خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به ایلنا:

جزئیات مصوبات جدید برای اجرای بازآفرینی شهری / تخفیف‌های ویژه برای سازندگان در بافت‌های ناکارآمد / تعیین هفت منطقه بافت فرسوده در تهران

asdasd
کد خبر : ۶۲۵۵۳۷

معاون وزیر راه و شهرسازی با تشریح جزئیات مصوبات جدید برای اجرای طرح بازآفرینی شهری در بافت‌های ناکارآمد و فرسوده گفت: هفت منطقه در تهران جزو بافت‌های فرسوده هستند که به سازندگان مسکن در این بافت ها تخفیفات ویژه در هزینه‌ها و اراضی دولتی ارائه می‌شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا هوشنگ عشایری در نشست خبری تشریح جزئیات مصوبات جدید برای اجرای طرح نوسازی بافت فرسوده اظهار داشت: در دهه فجر سال گذشته دستور نوسازی بافت فرسوده در سراسر کشور توسط رئیس جمهوری صادر شد و خوشبختانه اقبال عمومی قابل توجه و جریان‌سازی گسترده‌ای شکل گرفت.

وی ا فزود: در همان زمان از رئیس جمهوری مهلت سه ماهه برای تعیین ابزارهای مالی و حقوقی اجرای این طرح در خواست کرده بودیم که قبل از اتمام این مهلت طرح ابزارهای حقوقی و مالی این پروژه تدوین و ابلاغ شد توانستیم با یک تیم منسجم متشکل از اعضای تصمیم‌ساز در ستاد بازآفرینی شهری با حضور آقایان ترکان، نهاوندیان و نمایندگان وزارت  کشور و سایر نهادهای درگیر معاونت حقوقی رئیس‌جمهوری جلسات سیاست گذاری برای تعیین اهداف این ستاد برگزار کردیم و در این مذاکرات همگرایی‌های خوبی شکل گرفت و خوشبختانه از خواسته‌های آیده‌آلانه ما استقبال کردند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه رویکردها در سیاست‌گذاری نوسازی بافت فرسوده محله‌محوری و ا ستفاده از مشارکت مردمی است گفت: در این جلسات ۲۳ ماده تدوین و مصوب شد و دولت با جزئیات آن موافقت کرد.

وی ادامه داد: تسهیل‌گران رابط بین دولت با توسعه‌گران و مردم هستند گفت: متولی اصلی این برنامه توسعه گران یا همان بخش خصوصی هستند و دو رکن دیگر در این برنامه دولت و شهرداری‌ها که اصلطلاحا دولت‌های ملی و محلی هستند باید در تامین خدمات روبنایی و زیربنایی ورود کنند.

عشایری با اشاره به جزئیات مصوبات جدید گفت: طبق مصوبات ۱۵۰۰ میلیارد تومان از محل بودجه عمومی برای تامین خدمات زیربنایی و روبنایی به این پروژه تخصیص پیدا می‌کند که اگر شهرداری‌ها هم ۳۰ درصد هزینه‌های تملک روی معابر را قبول کنند دولت در تامین ۷۰ درصد دیگر ورود پیدا می‌کند واین یک ابزار تشویقی برای شهرداری‌ها محسوب می‌شود.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری با بیان اینکه بخش دیگری از موضوعات در این برنامه از نوع حمایتی و شتاب ‌دهی به اجرای نوسازی بافت فرسوده است گفت: در راستای سرعت بخشی به این پروژه دولت تمامی اراضی واقع در بافت فرسوده را در اختیار ما قرار می‌‌دهد و توسعه گران می‌توانند از این اراضی برای ساخت و ساز در بافت فرسوده در چهارچوب نقشه‌های تصویب شده استفاده کنند.

وی با بیان اینکه تمام دستگاه‌ها مکلف هستند اراضی خود را در اختیار ما قرار دهند گفت: این موضوع از سوی معاون اول رئیس جمهوری به سراسر استانداران ابلاغ شده است و خوشبختانه در تهران وزارت نیرو سه محدوده اراضی و وزارت آموزش و پرورش هم سه نقطه از اراضی خود را در اختیار ما قرار  داده است.

عشایری ادامه د اد: طبق ماده ۶ قانون حمایت از عرضه و تولید مسکن از آنجایی که تمام اطلاعات املاک و مستغلات در سازمان ثبت و اسناد کشور وجود دارد اگر ملک سندداری برای استفاده در این پروژه وجود داشته باشد طبق قانون به نام وزارت راه و شهرسازی انتقال نمایندگی می‌شود و اگر سنددار نباشد انتقال واگذاری انجام می‌شود.

وی با اشاره به ارائه تسهیلات به طرف تقاضا و عرضه در بافت‌های فرسوده گفت: نوع اول حمایت‌ها ارائه تسهیلات به خریداران است که می‌توانند از محل سپرده‌گذاری در صندوق پس انداز یکم وام ۸۰ میلیون تومانی دریافت می‌کنند که سود آن از هشت درصد به شش درصد کاهش پیدا کرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: همچنین در طرف تقاضا از محل وجوه اداره شده ناشی از تبصره ۱۸ قانون بودجه ۹۷ و صندوق توسعه ملی، توسعه‌گران می‌توانند به ازای ساخت هر واحد مسکونی در بافت فرسوده ۵۰ میلیون وام دریافت کنند.

عشایری گفت: این وجوه اداره شده در اختیار بانک‌ها قرار می‌گیرد که بانک هم به همان میزان باید سرمایه‌گذاری و در نهایت سود ۵۰ میلیون تومانی با بهره ۹ تا ۱۱ درصد در اختیار توسعه‌گران قرار می‌گیرد. البته سود این وام ۱۸ درصد است که مابه التفاوت آن را دولت به عنوان یارانه می‌پردازد.

وی ادامه داد: توسعه‌گران باید در ۲ سال دوره مشارکت مدنی در ساخت این واحدها، اقساط را بپردازند.

مدیر عامل شرکت بازآفرینی شهری ادامه داد: سالانه باید در این طرح ۱۰۰ هزار واحد مسکونی ساخته شود که در حال حاضر ۳۸۲ پروژه در ا ستان‌های مختلف شروع کرده‌ایم که پروژه‌های خدمات زیربنایی و روبنایی هم شامل حال اآن می‌شوند.

عشایری با اشاره به تخفیف در هزینه‌های جانبی ساخت و ساز از جمله صدور پروانه، انشعابات، بیمه و ... در بافت‌های فرسوده گفت: تکلیف قانون این است که دولت چیزی حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد از این هزینه‌ها را کاهش دهد اما پیشنهاد ما تخفیف ۵۰ درصدی است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه حسن بزرگ اجرای این طرح خروج واسطه‌گری از ساخت و ساز است گفت: در این برنامه مانند برنامه‌های گذشته یارانه مستقیم ارائه نمی‌شود که عده‌ای برای سودهای دلالی وارد آن شوند بلکه یارانه به متقاضیان واقعی یعنی کسانی که در بانک یک سال سپرده‌گذاری کرده‌اند و بابت آن سودی دریافت نکرده‌اند پرداخت می‌شود.

وی تاکید کرد: از دیگر مصوبات  جدید این است که تمام ابزارهای تشویقی از جمله تخفیف‌ها و معافیت‌ها که شامل حال مناطق محروم کشور می‌شود شامل این بافت‌ه ا هم خواهد شد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا مبنی بر اینکه بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری چگونه شناسایی می‌شوند و چه نهادی مسئول شناسایی این بافت‌ها است گفت: تشخیص و تعیین بافت بازآفرینی شهری توسط شرکت بازآفرینی شهری تصویب می‌شود و به تصویب ستاد بازآفرینی شهری می‌رسد اما این موضوع در کلان‌شهرها به تصویب شورای عالی باید برسد.

عشایری در پاسخ به سوال خبرنگار دیگر ایلنا مبنی بر اینکه چند بافت فرسوده در تهران شناسایی شده است گفت: هفت منطقه شهرداری تهران از جمله مناطق ۱۲، ۱۳، ۱۵ ، ۱۶ ، ۱۸ ، ۱۹ و مناطق یک و سه از جمله مناطق بافت فرسوده شناخته شدند.

وی درباره دو منطقه یک و سه توضیح داد: از آنجایی که پنج گونه بافت تاریخی ، میانی، سکونتگاه‌های غیررسمی، مناطق با پیشینه روستایی مانند ده ونک و مناطق ناهمگون شهری مانند پادگان‌ها شامل حال تعریف بافت فرسوده می‌شود مناطق یک مانند دارآباد و منطقه سه مانند فرحزاد هم جزو مناطق بافت فرسوده است.

وی همچنین درباره مدت زمان بازپرداخت اقساط دریاف کنندگان تسهیلات خرید مسکن در بافت فرسوده گفت: بازپرداخت ۱۵ ساله تنها شامل حال کسانی می‌شود که اوراق گواهی دارند و به تمام دریافت‌کنندگان وام صندوق پس انداز یکم تعمیم داده نمی‌شود.

 

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز