خبرگزاری کار ایران

رییس انجمن صنایع خوراک دام ،طیور و آبزیان:

صداوسیما پیش از این هم اقدام به واردات محدود مواد پروتئینی می‌کرد/ سوئیس حاضر به گشایش ال سی نشد/ افزایش قیمت نهاده‌های دامی دور از انتظار نیست

asdasd
کد خبر : ۶۴۴۴۸۶

رییس انجمن صنایع خوراک دام ،طیور و آبزیان گفت: علی‌رغم سفر اخیر اقای رئیس جمهور به سوئیس مناسبات بانکی به سرانجام مطلوبی نرسید. حتی زمانی‌که بخش خصوصی همراه آقای روحانی در این سفر حضور داشت و با شرکای اروپایی‌اش مذاکره می‌کرد آنها پیشنهاد کاربردی در این زمینه نداشتند و فقط از این شرایط ابراز نگرانی کردند.

مجید موافق قدیری در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا در خصوص مشکلات وارد کننده‌های نهاده‌های دامی به کشور گفت: در حال حاضر مهمترین مشکل بازرگانان عرصه تجارت نهاده‌های دامی تخصیص ارز به موقع و بدون بروکراسی‌های پیچیده اداری است و با عنایت به اینکه انتقال پول و گشایش اعتبارها از اروپا بسته شده و تاجران بالاجبار به سمت ترکیه و چین رفته‌اند؛ قیمت تمام شده نهاده‌های دامی در بنادر ایران برای واردات به طور میانگین ۱۵ درصد افزایش خواهد داشت و دولت از هم اکنون باید برای زمانی‌که نهاده‌های دامی موجود در انبارها تمام شود برنامه ریزی کرده و خود را آماده تنش‌های بازار کند.

وی ادامه داد: شرکت‌های واردکننده نهاده‌های دامی و البته بانک‌های عامل پیش از این حجم زیادی از گشایش اعتبارات را از طریق بانک‌های اروپایی بالاخص سویس انجام داده‌اند اما علی رغم سفر اخیر آقای رئیس جمهور به این کشور مناسبات بانکی به سرانجام مطلوبی نرسید. حتی زمانی‌که بخش خصوصی همراه آقای روحانی در این سفر حضور داشت و با شرکای اروپایی‌اش مذاکره می‌کرد آنها پیشنهاد کاربردی در این زمینه نداشتند و فقط از این شرایط ابراز نگرانی کردند.

رییس انجمن صنایع خوراک دام و طیور و آبزیان ایران ادامه داد: از ابتدای سال تا امروز قیمت ذرت برزیل ۴.۵ درصد افزایش و جوی دامی در شمال ایران ۲ درصد کاهش و کنجاله سویا ۴.۲ درصد افزایش قیمت داشته است.امروز قیمت ذرت دامی برزیل ۱۱۶۰ تومان، جو دامی در بندر انزلی ۱۱۱۵ تومان و کنجاله سویا ۲۵۰۰ تومان با احتساب نرخ ارز ۳۸۰۰ تومان است.

این فعال اقتصادی در خصوص تاثیر افزایش قیمت‌های جهانی بر قیمت نهاده‌ها در داخل علی‌رغم تخصیص ارز ۳۸۰۰ تومانی گفت: بهتر است شواهد بلندمدت اساسی و بدیهی را به خاطر شواهد ناچیز کم مایه و کوتاه مدت قربانی نکنیم. متاسفانه کشور ما با مشکلات اساسی اقتصادی در داخل و چالش‌های سیاسی در خارج مواجه است. افزایش قیمت‌های جهانی شرط لازم جهت افزایش قیمت‌های داخلی نهاده‌های دامی تولید خوراک دام است اما شرط کافی نیست. خنده‌دار است که صرف تخصیص ۴۰۰ تومان مابه التفاوت نرخ ارز بتواند معجزه‌ای کند و این‌قدر هم مهم باشد.

وی ادامه داد: به نظر بنده این داستان نرخ ارز و سوبسیدهای تخصیصی به این صنعت در اقتصاد دامپروری به نوعی فرار از تقلیل گرایی است، چگونه است که اقتصاد دامپروری را با ماشین درب منزل‌مان اشتباه گرفتیم، پیچش را سفت کنیم مساله حل می‌شود؛ مگر ارز دولتی یا غیر دولتی داریم؟! امروز طبق گفته سیاستگذار اقتصادی کشور، یک ارز داریم آن هم ۴۲۰۰ تومان است و دولت برای جلوگیری از افزایش شدید نوسانات قیمتی در بازار تعهد ۴۰۰ تومان را به بانک عامل و بازرگانان قبول کرد.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: عوامل دیگری نیز بر قیمت این مواد جدا از ۱۵ درصد هزینه جابجایی بانک‌ها وجود دارد. اعتصاب کامیون‌داران، جو روانی ناشی از اعمال تحریم‌های آمریکا ،جنگ تجاری چین و آمریکا همگی دست به دست هم دادند که قیمت‌های داخلی افزایش پیدا کند.

وی با پیش‌بینی افزایش دوباره قیمت نهاده‌ها گفت: ۴ تا ۶ ٪ هزینه مالی تبدیل پرداخت ال سی به تی تی (در تی تی باید ۱۰۰٪  مبلغ برای ۲ ماه قبل از حمل ارسال شود ولی در ال سی ۱۰٪ است)،۲ تا ۵ ٪ هزینه صرافی جهت جابجایی بین بانکی ارزها،۵ تا ۷ ٪ هزینه مالی تغیر ریفایننس ارزی به ریفایننس ریالی (هزینه یک ساله ریفایننس ارزی ۶٪ و ریالی ۱۸٪ است)تا ۱۰٪ هم افزایش قیمت به دلیل کاهش توان رقابت وارد کننده‌ها و بالا رفتن دوره گردش مالی و سرمایه مورد نیاز (سرمایه مورد نیاز ۱۰ برابر می‌شود و دوره گردش مالی ۲ ماه افزایش پیدا می‌کند)۶٪ هزینه خواب سرمایه به دلیل بالا رفتن ذخیره های احتیاطی تولید کنندگان با توجه به تبعات روانی آن در بازار حساس نهاده‌‌های دامی دلیل این اتفاق است.

موافق قدیری در پاسخ به این سوالکه تفاهم با اروپا چه تاثیری روی بازار نهاده‌های دامی تولید خوراک دام دارد؟ گفت: سوال مهم این است که چه کیفیتی از تفاهم قرار است ایجاد بشود. مثلا در زمان حضورمان در وین اعلام شد که اتحادیه‌ی اروپا تصویب کرده که بانک سرمایه گذاری اروپا اجازه دارد با ایران کار کند. مقدمتاً بنده تصور می‌کنم این خبر فنی نیست؛ اتحادیه اروپا تلاش کرده است رییس جمهور روحانی را بدون دستاورد راهی ایران نکند. به نظر هم می‌رسد مهمترین داستان همان فروش نفت باشد. اگرچه اروپا تمایل نداشت ایالات متحده از برجام خارج بشود، اما ابزار کافی هم برای حمایت از برجام بدون امریکا در دست ندارد.

وی افزود: به هر ترتیب اگر مساله‌ی فروش نفت بیش از حد خدشه دار نشود می‌توانیم تصور کنیم یک خبر خوب به ما رسیده است.اما اگر توافقی صورت نگیرد باید هزینه‌های مختلفی را در قیمت تمام شده نهاده‌های دامی متصور شویم که البته در این سفر و از قبل در تهران به سیاستگذاران اقتصادی کشور نیز اعلام شده است.

وی در خصوص اعلام شرکت‌هایی که ثبت سفارش کرده‌اند، گفت: حدود ۸۰ درصد شرکت‌هایی که در این لیست بودند برای اهالی صنعت ناشناخته بودند، ضمن اینکه شرکتی مانند جام جام که وابسته به صدا و سیما است نیز تا پیش از این به صورت موردی و نه پایدار اقدام به واردات محدود مواد پروتئینی مانند گوشت قرمز و مرغ و نهاده های دامی تولید خوراک دام می‌کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز