خبرگزاری کار ایران

رئیس انجمن صنفی اسقاط خودروی کشور:

3 هزار کارگر مراکز اسقاط در یک‌سال بیکار شدند/ آلودگی هوا و مصرف بالای سوخت به دلیل عدم اجرای مصوبه دولت

asdasd
کد خبر : ۶۴۸۲۰۱

رئیس انجمن صنفی اسقاط خودروی کشور گفت: نزدیک یک سال است که خودروسازهای داخلی از اسقاط خودرو معاف شدند و فقط واردکنندگان موظف به انجام آن بودند که حالا با توقف واردات خودرو عملا دیگر اسقاطی وجود ندارد.

محمدحسین گودرزی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا در خصوص وضعیت اسقاط خودروهای فرسوده کشور گفت: تاکنون حدود 53 هزار برگ اسقاط خودرو در مراکز اسقاط سراسر کشور وجود دارد که باعث شده حجم عظیمی از سرمایه صاحبان این مراکز درگیر شوند.

رئیس انجمن صنفی اسقاط خودروی کشور ادامه داد: مطابق مصوبه دولت، خودروسازان دولتی و واردکنندگان بایستی ماشین فرسوده را بخرند و آن را دست اسقاط کننده بدهند اما این دو گروه با استفاده از رانت و قدرت‌های پشت پرده عملا این کار را انجام نمی‌دهند و مراکز اسقاط مجبور هستند با پول خودشان ماشین را بخرند.

وی گفت: از طرف دیگر نزدیک یک سال است که خودروسازهای داخلی از اسقاط خودرو معاف شدند و فقط واردکنندگان موظف به انجام آن بودند که حالا با توقف واردات خودرو عملا دیگر اسقاطی وجود ندارد.

گودرزی تصریح کرد: وزیر صنعت در اولین دستور خود خواستار لغو مصوبه دولت در خصوص الزام خودروساز داخلی مبنی بر تحویل یک خودروی اسقاط به ازای تولید هر خودروی با مصرف بیش از هشت و نیم لیتر در صد کیلومتر شد.شریعمتداری این مصوبه‌ای که باعث هوای پاک و کاهش کشتار جاده‌ای می‌شد را فقط به دلیل حمایت از خودروساز داخلی به خصوص ایران خودرو انجام داده است و مایه تاسف آنجاست که معاون اول رئیس جمهور به راحتی این درخواست را پذیرفت و این مصوبه که برای اجرای آن سال‌ها کار کارشناسی صورت گرفته بود از دستور خارج کرد.

وی اعلام کرد: در دوره دوم روحانی، بحران مراکز اسقاط شروع شده در حالی که این مراکز در سراسر کشور دارای شش هزار کارگر بودند امروز سه هزار کارگر را تعدیل کردند و در آینده نزدیک دیگر فعالیت این مراکز توجیه اقتصادی ندارد.

وی افزود: ما با تمام ارگان‌های ذیربط مکاتبه کرده‌ایم و دو جلسه نیز با کمیسیون صنایع مجلس داشته‌ایم تا تکلیف حدود 200 مرکز اسقاط خودرو مشخص شود.

گودرزی گفت: برخی از مصوبه‌های دولت برای همیشه راکد می‌شود و هیچ دستگاه نظارتی وجود ندارد تا علت عدم اجرای آن را مطالبه کنند به طور مثال تولیدکنندگان داخلی از سال 86 موظف شدند 30 درصد تولیدات خود را با خودروهای اسقاط جایگزین کنند اما هیچ وقت این مصوبه اجرا نشد.

وی ادامه داد: با یک حساب سرانگشتی می‌توان فهمید که اگر این اتفاق صورت می‌گرفت تا چه مقدار آلودگی هوا و مصرف سوخت کاهش پیدا می‌کرد اما متاسفانه برخی مانع اجرای آن شدند.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز