خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر نیرو در پاسخ به ایلنا:

برنامه وزارت نیرو برای افزایش صادرات برق به پاکستان و افغانستان / خاموشی برنامه‌ریزی شده نداریم

asdasd
کد خبر : ۶۳۹۹۰۴

معاون وزیر نیرو گفت: ما در حال حاضر ۱۶۰ تا ۱۸۰ مگاوات برق از ارمنستان و ترکمنستان وارد می‌کنیم و در کل ۷۰۰ مگاوات واردات داریم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، همایون‌حائری در نشست خبری در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه در حال‌حاضر ۸۰ هزار مگاوات ظرفیت نیروگاهی در کشور وجود دارد اظهار داشت: با توجه به کاهش نزولات آسمانی استفاده از ظرفیت ۳۰ درصدی نیروگاه‌های برق‌آبی نسبت به سال گذشته کاهش یافته و نمی‌توانیم به طور کامل از این پتانسیل استفاده کنیم.

وی افزود: سال گذشته ۹۶۰۰ مگاوات از نیروگاه‌های برق آبی استفاده کردیم اما امسال به دلیل کاهش بارندگی ۵ هزار مگاوات از نیروگاه‌های برق آبی کمبود داریم.

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی با بیان اینکه ۸۰ هزار مگاوات ظرفیت نصب شده نیروگاهی می‌تواند پاسخگوی مصارف ما باشد یادآور شد: اما کمبود بارش‌ها باعث می‌شود که نتوانیم به طور کامل از ظرفیت نیروگاه‌های آبی استفاده کنیم.

وی خاطرنشان کرد: طبق آنچه در انتهای سال گذشسته برنامه‌ریزی کردیم چنانچه برای سال جاری هر مشترک ۱۰ درصد صرفه‌جویی می‌کرد تابستان را بدون خاموشی عبور می‌کردیم اکنون نیز امیدواریم با صرفه‌جویی بدون مشکل فصل گرما را سپری کنیم.

حائری افزود: البته تا هفته گذشته مشکلی به لحاظ تامین برق نداشتیم و تمامی نیروگاه‌های حرارتی آمادگی لازم را داشتند و تعمیرات اساسی نیز در زمان مصرف کمتر انجام شده بود اما هفته گذشته با افزایش ناگهانی مصرف به خاطر بالا رفتن درجه حرارت چند روز به مشکل برخوردیم بنابراین خاموشی‌ها برنامه‌ریزی شده نبود. ما نمی‌خواستیم در زمان پیک مصرف هدررفت آب را داشته باشیم بنابراین کمتر از نیروگاه‌های برق آبی استفاده کردیم ضمن اینکه در برخی مواقع تجهیزات ما نیز جواب نمی‌داد.

وی یادآور شد: مصرف تابعی از درجه حرارت است به طوری که هر یک درجه افزایش حرارت منجر به افزایش مصرف ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ مگاوات می‌شود. ضمن اینکه در سال جاری درجه حرارت وزنی نیز نسبت به سال گذشته افزایش یافته است. البته مشکل فیگر و ترانس را نیز نباید فراموش کرد.

معاون وزیر نیرو با اشاره به اینکه در تابستان سال جاری استان‌های جنوبی به خاطر صرفه‌جویی‌هایی که داشتند مشکلی برای شبکه به وجود نیامد خاطرنشان کرد: در این استان‌ها در زمان پیک مصرف وسایل سرمایشی خود را خاموش کردند که منجر به کاهش خاموشی‌ها در سطح استانی مثل خوزستان شد.

وی با بیان اینکه امسال با توجه به شرایط اقلیمی به جای واحدهای آبی روی واحدهای حرارتی برای تامین برق متمرکز شده‌ایم تصریح کرد: برنامه ما افزایش ظرفیت سالانه ۲ تا ۳ هزار مگاوات نیروگاه است که در صورت تامین بودجه اجرایی خواهد شد البته در کنار احداث نیروگاه صرفه‌جویی نیز نباید فراموش شود.

وی با بیان اینکه سال گذشته ۵۵ هزار مگاوات مصرف برق داشتیم که بیش از ۲۱ هزار مگاوات آن مربوط به سیستم‌های سرمایشی بوده است اظهار داشت: این رقم ۲۱ هزار مگاوات کل مصرف چهار کشور همسایه است بنابراین وقتی مدیریت مصرف و تقاضا نداشته باشیم احداث نیروگاه به تنهایی پاسخگوی نیازهای ما نخواهد بود.

حائری با بیان اینکه مدیریت تقاضا، زیرساخت رفاه مردم و توسعه ملی است گفت: اگر درست مصرف کنیم یک سوم ظرفیت نصب شده نیروگاهی هم اضافه است.

وی با اشاره به برنامه وزارت نیرو در بخش انرژی‌های نو تصریح کرد: طبق برنامه ما باید بتوانیم نصب انرژی‌های نو را سالانه دو برابر کنیم به طوری که سال گذشته ما ۵۲۷ مگاوات انرژی‌های نو نصب کردیم که قرار است امسال به هزار مگاوات و در پایان سال ۹۸ به دو هزار مگاوات و تا پایان به سقف چهار هزار مگاوات برسیم.

معاون وزیر نیرو درباره برنامه افزایش تعرفه برق مشترکین پرمصرف توضیح داد: افزایش تعرفه بر اساس الگوی مصرف خواهد بود و مشترکینی که بالاتر از الگو، مصرف کنند باید قیمت واقعی برق را بپردازند.

وی با بیان اینکه ما همیشه هزار مگاوات ذخیره برق در شبکه داریم خاطرنشان کرد: در قراردادی که با صنایع و بخش کشاورزی منعقد کرده‌ایم قرار بر این است که این دو بخش به ما کمک کنند در زمان پیک مصرف ۱۳۰۰ مگاوات صرفه‌جویی شود.

وی با اشاره به تشویق‌های در نظر گرفته برای نیروگاه‌های تولید پراکنده اظهار داشت: نیروگاه‌هایی که راندمان ۵۰ تا ۶۰ درصد داشته باشند قیمت سوخت نیروگاهی و برای کمتر از این میزان راندمان نرخ سوخت صنایع در نظر گرفته می‌شود.

حائری درباره تکلیف قرارداد با شرکت‌های خارجی برای تولید انرژی‌های نو با توجه به خروج آمریکا از برجام تصریح کرد: کشورهای اروپایی تکلیف خود را به طور مشخص اعلام نکرد‌ه‌اند اما در حال حاضر ۶۵۰ مگاوات توسط بخش خصوصی و سرمایه‌گذاری خارجی در حال احداث نیروگاه بادی و خورشیدی هستیم.

حائری در پاسخ به سوال ایلنا مبنی بر لزوم توجه بیشتر به صادرات برق به جای انرژی‌های دیگر مثل نفت و گاز در شرایط تحریم با توجه به امنیت ارزآوری این انرژی اظهار داشت: ما در حال حاضر برای تمام کشورهایی که با آنها مرز خاکی داریم مثل افغانستان، پاکستان، ترکیه و عراق صادرات برق داریم و با آذربایجان نیز تبادل برق داریم.

وی افزود: ما در حال حاضر ۱۶۰ تا ۱۸۰ مگاوات برق از ارمنستان و ترکمنستان وارد می‌کنیم و در کل ۷۰۰ مگاوات واردات داریم.

وی تاکید کرد: موضوع صادرات برق ویژگی‌های خوبی برای کشور ایجاد می‌کند و به لحاظ پایداری شبکه و همچنین صادرات خدمات فنی و مهندسی و استفاده از ظرفیت منابع انسانی در دیگر کشورها ما به خوبی می‌توانیم بهره‌برداری کنیم.

وی یادآور شد: برنامه ما افزایش صادرات برق به پاکستان و افغانستان است البته در تابستان با توجه به مصرف بالا نمی‌توانیم صادرات داشته باشیم اما در فصول دیگر ظرفیت اضافی را صادر می‌کنیم البته اگر صرفه‌جویی صورت گیرد در تابستان نیز امکان صادرات را داریم.

وی افزود: در زمان پیک مصرف برق میزان صادرات به صفر رسیده و بیشتر وارد می‌شود.

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز