طرح برای جمع‎آوری گازهای همراه نفت منطقه شرق کارون خبر داد و گفت: با امضای ۲ قرارداد به ارزش ۱,۲ میلیارد دلار در روزهای آینده، این طرح‎ها تعیین‎تکلیف شده و با اجرای آنها در ۲ سال آینده، از سوزاندن روزانه بالغ بر ۷۶۰ میلیون فوت مکعب (معادل ۲۲ میلیون متر مکعب) گاز جلوگیری می‎شود.

به گزارش ایلنا، محمد مصطفوی با اشاره به برنامه شرکت ملی نفت ایران برای مقابله با گازسوزی در سطح این شرکت افزود: با توجه به تجمع بخش عمده آلایندگی‎های ناشی از گازهای مشعل در مناطق عملیاتی شرکت ملی مناطق نفت‎خیز جنوب به ویژه در استان خوزستان، به زودی شرکت ملی نفت ایران قرارداد بهسازی و نوسازی تاسیسات جمع‎آوری گازهای مشعل مناطق نفت‎خیز جنوب را با هلدینگ خلیج فارس و شرکت پتروشیمی مارون (هر یک به طور مجزا) امضا می‌کند.

وی با بیان این‎که این ۳۰ طرح اغلب کوچک‎مقیاس هستند و ۲ساله به پایان می‎رسند، توضیح داد: با اجرای این طرح‎ها روزانه ۵۱۰ میلیون فوت مکعب به خوراک پتروشیمی در حال احداث بیدبلند۲ و روزانه ۲۵۰ میلیون فوت مکعب به خوراک پتروشیمی مارون اضافه خواهد شد. با جمع‎آوری این گازها، تولید مایعات گازی شرکت ملی مناطق نفت‎خیز جنوب هم حدود ۳۸ هزار بشکه در روز افزایش می‎یابد که سبب افزایش خوراک پتروشیمی بندرامام خواهد شد.

به گفته این مقام مسئول، به این ترتیب سالانه در مجموع ۱.۶ میلیون تن اتان و ترکیبات گازی سنگین‎تر از آن و ۱۴ میلیون بشکه مایعات گازی به خوراک واحدهای پتروشیمی افزوده می‎شود که گامی بلند در مسیر رفع مشکل کمبود خوراک بخش بزرگی از واحدهای پتروشیمی کشور به شمار می‎رود. ارزش این میزان خوراک برای شرکت ملی نفت ایران سالانه حدود ۱۳۰۰ میلیون دلار است و ارزش تولید محصولات پتروشیمی حاصل از خوراک اضافی این طرح‎ها نیز سالانه حدود ۲۶۰۰ میلیون دلار برآورد می‎شود.

مدیر سرمایه گذاری و کسب‎وکار شرکت ملی نفت ایران تاکید کرد: این طرح‎ها همچنین سبب خواهد شد روزانه حدود ۱۶ میلیون متر مکعب گاز طبیعی سبک در اختیار شرکت ملی نفت ایران قرار گیرد که می‎تواند برای تزریق گاز به میدان‌ها یا تامین سوخت کشور استفاده شود.

 مصطفوی با بیان این‎که روزانه حدود ۱۰۰ میلیون فوت مکعب گاز نیز در حوالی مسجدسلیمان می‎سوزد که برای جمع‎آوری این گازها با پتروشیمی در حال تاسیس مسجدسلیمان توافقنامه‎ای نهایی شده است، اظهار کرد: به این ترتیب به جز غرب کارون که جمع‎آوری گازهای همراه نفت آن در قالب طرح احداث ان‎جی‎ال ۳۲۰۰ در دست اقدام است، با اجرای این طرح‌ها به روند گازسوزی‎ها در استان خوزستان خاتمه داده خواهد شد.

 وی با اشاره به بهره‎برداری از ایستگاه جمع‎آوری گازهای مشعل میدان پارسی به عنوان نخستین طرح جمع‎آوری گازهای مشعل که با حضور و مشارکت بخش خصوصی اوایل امسال به ثمر رسید و همچنین برنامه‎ریزی برای بهره‎برداری از سه طرح جمع‎آوری گازهای مارون ۳، مارون ۶ و منصوری تا پایان سال، تصریح کرد: با بهره‎برداری از این طرح‎ها، اجرایی شدن ۲ قراردادی که در روزهای آتی امضا می‎شود، عملیاتی شدن توافق با پتروشیمی مسجدسلیمان و بهره‎برداری از پتروشیمی بیدبلند۲ که سال آینده به مدار می‎آید، گازسوزی‎ها در شرق کارون پایان خواهد یافت و آلایندگی‎های ناشی از گازسوزی‎های پروژه‎های نفتی دیگر گریبانگیر مردم شریف استان خوزستان نخواهد بود.

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز