خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کرمانشاه :

مین‌های سطحی در اراضی پاکسازی شده‌اند/ کاهش مصرف انواع کود و سموم شیمیایی

asdasd
کد خبر : ۶۴۰۹۴۸

شهبازی گفت: تا حد امکان مین‌های سطحی در اراضی پاکسازی شده‌اند و تنها در نقاط صفر مرزی و در عمق بیش از ۶۰ سانتی‌متری مین‌های عمیق وجود دارد اما اراضی کشاورزی بی‌خطر هستند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا از سرپل ذهاب، خسرو شهبازی رئیس سازمان جهاد کشاورزی کرمانشاه در حاشیه بازدید از طرح آبرسانی مناطق کشاورزی این استان در نشست خبری امروز چهارشنبه ۱۳ تیرماه اظهار داشت: کرمانشاه یکی از قطب‌های کشاورزی کشور است که ۹۴۶ هزار هکتار سطح اراضی کشاورزی دارد و از این میزان ۲۵ درصد آن بالغ بر ۲۴۰ هزار هکتار آبی و باقی اراضی دیم است.

وی افزود: طی سال‌های گذشته تاکنون ۷۳ هزار هکتار در قالب شبکه‌های آبیاری توسط خود مردم و کمک دولت که ۱۰ میلیون تومان به ازای هر هکتار کمک بلاعوض انجام داده پروژه را پیش برده‌اند در قالب این طرح نیز تاکنون ۵۲ هزار و ۵۰۰ هکتار شیوه‌های نوین آ‌بیاری به ویژه آبیاری نواری مهیا شده که در مجموع ۱۲۵ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان کرمانشاه به سیستم‌های آبیاری نوین مجهز می‌شود.

شهبازی افزود: اولویت اصلی تجهیز اراضی کشاورزی با آبیاری طیف یا نواری است اما به دلیل پدیده گرد و غباری که در منطقه وجود دارد سیستم آبیاری بارانی را هم طراحی کرده‌ایم تا برگ هم شتستشو شوند.

رئیس جهاد کشاورزی استان کرمانشاه تصریح کرد: متوسط عملکرد برداشت چغندر در هکتار ۷۵ تن است که یکی از کشاورزان نمونه ما در این استان ۱۸۲ تن در هکتار چغندر برداشت کرده است. همچنین میزان برداشت کلزا در استان کرمانشاه به هشت تن در هکتار رسیده که می‌توان گفت هشت برابر شده است.

وی با اشاره به کاهش مصرف انواع کود و سموم شیمیایی در این استان خاطرنشان کرد: اگر چه سرانه مصرف کود و سموم در کشور ۵۰۰ سی سی در هکتار و نصف استاندارد جهانی است اما همین رقم نیز در استان کرمانشاه کمتر مصرف می‌شود در سال گذشته ۲۸۰ تن مصرف کود شیمیایی و سموم را کاهش دادیم.  

شهبازی در پایان گفت: تا حد امکان مین‌های سطحی در اراضی پاکسازی شده‌اند و تنها در نقاط صفر مرزی و در عمق بیش از ۶۰ سانتی متری مین‌های عمیق وجود دارد اما اراضی کشاورزی بی‌خطر هستند.

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز