خبرگزاری کار ایران

یک کارشناس ارشد حوزه انرژی در گفت‌وگو با ایلنا:

انحلال اوپک برای راه‌اندازی یک سازمان موازی منطقی نیست/ ضرورت کنترل شیل دلیل ترغیب روسیه به عضویت در اوپک/ اعضا تمایلی به عضویت روسیه ندارند

asdasd
کد خبر : ۶۴۶۸۱۱

یک کارشناس ارشد حوزه انرژی گفت: روسیه از چند سال پیش تاکنون به این نتیجه رسیده که وارد اوپک شده و اوپک پلاس شود تا رقیب جدید بنام شیل را کنترل کند.

بهروز نامداری در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، درباره پیشنهاد روس‌ها برای تشکیل سازمانی با مشارکت روسیه و برخی اعضای اوپک اظهار داشت: برای راه‌اندازی این سازمان موازی یا باید اوپک منحل شود و اعضا وارد یک سازمان جدید بعلاوه روسیه شوند و یا اینکه روسیه وارد اوپک شود و تبدیل به اوپک بعلاوه روسیه شود، در هر صورت متلاشی کردن یک سازمان با بیش از نیم قرن سابقه و تشکیل یک سازمان جدید به نظر منطقی نیست بنابراین به نظر می‌رسد طی چارچوبی روسیه وارد اوپک شده و برخی قوانین جدید اضافه و یا کم خواهد شد. 

وی در ادامه تصریح کرد: از سال 1963 که اوپک تشکیل شد، اعضای اوپک به چند دلیل خواستند که شوروی سابق را هم وارد اوپک کنند زیرا عمده‌ترین تولید و صادرات این کشور هم نفت بود، ولی چون شوروی سابق  خلاف شأن خود می‌دانست که وارد سازمانی شود که کشورهای جهان سوم در آن عضویت دارند، این اتفاق نیفتاد.

نامداری افزود: با این حال، شوروی هر زمان قیمت نفت دچار تغییر می‌شد، سعی می‌کرد با اعضا همکاری کند، نمونه آن ، همکاری‌ بود که در سال 1983 با اوپک داشته و باعث شد تولید نفت 300 هزار بشکه کم شود، البته آن زمان نیز دلیل این کشور همکاری با اوپک نبود بلکه منظور این بود که می‌خواهم قیمت نفت را "من" ثابت نگه دارم، با این مضمون که خودش را پیرو اوپک قلمداد نمی‌کند.

این کارشناس ارشد حوزه انرژی خاطرنشان کرد: در هر صورت اعضای اوپک همیشه مایل بوده‌اند که شوروی سابق را هم وارد این جرگه کنند ولی این کشور هیچ‌گاه تمایلی به این کار نداشته و اکنون  یک رقیب جدی به نام شیل آمریکا وارد بازار نفت شده که شیر تولیدش دست این‌ها نیست، اما می‌توانند با تنظیم سیاست‌های قیمتی در حجم صادرات آمریکا دخیل شوند. 

وی با بیان اینکه روسیه از چند سال پیش تاکنون به این نتیجه رسیده که وارد اوپک شده و اوپک پلاس شود تا رقیب جدید را کنترل کند، یادآور شد: در هر حال بعید می‌دانم سازمان جدید شکل بگیرد، اعضای اوپک از نظر سیاسی تقریبا همه در یک سطح هستند وقتی روسیه وارد این فضا شود کشوری است که هم قدرت تولید نفت بالایی دارد و هم قدرت سیاسی و نظامی این کشور با بقیه اختلاف فاحش دارد. بنابراین بنده تصور می‌کنم اعضای اوپک و به خصوص عربستان ممکن است زیاد تمایل نداشته باشند که روسیه وارد این سازمان شود مگر اینکه روسیه قول داده باشد که ایران را مهار کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز