خبرگزاری کار ایران

عباس آخوندی:

با افتتاح ترمینال سلام از شرمندگی مردم خارج می‌شویم/ فرودگاه امام عرشه پل فیروزه ایران

asdasd
کد خبر : ۶۲۹۷۶۳

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه ترمینال سلام فرودگاه امام به زودی افتتاح می‌شود، گفت: ظرفیت فرودگاه امام خمینی به جابجایی 100میلیون مسافر می‌رسد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، عباس آخوندی در مراسم رونمایی و تقدیر از ایده‌های برتر طراحی ترمینال ایران‌شهر با بیان اینکه مدت‌هاست مباحثی درباره نارسایی‌هایی فرودگاه امام(ره) مطرح است، اظهار داشت: واقعیت این است که در این شرایط سخت اقتصادی ترجیح ما این بود که مسایل را زمانی وارد صحنه اجتماعی کنیم که کارها برای شروع مقدمات درست طی شده باشند. باید مطمئن می‌شدیم هر ریال از بیت‌المال درست هزینه می‌شود یا در جایگاه خودش هزینه شده است.

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه قطعا فرودگاه امام(ره) می‌تواند کانونی برای خلق ارزش افزوده باشد، اظهار داشت: به شرطی که دولت مقدمات کار را براساس خرد و دانش انجام دهد به‌طور قطع فرودگاه امام(ره) می تواند به کانون توسعه اقتصاد تبدیل شود.

وی با اشاره به طراحی و استفاده از ایده‌های برتر برای ساخت فرودگاه ترمینال امام(ره) گفت: ممکن است امروز مزایای انجام این کارها مشهود نباشد اما در آینده این طرح‌ها نشان می‌دهد که اراده‌ای برای اجرای امور و نحوه اجرای آن و بررسی تمام جوانب وجود داشته است.

آخوندی ادامه داد: با کمک مشاوران معتبر می‌توانیم یک کار در سطح بین‌المللی انجام دهیم تا بتواند با نمونه‌های خود در سطح بین‌المللی رقابت کند.

وی با بیان اینکه از نظر اقتصادی و برنامه‌ریزی حمل‌ونقلی برنامه توسعه منسجم و به‌هم پیوسته‌ای اندیشیده شده، گفت: این فرودگاه باید بتواند به‌صورت یکپارچه ترمینال‌هایی برای ظرفیت جابجایی صد میلیون مسافر را داشته باشد و باید این ظرفیت را پیدا کند که همزمان با قطار تهران – قم – اصفهان تلفیق شود.

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه این یکپارچگی ارزش افزوده ایجاد می‌کند، گفت: این فرودگاه باید بتواند نظام حمل‌ونقل تهران را سامان دهد.

وی با اشاره به امکان تجمیع انبارها در فرودگاه امام(ره) گفت: در حال حاضر 1000 هکتار انبار پراکنده در تهران وجود دارد که هر یک از آنها ترافیک و آلودگی‌هایی برای شهر تهران ایجاد کردند حال اینکه این انبارها می‌توانند در فرودگاه امام(ره)تجیمع شوند و فرودگاه را به مرکز لجستیکی تبدیل کنند.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه فرودگاه‌امام(ره) باید به بنادر جنوب و شمال کشور وصل شود، گفت: فرودگاه امام(ره) ظرفیت وصل به بندر را دارد و تبدیل فرودگاه به منطقه آزاد می‌تواند ارزش افزوده ایجاد کند و نباید فرودگاه امام را به مرکز خرده‌فروشی محدود کنیم.

آخوندی با تاکید بر اینکه تدوین طرح جامع فرودگاه امام بحث ساده‌ای نبود، گفت: امروز سند جامع توسعه فرودگاه امام را در اختیار داریم و این مجموعه می‌تواند به مرکز قلب تپنده تهران تبدیل شود و این اتفاق در حال رخ داده است.

وی تاکید کرد: سال‌هاست درباره ایران و موقعیت ژئوپلتیکی آن صحبت می‌شود و معتقدم ایران پل فیروزه بین شرق و غرب و شمال و جنوب است که باید این نقش آن یک‌بار دیگر باز تعریف شود که قطعا فرودگاه امام می‌تواند عرشه این پل باشد.

آخوندی متذکر شد: شعار ما صلح و پیوند دادن تمام مردم با یکدیگر از سرزمین ایران است. امروز می‌دانیم چه گام‌هایی در راه توسعه فرودگاه امام برداشته شود تا این امکان دچار اصراف نشود.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به ترمینال ایران‌شهر گفت: مجموعه ظرفیت‌های ترمینال‌های فرودگاه امام به 100 میلیون نفر می‌رسد که در گام اول با ساخت فاز اول ترمینال ایران‌شهر ظرفیت جابجایی مسافر را به 25 میلیون نفر می‌رسانیم.

آخوندی با بیان اینکه از آنچه می‌سازیم باید نشانی از فرهنگ، خرد و ماهیت ایرانی داشته باشد، ادامه داد: در عین حال سازه‌های ما باید نوین و معاصر و امکان رقابت با فناوری روز دنیا را داشته باشد. بنابراین بحث ما در ساخت‌وسازها فراتر از کالبد است.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: مهم این است که ترمینال ایران‌شهر چه تصویری از ایرانیان به مردم جهان ارایه می‌دهد. هر چند روز گله‌های بسیار زیادی از وضعیت موجود وجود دارد که تصویر خوبی به مردم ارایه نمی‌دهیم اما تمام اقدامات ما در راستای بهبود این شرایط است. بخشی از آن به مسایل کارکردی و بخش دیگر به فضای خلق شده بر می‌گردد معتقدم باید فضای خلق شود که یگانه در ایران باشد و نشان‌دهنده ماهیت ایرانی باشد.

وی با تاکید بر اینکه جنبه‌های اجتماعی و انسانی در ساخت‌وسازها برای ما بسیار اهمیت دارد، گفت: این بار قرار بر این است که مسابقه‌ای بین اندیشمندان برگزار کنیم که ایده برتر را از بین آنها انتخاب کنیم.

آخوندی ادامه داد: موضوع دیگر بحث تامین مالی بین‌المللی است که چگونه برای این پروژه‌ها تامین مالی داشته باشیم.

وی با اشاره به افتتاح ترمینال سلام در آینده نزدیک اظهار داشت: به‌زودی یک ترمینال دیگر به ترمینال فرودگاه امام اضافه می‌شود که ظرفیت آن تقریبا برابر با ظرفیت موجود است. امیدوارم با افتتاح ترمینال سلام از شرمندگی مردم به جهت اینکه ترمینال موجود کفاف ظرفیت مسافران را نمی‌دهد خارج شویم.

آخوندی تاکید کرد: در ترمینال سلام و ایران‌شهر نگاه صرف کاربری نیست و به روح ساختمان‌ها هم توجه ویژه‌ای خواهیم داشت.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز