خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل پتروشیمی تندگویان در گفت‌وگو با ایلنا:

نسبت به سال گذشته افزایش تولید داشته‌ایم/ برخی تولیدکنندگان و دلال‌ها باعث التهاب بازار شده‌اند

asdasd
کد خبر : ۶۲۶۶۹۰

مدیرعامل پتروشیمی تندگویان گفت: امروز جنس ما در عراق 1600 دلار به فروش می‌رسد و با توجه به افزایش قیمت ارز علاوه بر دلال‌ها برخی تولیدکنندگان نیز که دارای سهمیه‌های کاذب هستند و اصلا آن را تبدیل به محصول نمی‌کنند سهمیه خود را به عراق می فروشند. در واقع این التهاب بازار ناشی از سوء استفاده دلال‌ها و عدم تعهد برخی از تولید کنندگان است.

حسن تقوی گنجی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، ضمن تکذیب خبر کاهش تولید و کاهش عرضه محصولات  PET مجتمع پتروشیمی شهید تندگویان گفت: در سه سال اخیر تولید این شرکت همواره با افزایش و از نظر کیفی با بهبود همراه بوده است. در واقع نه تنها امروز کاهش نداشته‌ایم بلکه تولید امروز ما نسبت به سال 96 افزایش داشته‌ و این افزایش تولید به معنی افزایش عرضه نیز می‌باشد.

مدیرعامل پتروشیمی تندگویان ادامه داد: افزایش قیمتی که امروز در بازار حادث شده به دلیل سوء استفاده‌ها و دلال بازی است که شاهد آن هستیم.

وی گفت: امروز قیمت هر تن محصول پت در خلیج فارس به طور تقریبی 1500 دلار است که با توجه به هزینه حمل ونقل و تعرفه کشورهای مختلف بین 1600 تا 1700 دلار در کشورهای همسایه معامله می‌شود.

تقوی گنجی ادامه داد: به طور مثال امروز هر تن محصول گرید بطری پتروشیمی شهید تندگویان به قیمت ۱۵۵۰ دلار  در عراق به راحتی به فروش می‌رسد و به همین دلیل علاوه بر دلال‌ها، حتی برخی تولید کنندگان نیز که دارای سهمیه‌های کاذب هستند ترجیح می‌دهند سهمیه خود را در حداکثر مقدار ممکن از بورس خریداری و به عراق صادر کنند.

وی گفت: در واقع این التهاب بازار ناشی از سوء استفاده دلال‌ها و عدم تعهد برخی از تولید کنندگان است، قیمت محصول ما در بورس ثابت است و به طور تقریبی قیمت محصولات ما برای صنایع غذایی کیلویی بین 5700 تا 5800 تومان است.

تقوی گنجی تاکید کرد: تمام تولیدات پتروشیمی شهید تندگویان به بورس عرضه می‌شود و از کوچکترین عرضه در خارج از بورس توسط سازمان‌های نظارتی جلوگیری خواهد شد.

وی ادامه داد: متاسفانه این روزها نظارت بر روی نحوه توزیع و مصرف محصولات پتروشیمی به خصوص محصولات PET کامل نیست و برخی از خریداران تعهدی برای تولید و رفع نیاز داخل کشور نداشته و آن را صادر می‌کنند. در واقع اگر بخواهیم شرایط امروز را بیان کنیم وضعیت بازار یادآور قاچاق بنزین 100 تومانی به کشور های همسایه در چند سال پیش  است.

گنجی تصریح کرد: صادرات محصولات گرید بطری در زمان‌هایی مانند فصل زمستان که مقدار تولید مازاد بر مصرف بازار داخل باشد انجام می‌پذیرد. برای ما اولویت صنایع داخلی است و با توجه به فصل گرما ما تمام امکانات تولید خود را در اختیار بازار قرار دادیم.

مدیرعامل پتروشیمی تندگویان در خصوص برخی ادعاها مبنی بر کاهش عرضه محصولات پتروشیمی در بورس و افزایش قیمت آنها و مدیریت بازار بورس کالای ایران گفت:‌ چنین موضوعی قویا تکذیب می‌شود و طرح چنین مواردی برای انحراف اذهان عمومی می‌باشد. متاسفانه مدتی است که صنعت پتروشیمی که مصداق تولید ،ایجاد ارزش افزوده و اشتغال می‌باشد توسط برخی از افراد مورد حمله قرار می‌گیرد و بنظر می‌رسد این شیوه نوعی پیش دستی توسط آنها می‌باشد.

گنجی ادامه داد: شرکت‌های پتروشیمی معتبر هستند و در بورس شناسنامه دارند و واحدهای نظارتی نیز بر تمام فعالیت‌های آنها احاطه کامل دارند. بازرگانی تمام شرکت‌های پتروشیمی کاملا تحت نظر است و تمام فعالیت‌ها از قبیل عرضه و قیمت گذاری براساس سیاست گذاری‌های ابلاغی انجام می‌پذیرد.

وی تصریح کرد: شرایط التهاب امروز بازار به دلیل اقتصاد دلال محوری است که بلای جان کشور ما شده است پتروشیمی شهید تندگویان مانند سایر شرکت‌های پتروشیمی با وجود تحریم‌ها و فشارهای داخلی و خارجی سعی در تامین بازار داخل دارد و این شرکت افتخار آن را  دارد که حدود ۸۵ درصد تولید خود را روانه بازار داخلی کرده است.

گنجی در پایان، راه برون رفت از التهاب کنونی بازار PET را بترتیب از بین بردن فاصله قیمت بورس با بازار سیاه ، تخصیص سهمیه به تولید کنندگان واقعی در صنایع پایین دست ، حذف واسطه‌ها و دلالان در حوزه صادرات و ایجاد قراردادهای بلندمدت بین پتروشیمی شهید تندگویان و مصرف کنندگان واقعی در صنایع پایین دست عنوان کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز