خبرگزاری کار ایران

مدیر عامل دخانیات ایران در گفت‌وگو با ایلنا:

تولید مشترک مارلبرو در ایران بلای جان قاچاقچیان شده است/ بحران نیروهای مازاد دخانیات ایران رفع می‌شود/ ارتباطی بین شرکت مارلبرو و صهیونیست‌ها وجود ندارد

asdasd
کد خبر : ۶۲۵۴۶۳

مدیر عامل دخانیات ایران گفت: اگر زمینه‌هایی فراهم شود که شرکت‌هایی نظیر فیلیپ موریس در کشور ما تولید را انجام دهند، قطعا قاچاقی که از کشورهای اطراف خودمان به صورت گسترده به داخل می‌آید، قطع شده و ما این بار به صورت قانونی همین محصولات را به همان کشورها صادر خواهیم کرد.

 مصیب محمدیان شمالی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا در خصوص تولید سیگار مارلبرو در ایران با تایید امضای تفاهم نامه در شرکت دخانیات ایران گفت: مسائل حاشیه‌ای درباره این موضوع همیشه بوده و عده‌ای همواره با مطرح کردن موضوعاتی مانند صهیونیستی بودن شرکت فیلیپ موریس به دنبال منافع خود بودند درحالی که برای بررسی صحت و سقم چنین موضوعاتی دولت هم پیش از این و هم درحال حاضر با تمام امکانات اطلاعاتی خود این موضوع را بررسی کرده و می‌کند و براساس مدارک موجود چندسال پیش نیز که این مسائل مطرح شد این موضوع در کمیسیون مربوطه در وزارت خارجه که متشکل از نمایندگان وزارتخانه‌های اطلاعات، اقتصاد ، صنعت، بانک مرکزی و... مطرح و در نهایت اعلام شد ارتباطی میان این شرکت و صهیونیست‌ها وجود ندارد.

مدیرعامل شرکت دخانیات ایران با اشاره به اینکه واگذاری عجولانه شرکت دخانیات، این شرکت را با مشکلات متعددی روبرو کرد، اظهار داشت: پس از این واگذاری ناقص، عملا قدرت رقابت از دخانیات ایران گرفته شد و هزینه‌های بسیارسنگینی چون پرداخت دستمزد نیروهای مازاد به این شرکت تحمیل شد، این درحالی بود که از زمان واگذاری تا امروز رقبایی در بازار پدیدار شده‌اند که یک شصتم ما هزینه‌های دستمزد ندارند اما به تدریج بخش عمده‌ای که درحدود ۷۰ درصد ارزش بازار است را در اختیار گرفته‌اند.

محمدیان شمالی درباره مزیت‌های انعقاد چنین تفاهم نامه‌ای با اشاره به اینکه کل این محصول به صورت قاچاق به کشور می‌آید، عنوان کرد: به دلیل همین قاچاق گسترده، دولت عوارض قانونی خود را نمی‌تواند اخذ کند، مصرف کننده اکثرا با کالای تقلبی و غیر بهداشتی مواجه می شود، تولید به مخاطره افتاده و اشتغال دچار چالش شده است؛ حال دولت تصمیم گرفته است برای حل این بحران، تولید مشترک برند مارلبرو به صورت قانونی در کشور صورت بگیرد و اتفاقا هم وزیر سابق و هم وزیر فعلی صنعت و هم کمیسیون صنعت مجلس، صریحا اعلام کردند این تولید مشترک در دخانیات ایران انجام شود تا بخش عمده ای از مشکلات این شرکت حل شود.

مدیرعامل دخانیات ایران ماهیت تفاهم نامه اخیر را تولید مشترک در دخانیات ایران دانست و با اشاره به اینکه درحال حاضر هزاران نیروی مازاد در این شرکت وجود دارد، گفت: با انعقاد چنین قراردادهایی بخش مهمی از بحران نیروهای مازاد به طورقطع رفع خواهد شد.

وی در پاسخ به این سوال مبنی براینکه انعقاد این قرارداد منجر به کاهش قاچاق ۴۰ ساله مارلبرو خواهد شد نیز تاکید کرد: قطعا اگر تولید در داخل شکل بگیرد،سرمایه گذار و تولید کننده مجبور است در بازار با قیمت‌های رقابتی کار کند و خود به خود محصول قاچاق از دور خارج خواهد شد، ضمن اینکه علاوه بر اشتغال زایی در بخش تولید، اشتغال‌های وابسته‌ای با ایجاد شبکه‌های قانونی توزیع و فروش نیز شکل خواهد گرفت.

وی در واکنش به برخی سنگ اندازی ها در مسیر عقد قرارداد با فیلیپ موریس گفت: چطور شرکت های دیگری که مستقیما آمریکایی وانگلیسی و... بودند به راحتی درکشور مجوز گرفتند اما هرگاه درباره برند مارلبرو صحبت می شود حساسیت های عجیبی به وجود می آید.

محمدیان شمالی در پاسخ به این سوال که حساسیت ایجاد شده ازسوی قاچاقچیان است یا شرکت‌های رقیب؟ گفت: اجازه بدهید این موضوع بررسی شود، ممکن است از سوی هر دو گروه این سنگ اندازی ها صورت بگیرد، به هر حال سیگار یکی از مهمترین محصولات بازار است و با یک گردش مالی بسیار بالا (درحدود ۱۲ هزار میلیارد تومان به صورت رسمی) و از آن سو هم براساس شواهد و قرائن برای حدود۱۵ تا ۲۰ میلیارد نخ سیگار وارادتی غیرقانونی، حدود ۴ هزارمیلیارد تومان ارزش قاچاق برآورد می شود که این عدد کوچکی نیست. منتها اینجا وظیفه دستگاههای حاکمیتی است که به نوعی بازار و تولید و واردات را کنترل کنند که ارزش بازار قاچاق به صفر برسد.

وی گفت: اخیرا کشورهای اطراف، مالیات‌های سیگار را بالا برده‌اند و این امر امکان قاچاق معکوس را نیز به وجود آورده است، حال اگر زمینه هایی فراهم شود که شرکت‌هایی نظیر فیلیپ موریس درکشور ما تولید را انجام دهند، قطعا قاچاقی که از کشورهای اطراف خودمان به صورت گسترده به داخل می‌آید، قطع شده و ما این بار به صورت قانونی همین محصولات را به همان کشورها صادر خواهیم کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز