خبرگزاری کار ایران

تقوی:

سرانه مصرف قارچ در کشور، یک تا یک کیلو و ۲۰۰ گرم

asdasd
کد خبر : ۶۲۵۵۴۲

تقوی گفت: ۱۵۰ هزار تن در سال ۹۶ برداشت قارچ داشتیم که بیش از ۱۰۰ هزار نفر در این بخش فعالیت دارند و سه هزار و ۶۰۰ تن صادرات داشته‌ایم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، تقوی مدیرکل دفتر امور گلخانه‌ها و قارچ خوراکی در نشست خبری که به منظور بررسی حوادث پیش آمده بر اثر مصرف قارچ‌های سمی برگزار شد، اظهار داشت: در حوزه گیاهان دارویی برای برداشت محصولاتشان به مجوز نیاز دارند اما در حالی که همه نوع منع برای مصرف قارچ‌های طبیعی لحاظ شده نیازی به مجوز نیست و چنین مجوزی برای عرصه‌های طبیعی وجود ندارد.

وی افزود: ۱۵۰ هزار تن در سال ۹۶ برداشت قارچ داشتیم که بیش از ۱۰۰ هزار نفر در این بخش فعالیت دارند و سه هزار و ۶۰۰ تن صادرات داشتیم. سرانه مصرف ما بین یک تا یک کیلو و ۲۰۰ گرم متغیر است در حالی که در دنیا مصرف سرانه قارچ دو کیلوگرم است.

تقوی در ادامه تصریح کرد: نیاز به تامین قارچ از طریق درست و واحدهای پرورش و سلامت در دستور کار ما قرار گرفت تا دلیلی ندارد ما وارد ریسکی شویم که خطرآفرین است. رویشگاه‌ها براساس ثابت و متغیر بودن باید مورد بررسی قرار گیرند. صنفی که زیر نظر وزارت جهاد کشاورزی بوده در این مورد متضرر شده است.

مدیرکل دفتر امور گلخانه‌ها و گیاهان دارویی و قارچ در رابطه با بستن رویشگاه‌ها برای مردم تشریح کرد: بستن رویشگاه‌ها امکان‌پذیر نیست اما باید جلوی عرضه این قارچ‌ها را گرفت. تهیه قارچ خوراکی تنها باید از فروشگاه‌های معتبر و به صورت بسته بندی شده انجام شود. وزارت جهاد کشاورزی تنها وظیفه تولید قارچ دکمه‌ای و تامین منابع مالی را داشته است و این اتفاق قابل پیش‌بینی برای هیچ دستگاهی نیست. بسته‌های قارچ باید برچسب و تاریخ داشته باشند.

وی افزود: شناسایی قارچ سمی از غیرسمی در عرصه‌های طبیعی بدون آزمایشگاه امکان‌پذیر نیست و نباید فریب افراد را خورد. مسمومیت موجود به هیچ عنوان ربطی به قارچ‌های خوراکی استریل در واحدهای مجاز ندارد.

تقوی تاکید کرد: تولید به قدر کفایت وجود دارد و از مردم می‌خواهیم ریسک استفاده از عرصه‌های طبیعی را نکنند. کسانی که به طور طبیعی مبادرت به برداشت می‌کنند زمینه تولید و تامین منابع مالی برای این جوامع روستایی را فراهم خواهیم کرد.

وی با اشاره به بارندگی در هفته‌های عادی خاطرنشان کرد: با توجه به احتمال بارش در هفته‌های آتی موضوع قارچ‌های سمی را هموطنان جدی بگیرند و حتی به آنها دست نزنند. با توجه به اینکه تاکید می‌شود تولیدات در مکان‌های پرورش هیچ مشکلی ندارد برای تامین قارچ از محل‌های معتبر و از بسته‌‌بندی‌های برچسب‌دار استفاده کنید.

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز