خبرگزاری کار ایران

وزیر جهاد کشاورزی:

کشاورزی خانوادگی مورد توجه مجامع بین المللی است

asdasd
کد خبر : ۶۲۲۸۹۸

وزیر جهاد کشاورزی بر ضرورت توانمندسازی زنان روستایی و عشایری به منظور ارتقای جایگاه آنان در بخش های اقتصادی و فرهنگی و همچنین افزایش درآمد و بهبود معیشت روستاییان و عشایر تاکید کرد.

به گزارش ایلنا، محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی در نشست مدیران ارشد این وزارت‌خانه با نمایندگان عضو فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی با بیان این که در مجامع بین المللی از جمله فائو موضوع کشاورزی خانوادگی و همچنین مدیریت زنجیره تولید از مزرعه تا سفره مورد توجه قرار دارد،اظهار داشت:توسعه کشاورزی با حضور و مشارکت زنان روستایی و عشایری در فرایند تولید،تجربه موفق جهانی است و لازم است این موضوع به طور ویژه توسط فراکسیون زنان مجلس پیگیری شود.

وی،ارتقای جایگاه و منزلت زنان روستایی و عشایری در جامعه و فراهم شدن زمینه های مشارکت آنان در فعالیت های اقتصادی را ضروری دانست و از فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی خواست تا موضوع توانمندسازی زنان روستایی و عشایری در دستور کار این فراکسیون قرار گیرد.

وزیر جهاد کشاورزی تشکیل صندوق های اعتباری خرد زنان روستایی را از جمله اقدامات این وزارت برای تامین مالی و تسهیل فعالیت های اقتصادی زنان روستایی عنوان کرد و گفت:تشکیل این صندوق ها در روستاها در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه از جمله هند و بنگلادش به منظور تامین سرمایه فعالیت های کشاورزی رواج دارد و در کشور ما نیز این صندوق ها تشکیل و با تجمیع آنها در قالب صندوق های شهرستانی و استانی به صورت خصوصی و با حمایت دولت فعالیت می کنند.

حجتی در بخش دیگری از سخنانش در این نشست در پاسخ به سئوالات برخی نمایندگان مجلس در زمینه جبران خسارت های بخش کشاورزی گفت:سالانه نزدیک به ۱۲ هزار میلیارد تومان خسارت ناشی از حوادث غیرمترقبه،خشکسالی،سرمازدگی و آفات و بیماری به بخش کشاورزی خسارت وارد می شود و این در حالی است که در قانون بودجه مصوب مجلس حدود یک هزار میلیارد تومان به صندوق بیمه کشاورزی اختصاص یافته است.

وی با تاکید بر این که بیمه کشاورزی بیمه ای حمایتی است و بیمه تجاری نیست،گفت:۷۰ درصد سهم بیمه را دولت پرداخت می کند و ۳۰درصد بر عهده بیمه گذار است.

حجتی در پاسخ به سئوال دیگر نمایندگان در خصوص وضعیت قنوات گفت: قنوات کشور ده ها هزار میلیارد تومان ارزش دارند و سرمایه گذاری برای احیای آنها ارزان ترین سرمایه گذاری برای آب است زیرا این سرمایه گذاری را آبا و اجداد ما با حفر و نگهداری آنها پیش از این انجام داده اند.

وی میزان اعتبار در نظر گرفته شده برای لایروبی قنوات در بودجه سال جاری را ۹۶ میلیارد تومان و ناکافی اعلام کرد و بر لزوم تخصیص اعتبارات استانی برای احیای این میراث ماندگار تاکید کرد.

در این نشست،رئیس فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی با قدردانی از اقدامات وزارت جهاد کشاورزی در حمایت از زنان روستایی و عشایری اظهار داشت:نشست مشترک دولت و مجلس می تواند در توانمندسازی زنان روستایی،ایجاد اشتغال و کارآفرینی و همچنین جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهرها موثر باشد.

مشاور وزیر و مدیرکل دفتر توسعه فعالیت های کشاورزی زنان روستایی و عشایری نیز در این نشست حوزه های زنان شاغل و زنان روستایی و عشایری را از زمینه های کاری این دفتر عنوان کرد و با اشاره به آمار ۱۰ میلیونی زنان روستایی،اظهار داشت:سیاست وزارت جهاد کشاورزی توان افزایی اشتغال محور است و برای این منظور، سه برنامه ظرفیت سازی،نهادسازی و توسعه اشتغال و کارآفرینی در دستور کار این وزارت قرار دارد.

فروغ السادات بنی هاشم با اشاره به مشارکت ۱۴ هزار تسهیل گر زن روستایی در اجرای برنامه های توانمندسازی وزارت جهاد کشاورزی،گفت:در حال حاضر ۲۲۰۰ صندوق اعتباری خرد زنان روستایی با ۸۰ هزار نفر عضو در کشور فعالیت می کنند که تعدادی از این صندوق ها به صورت شبکه و در قالب شرکت سهامی خاص به ثبت رسیده و زنان روستایی سهامدار آن هستند.

وی در ادامه بر لزوم دسترسی به بازار برای عرضه محصولات تولیدی زنان روستایی ضروری تاکید کرد.

در این نشست،معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به مصوبه مجلس مبنی بر استخدام ۱۰ هزار ناظر بخش کشاورزی در وزارت جهاد کشاورزی،اظهار داشت:نیمی از این ۱۰ هزار نفر زنان با تحصیلات لیسانس و بالاتر هستند که با دستور وزیر جهاد کشاورزی مبنی بر احیای مراکز خدمات وزارت جهاد کشاورزی در دهستان ها،این افراد در مراکز دهستان ها جذب و حجم زیادی از زنان دانش آموخته کشاورزی به کارشناسان این وزارت اضافه شد.

رئیس مرکز نوسازی و تحول اداری وزارت جهاد کشاورزی نیز در این نشست با اشاره به فعالیت بیش از ۱۳ هزار زن در این وزارت گفت:۶۰۱ مدیر زن در رده های پایه،میانی و ارشد مجموعه وزارت جهاد کشاورزی در سال ۹۶ فعالیت داشته اند.

در این نشست، مدیرعامل صندوق حمایت از توسعه سرمایه گذاری بخش کشاورزی نیز با اشاره به تاسیس صندوق های اعتباری خرد زنان روستایی،سرمایه این صندوق ها را ۸ میلیارد و ۴۱۳ میلیون تومان اعلام کرد و افزود:نزدیک به ۴.۲ میلیارد تومان از این سرمایه سهم زنان روستایی و باقی آن کمک های دولت است.

عبدالکریم رضوی گفت:در حال حاضر این صندوق ها در ۷ استان کشور تشکیل شده اند و برخی از آنها زنجیره تولید تا صادرات را برعهده دارند.

در این نشست،مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران،نهادسازی،ظرفیت سازی و توانمندسازی زنان روستایی را از اولویت های این سازمان عنوان کرد و گفت:در حال جاضر ۳۳۰ تعاونی زنان روستایی با ۶۱۲۸۰ نفر عضور و با سرمایه ۲.۸ میلیارد تومان در کشور فعالیت می کنند.

حسین شیرزاد با اشاره به ۹۱ پروژه اشتغالزای این سازمان در حوزه زنان،ادامه داد:این پروژه ها بیشتر در زمینه کسب و کارهای خانگی و خرد و ۷ درصد آن در حوزه صنایع متوسط قرار می گیرد.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز