خبرگزاری کار ایران

رئیس انجمن سنگ ایران:

ْسیاست‌های دولت در بخش معدن خود تحریمی است تا حمایت/به خاطر همگام نبودن با سیستم بانک جهانی چینی خرید سنگ را کاهش دادند

asdasd
کد خبر : ۶۴۰۰۲۲

شفیعی گفت:اکنون چینی ها واردات از ترکیه را به ایران ترجیح می دهند، زیرا اجناس را با گشایش اعتبار اسنادی (ال سی) یک ساله از ترکیه می خرد و پس از برش و تبدیل آن به محصولات فرآوری شده و فروش آنها، باز می گرداند، اما نمی تواند از ایرانی ها ال سی بگیرد.

به گزارش‌خبرنگار اقتصادی‌ایلنا؛ در نشست‌خبری هیات مدیره انجمن سنگ اعضای‌این تشکل از سیاستهای دولت در خصوص نحوه برخورد با صادرکنندگان و تولیدکنندگان در زمان اعمال تحریم ها انتقاد کردند.

در ابتدا ابوالقاسم شفیعی با بیان اینکه هنوز هیچ کدام از اعضای این تشکل و خانه معدن موفق به دریافت ارز دولتی نشده‌اند گفت:ما یکی از صنایعی هستیم که کمترین وابستگی را به خارج ار کشور داریم و به غیر از ماشین‌الات ابزار دقیق و نوعی مواداولیه برای بالا بردن کیفیت سنگ باقی مواد از داخل تامین می‌شود اما در همین مقدار هم دچار مشکل هستیم.

وی ادامه‌داد: از سوی دیگر دلالها نیز هرکاری که دلشان می‌خواهد انجام می‌دهند به طور مثال با یورو دولت چسب اپوکسی وارد کرد که قیمت آن 25 هزار تومان می‌شود اما الان آنرا به قیمت 80 هزار تومان فاکتور می‌کنند بیشتر فعالین این صنف توانایی و تخصص واردات ندارند و مجبور هستند از این افراد کالا را تهیه کنند.

رئیس هیئت مدیره انجمن سنگ ادامه داد: در مقطع فعلی که حتی ورود یک دلار به کشور غنیمت است، شاهدیم دولت بر صادرات مواد خام عوارض تعیین کرده است.

وی یادآور شد: وضع عوارض برای سنگ‌های صادراتی در شرایط فعلی به مصلحت کشور نیست، زیرا حداقل سود دریافتی فعالان صادرکننده را می‌بلعد.

شفیعی به کشور ترکیه اشاره کرد که نه تنها از صادرکنندگان سنگهای تزئینی عوارض نمی گیرد، بلکه فعالان این صنف از معافیت مالیاتی نیز برخوردارند؛ این در حالیست که فقط 20 درصد صادرات سنگ ایران معاف از مالیات است.

وی یادآور شد: در دولت نهم، شاهد بروز این خطا از سوی دولت وقت بودیم؛ آن زمان صادرات 960 هزار تنی به 540 هزار تن کاهش یافت، اما در نهایت با فشار به دولت این مصوبه لغو شد؛ از آن زمان صادرات سنگ کشور 2 برابر شد و پارسال به یک میلیون و 50 هزار تن رسید.

رئیس هیات مدیره انجمن سنگ ایران هشدار داد: با در پیش گرفتن مجدد این رویه و وضع عوارض، صادرات سنگ ایران مجدد با کاهش مواجه می شود و به مثابه نوعی خودتحریمی است.

وی بیان داشت: این در حالیست که علاوه بر حمایت های یاد شده، دولت ترکیه به صادرکنندگان خود هزینه های غرفه آرایی و حضور در نمایشگاه نیز می دهد، اما صادرکنندگان ایرانی از این مشوق ها بی بهره اند و در نتیجه در عرصه رقابت کم می آورند.

این مقام صنفی با اشاره به افزایش نرخ دلار، گفت: فعالان این صنعت مصرف کننده دلار هستند، زیرا اقلام و ماشین آلاتی نظیر لودر، بولدوز، سیم برش، مته و غیره تابع نرخ های جهانی است، اما با وجود درخواست های متعدد هنوز ارز 4200 تومانی به فعالان این صنف اختصاص نیافته است؛ بنابراین با افزایش نرخ ها، اعضای این انجمن نیز ضرر می کنند.

ْسیاست‌های دولت در بخش معدن خود تحریمی است تا حمایت/به خاطر همگام نبودن با سیستم بانک جهانی چینی خرید سنگ را کاهش دادند

** خواسته ها از دولت

وی سه خواسته اصلی فعالان این صنف از دولت را بازگشت معافیتهای مالیاتی به حالت قبل، متوقف شدن عوارض صادرات سنگ و حمایت از صادرکنندگان و تامین تسهیلات برای آنان برشمرد.

شفیعی به برخی اطلاع رسانی های غلط در عرصه سنگ آهن اشاره کرد و گفت: اینکه گفته می شود چینی ها کارخانه سنگ بری در کشتی راه اندازی کرده و سنگ صادراتی ایران را در بندرعباس درون این کشتی ها تبدیل به محصولات فراوری شده کرده و مجدد به ایران باز می گردانند، دروغ محض است و چنین کشتی هایی وجود ندارد.

این فعال عرصه سنگ، با اشاره به واردات 27 میلیون تنی سنگ خام چین که فقط یک میلیون تن آن از ایران تامین می شود، گفت: اکنون چینی‌ها واردات از ترکیه را به ایران ترجیح می دهند، زیرا اجناس را با گشایش اعتبار اسنادی (ال سی) یک ساله از ترکیه می خرد و پس از برش و تبدیل آن به محصولات فرآوری شده و فروش آنها، باز می گرداند، اما نمی تواند از ایرانی ها ال سی بگیرد.

وی ادامه داد: از هفته گذشته حمل هر کانتینر سنگ به مقصد چین از 150 دلار به 650 دلار افزایش یافته است و در شرایط کنونی برای حفظ بازار خود در چین باید با آنها کنار بیاییم.

در ادامه این نشست احمدشریفی دبیر کل انجمن در خصوص نمایشگاه سنگ گفت:این نمایشگاه از 28 تا 31 میر ماه در محا دائمی نمایشگاه‌های تهران برگزار می شود و 130 شرکت ایرانی به همراه 41 شرکت خارجی از کشورهای اسپانیا،ایتالیا،ترکیه و چین حضور دارند ضمن آنکه از هیئت های تجاری برای مذاکرات مستقیم با تولید کنندگان ایرانی دعوت کردیم.

وی ادامه داد: پلنهای مختلفی با حضور معماران مجسمه‌سازان و سازندگان المان های شهری در حاشیه این نمایشگاه برگزار خواهد شد.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز