خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر راه و شهرسازی:

نگران ترک خطوط کشتی‌رانی خارجی از بنادر ایران نیستیم/ غرامت کشتی سانچی پرداخت می‌شود / رشد ۷۰ درصدی تخلیه و بارگیری بنادر شمالی در سه ماه اول سال

asdasd
کد خبر : ۶۳۷۸۰۴

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه خطوط کشتی رانی که می‌خواهند بنادر ایران را ترک کنند سهم ناچیزی در تردد بین بنادر کشورمان دارند و نگران خروج این لاینرها نیستیم گفت: پیگیری‌های حقوقی برای بحث‌های تامین و پرداخت غرامت کشتی سانچی در حال پیگیری است و در چهارچوب قوانین این غرامت پرداخت می‌شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، محمد راستاد در مراسم روز هیدروگرافی با بیان اینکه خوشبختانه ایران توانسته دستاوردهای خوبی در زمینه تولید و انتشار اطلاعات بر مبنای هیدروگرافی‌ها به دست آورد، گفت: این اطلاعات نه تنها در کشور بلکه برای منطقه قابل استفاده و تامین است و ضرورت دارد که این دستاوردها در حوزه هیدروگرافی ارتقا داده شود.

وی با بیان اینکه باید در پروژه‌های ظرفیت‌سازی IHO فعال باشیم ادامه داد: یکی از اعضای فعال شورای IHO هستیم و با توجه به ظرفیت ناوگان که در اختیار داریم ایران از اعضای مهم این شورا محسوب می‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه تولید و انتشار نقشه‌های هیدروگرافی برای ایمنی ناوگان بسیار اهمیت دارد ادامه داد: باید این نقشه‌ها در قالب اعلامیه‌های دریایی منتشر شوند و اهمیت و به روز بودن این نقشه‌ها بسیار مهم است.

وی همچنین درباره بحث اعمال تحریم‌ها از سوی آمریکا و تاثیرگذاری آن در بخش حمل و نقل دریایی گفت: قاعدتا فضای فعالیت دریایی و تجارت دریایی بین المللی است و دوران پر نوسانی را در حوزه فعالیتهای دریایی پشت سر گذاشته‌ایم.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با تاکید بر اینکه ۹۰ درصد صادرات و واردات از طریق دریا انجام می‌شود ادامه داد: قطعا این فعالیت‌ها با تعامل شرکتهای کشتی‌رانی و راینرها به دست می‌آید اما اتکای ما به توانمندی‌های داخل است و در تمام دوران نوسان‌ها توانستیم با اتکا به توانمندی‌های داخل نیازهای خود را برطرف سازیم و تامین کنیم.

راستاد تاکید کرد: در سه ماه امسال در بسیاری از بخش‌های صنعت دریایی و حمل و نقل دریایی رویه روبه رشد را حفظ کردیم و در زمینه صادرات غیرنفتی توانستیم ۱۴ درصد رشد را تجربه کنیم.

معاون زیر راه و شهرسازی ادامه داد: این انتظار وجود دارد که بدون هیچ گونه خلل و مانعی بتوانیم این شرایط را سامان دهیم.

وی با بیان اینکه برخی از خطوط نسبت به محدود کردن تردد به بنادر ایران اقدام کردند و تلویحا این محدودیت‌ها را به ما اعلام کردند گفت: خوشبختانه خطوطی که قصد ترک بنادر ایران را دارند سهم بسیار ناچیز و قابل چشم پوشی در تردد را دارند و با رفتن آنها مشکلی برای حمل و نقل دریایی کشورمان ایجاد نمی‌شود.

وی با بیان اینکه بنادر ایران برای خطوط کشتیرانی خارجی و سرمایه‌گذاران جاذبه‌های زیادی دارد گفت: در بخش توانمندی‌های صادراتی ترانزیت و ترانشیت جاذبه‌های بسیار زیادی برای اپراتورهای خارجی و سرمایه‌گذاران بین المللی وجود دارد و ترک چند شرکت کشتی رانی خارجی ما را نگران نمی‌کند چراکه سهمی در اقتصاد دریایی ما نداشتند.

وی درباره موضوع غرامت سانچی گفت: پرونده سانحه سانچی پس از ارائه گزارش‌های رسمی بسته شده می‌دانیم و گزارش‌ها را به صورت رسمی و نهایی منتشر کردیم.

وی افزود: در ورود این سوانح نقاط مشترکی بین کشورهای ذی‌نفع وجود دارد که البته اختلاف نظرهایی هم بایکدیگر داریم.

راستاد ادامه داد: از نظر کشور چین و هنگ‌کنگ مسیر متقاطع علت سانحه است اما از نظر کشورهای ایران، پاناما و بنگلادش تغییر مسیر کشتی چینی کریستال دلیل تصادف کشتی‌هاست.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه پیگیری‌های حقوق و جبران خسارت و پرداخت بیمه توسط شرکت نفتی در حال انجام است گفت: قطعا در چهارچوب‌ها بررسی شده شرکت ملی نفتکش می‌تواند خسارت وارد شده را دریافت و تامین کند.

راستاد همچنین درباره اهمیت توسعه صادرات از بنادر شمالی کشورمان گفت: راهبرد توسعه‌ای بنادر شمالی کشورمان تمرکز در ترانزیت و صادرات است که در این راستا به زودی همایش توسعه صادرات از طریق مسیر دریای خزر در بندر امیرآباد برگزار می‌شود.

وی افزود: هدف از برگزاری این همایش توانمندی‌های بنادر حاشیه خزر و اعلام مکانیزم‌های تشویقی برای جذب سرمایه‌گذاران است که در این همایش چهار کشور همسایه دریای خزر حضور دارند.

وی افزود: طی سه ماه اول سال جاری شاهد رشد ۳۰ تا ۷۰ درصدی تخلیه و بارگیری در بنادر شمالی کشور بودیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به ظرفیت بنادر شمالی تاکید کرد: به غیر از بندر کاسپین ظرفیت نادر کشورمان به ۳۰ میلیون تن می‌رسد که از ۶ میلیون تن آن استفاده می‌کنیم.

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز