خبرگزاری کار ایران

معاون سابق امور اوپک وزارت نفت در گفت‌وگو با ایلنا:

افزایش قیمت نفت به نفع همه اعضای اوپک است/ ایران و عربستان اشتراک منافع دارند

asdasd
کد خبر : ۶۳۰۰۴۴

معاون سابق امور اوپک وزارت نفت معتقد است: اشتراک منافع میان اعضا مانند ایران و عربستان اجازه نمی‌دهد این کشورها مشکلات دوجانبه را به چند جانبه سرایت دهند و این افزایش قیمت به نفع تمام اعضا است.

رضا مدیر ( معاون سابق امور اوپک  وزارت نفت) در گفت‌وگو با ایلنا در مورد تاثیر توافق اوپک بر قیمت نفت گفت: یکی از دستاوردهای مهم  و موفق اوپک جلب نظر کشورهای غیر عضو در راس آن روسیه برای کاهش عرضه بود که باعث افزایش قیمت نفت در بازرار جهانی شد به طوری که اوپک و غیر اوپک امیدوارند این توافق در سال آینده نیز ادامه داشته باشد.

وی ادامه داد: پیش بینی قیمت نفت برای سال 2018  تقریبا  80 دلار در هر بشکه بود که به طور متوسط 65 تا 70 دلار در نظر می گرفتند و بخش دیگر را به مسایل ژئوپلیتیک از جمله بازگشت تحریم ها، اختصاص می‌دادند.

این کارشناس انرژی اضافه کرد: از سویی ناامیدی در عرضه نفت شیل باعث شد تا  به قول بورس بازان شرایط  گاوی ( روند صعودی قیمت) بر شرایط خرسی ( روند کاهشی قیمت) غلبه کند، البته افزایش قیمت نفت از 80 دلار به مسایل بزرگ ژئوپلیتیکی بستگی دارد.

مدیر با اشاره به اختلافات سیاسی اعضای اوپک گفت: این سازمان سال‌های سختی مانند جنگ ایران و عراق را پشت سر گذاشته است، اما اشتراک منافع میان اعضا مانند ایران  و عربستان  اجازه نمی‌دهد این کشورها مشکلات دوجانبه را به چند جانبه سرایت دهند و این افزایش قیمت به نفع تمام اعضا است.

 وی در مورد متنفع شدن عربستان و امریکا از افزایش قمیت گفت: در مورد عربستان این اجماع وجود دارد که عربستان در حال تبدیل شدن از کبوتر به عقاب و طرفدار قیمت‌های بالای نفت است تا هم سهام شرکت ارامکو را افزایش دهد و هم کسری بودجه ناشی از جاه‌طلبی‌های اقتصادی را  پوشش دهند.

وی ادامه داد: در مورد آمریکا هم نیروهایی مانند شرکت‌های نفتی در تگزاس وجود دارند که خواستار افزایش قیمت نفت هستند و در مقابل آن نیروهایی هستند که به دلیل وارد کننده بودن امریکا و ترس از تاثیر منفی بر اقتصاد مردم،  طرفدار قیمت پایین هستد و در این میان دولت امریکا نقش  فعالی در برقراری تعادل بین این دو گروه را دارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز