خبرگزاری کار ایران

یک کارشناس حوزه قفقاز در گفت‌وگو با ایلنا:

عدم عضویت در FATF مشکلات بانکی را تشدید می‌کند/ تحریم‌های امریکا بر تجارت چمدانی ایران و قفقاز تاثیر زیادی ندارد

asdasd
کد خبر : ۶۲۶۲۸۸

سفیر سابق ایران در آذربایجان با بیان اینکه تشدید محدودیت‌های اخیر گرجستان برای ایرانیان با هماهنگی نهادهایی چون FATF است،گفت: این نهادها تلاش می کنند مجلس شورای اسلامی عضویت ایران در FATF را در یک ماه باقی‌مانده تصویب کند.

افشار سلیمانی در گفت‌وگو با ایلنا در مورد  مشکلات بانکی ایرانیان در گرجستان گفت: در  رابطه با این اقدام  دلایل مختلفی ذکر می‌شود اما بهترین مرجع در این مورد سفارت یا  مسول بخش اقتصادی و کنسولی ایران است تا شفافیت‌های لازم را در این مورد انجام دهد. 

وی ادامه داد:  بر اساس  اطلاعات بنده  این تصمیم تنها شامل ایرانیانی می‌شود که مشکل اقامتی دارند و در صورت برطرف کردن آن می‌توانند از حساب‌های خود استفاده کنند و اگر  کسی تمایلی به ماندن در گرجستان نداشته باشد، می‌تواند با خالی کردن حساب خود از کشور خارج شود.

وی یادآور شد: در سنوات گذشته و در دوران تحریم، بسیاری از کشورهای منطقه مانند گرجستان و آذربایجان حساب‌های دلاری را بسته و شهروندان ایرانی تنها مجاز به استفاده از حساب‌های ملی آن کشور بودند. مثلا در گرجستان تنها می‌توانستند حساب به «لاری» (واحد پول گرجستان)  داشته باشند و یا در آذربایجان از ارایه کارت‌های بانکی بین المللی به ایرانیان خودداری می‌شد.حتی تعدای از ایرانیان که اقدام به تاسیس بانک خصوصی در گرجستان کردند سرمایه چند میلون دلاری این بانک مسدود و این افراد متضرر شدند.

سلیمانی ادامه داد:  در دوران تحریم بانک‌های دولتی آذربایجان مانند جمهوری و بین الملل از افتتاح حساب برای ایرانیان خودداری می‌کردند و در صورت باز بودن  آن را مسدود می‌کردند اما بانک‌های خصوصی و نیز شعب بانک‌های خارجی در افتتاح حساب برای ایرانیان مشکلی نداشتند.

این کارشناس حوزه قفقاز، اقدام اخیر گرجستان را زمینه ساز اتفاقات آینده دانست و افزود:  چون تصمیم این کشورها بیشتر تحت تاثیر قدرت‌های بزرگ بین المللی است و احتمال نظارت سیستم‌های بین المللی در این کشور بالا است این اقدامات به نوعی بسترساز  بازگشت تحریم‌ها علیه ایران در آینده است.

سفیر سابق ایران در آذربایجان درمورد تاثیر مسله FATF در افتتاح حساب برای ایرانیان گفت:  در آذربایجان هر خارجی از جمله ایرانی‌ها اگر اقامت 5 ساله داشته باشند می‌توانند حساب بانکی باز کنند اما به دلیل عضویت  این کشور در  FATF  باید مبدا و مقصد پول‌ها کامل روشن باشد و نیز حساب ها به منات و یورو است و اما برای کسانی که اقامت یک ساله هم دارند حساب افتتاح می شود اما تنها می‌توانند در داخل آذربایجان تراکنش داشته باشند.

وی ادامه داد: تمام محدودیت‌ها به دلیل عضویت آذربایجان و گرجستان در همان نهادهای بین المللی است و نظارت آنها در رابطه با پولشویی است که شامل همه اتباع خارجی مقیم این کشور می‌شود.

وی احتمال داد که تشدید محدودیت‌های اخیر با هماهنگی همین نهادها باشد تا مجلس شورای اسلامی عضویت ایران در این نهاد را در یک ماه باقی‌مانده تصویب کند.

سلیمانی اعمال تاثیر تحریم‌های بین المللی بر روابط تجاری ایران با کشورهای منطقه قفقاز  را اندک دانست و افزود: با توجه  به کمیت و کیفیت تجاری ایران و آذربایجان و نیز دیگر کشورهای منطقه به نظر می رسد اعمال تحریم، تاثیر زیادی بر حجم تجارت پایین و چمدانی این کشورها نخواهد داشت و تنها می‌تواند از جنبه سیستم بانکی این مسله را تحت تاثیر قرار دهد.

وی ادامه داد: از سویی امریکا به دنبال اعمال تحریم‌های کلان است و چون کالاهای استراتژیک بین این کشورها مبادله نمی شود بنابراین نمی تواند تاثیر آن‌چنانی داشته باشد.

این تحلیل گر مسایل منطقه‌ای تصریح کرد: همکاری ایران و آذربایجان در زمینه انرژی محدود به تبادل برق و سوآپ گاز است و در زمینه حمل و نقل هم  آذربایجان هزینه‌های زیادی برای راه اهن آستارا به آستارا کرده است و الان هم در حال ساخت ترمینال در آن است تا از مسیر کریدور شمال –جنوب زمینه انتقال کالاها از بندر عباس به آذربایجان و سپس لهستان و اکراین را فراهم کند که در این موارد نیز تحریم ها نمی‌تواند کارساز باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز