خبرگزاری کار ایران

مشاور عالی مدیرعامل ساتبا:

قول تولیدکنندگان برق تجدیدپذیر برای تولید ۱۵۰۰ مگاوات در پیک ۹۸

asdasd
کد خبر : ۶۵۰۴۳۹

مشاور عالی مدیرعامل ساتبا گفت: اگر شرایط اقتصادی اجازه دهد و 70 درصد مشارکت در پیک را در نظر بگیریم حدود 1500 مگاوات انرژی پیک را می‌توانیم جبران کنیم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، مهرداد داوری فر در نشستی با موضوع گذر از خاموشی های تابستان 88 با تکیه بر انرژی های تجدید پذیر اظهار داشت:  اگر واقع بین باشیم و حقیقت بگوییم شاید تنها گزینه عبور از بحران کنونی برق تجدید پذیرها هستند. موضوع اول این که وضع اقتصادی ما با ثبات نیست بودجه کشور به خاطر برخی مسایل سیاسی باید صرفه جویی شده و دولت نمی تواند به امور عمرانی اعتبار اختصاص دهد به دیگر سخن دولت پول ندارد برق تولید کند. راهکار این است که قوانین بالادستی اجازه دهد بخش خصوصی ورود پیدا کرده و تامین بودجه کنند و در واقع از جیب مردم سرمایه گذاری کنیم و این مزیت است که اگر در بخش نیروگاه‌های حرارتی بخش دولتی ورود می کند، خصوصی بودن در تجدیدپذیرها پررنگ‌تر است.

وی افزود: واقعیت امر این است که اگر بخواهیم برای سال 98 یک نیروگاه بزرگ هزار مگاواتی حرارتی احداث کنیم فقط برای جایابی آن کمتر از دو تا سه سال به جواب نمی رسیم. بنابراین گزینه دیگر تجدیدپذیر است، زیرا نیازی به زیرساخت آنچنانی و  تولید خط انتقال و پست ندارد، ذات تجدیدپذیر این است که می‌تواند در جاهای مختلف پراکنده باشد بنابراین هزینه انتقال نیرو نداریم، حتی می‌توانیم در بیابان‌ها نیز نیروگاه و پنل خورشیدی داشته باشیم بدون اینکه هزینه بالایی پرداخت کنیم ضمن اینکه تلفات انرژی نیز کم می‌شود.

مشاور عالی مدیرعامل ساتبا گفت: ما نیروگاه‌هایی را می‌آوریم که در ساعات پیک ضریب آمادگی‌شان بیشتر از نیروگاه‌هایی است که یک سال برای تابستان خود را آماده می‌کنند مثلا یک نیروگاه در قزوین از 55 مگاوات ظرفیت اسمی، 48 مگاوات تولید داشته یعنی 88.86 درصد ضریب تولید داشتیم یعنی با توان 87 درصدی به شبکه کمک می‌کرده است، کمتر نیروگاه گازی می‌توانیم پیدا کنیم که 87 درصد تولید برق داشته باشد. این را نیز باید در نظر داشت که ما اکنون با مشکل کم آبی مواجه‌ایم و این نیروگاه‌ها آب زیادی دارند ضمن اینکه 10 تا 15 درصد از ظرفیت نامی خود به دلیل افزایش دما پایین تر می‌آیند و از همه مهمتر اینکه در جای متمرکز تولید می‌کنند.

وی با بیان اینکه ظرفیت جذب برق از تجدیدپذیرها تا 20 گیگاوات است، افزود:  برای سال آینده 5 هزار مگاوات برق نیاز داریم، در حال حاضر ظرفیت 620 مگاواتی از تجدیدپذیرها را در حال بهره برداری داریم  که انتظار داریم تا 2000 مگاوات برسیم، اگر شرایط اقتصادی اجازه دهد و 70 درصد مشارکت در پیک را در نظر بگیریم حدود 1500 مگاوات انرژی پیک را می‌توانیم جبران کنیم.

این مقام مسئول در ساتبا با بیان اینکه بیشترین درآمد وزارت نیرو از فروش برق است،تاکید کرد: ما هیچ وقت نمی‌گوییم عرضه زیاد شود و روی تقاضا کاری انجام نشود، ما می‌گوییم که بخش خصوصی وارد عرصه تولید شود اما در عین حال به مردم نیز این سیگنال نیز بدهیم که در صورت افزایش مصرف جریمه در نظر گرفته می‌شود و  ابزار ما فقط در مدیریت تقاضا تعرفه است. بنابراین علاوه بر ایجاد زیر ساخت می‌توانیم مصرف را نیز مدیریت کنیم.

داوری فر گفت: مشکل ما در شهرهای بزرگ است امکان احداث خط انتقال نداریم و توسعه با توجه به هزینه ها صفر است، راه این است که تعرفه منطقی شود برای این که به دهک‌های پایین فشار نیاید باید هزینه دهک‌های بالا را واقعی‌تر کنیم و این منجر به کاهش مصرف می شود و باعث می‌شود که دهک‌های بالا خودشان را با تجدیدپذیرها وفق دهند.

وی اظهار داشت:اکنون در کشور ساختار و قوانین وجود دارد که باید هم به آنها احترام گذاشته و هم اجرا کنیم این کالا ضروروی است و اثر آن در همه صنایع است، در حال حاضر بحث اول ما اختصاص ارز و دوم گمرک است که هزینه‌های تمام شده را از توجیه خارج می‌کند.

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز