خبرگزاری کار ایران

نماینده مردم اسفراین در مجلس در گفت‌وگو با ایلنا:

کشاورزان به جای برداشت گندم، کشت خود را در اختیار دامداران قرار داده‌اند/ اجرای نادرست آبیاری قطره‌ای سهم آب‌های زیرزمینی را نابود کرد/ خروج منابع آبی خراسان شمالی به سمت ترکمنستان

asdasd
کد خبر : ۶۲۲۷۴۵

نماینده مردم اسفراین اجرای نادرست سیستم‌های آبیاری بارانی و قطره‌ای و خروج آب از سرچشمه‌های خراسان شمالی به سمت کشور ترکمنستان را از جمله چالش‌های اصلی آب استان ذکر کرد.

هادی قوامی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، با اشاره به وضعیت کم آبی در استان خراسان شمالی اظهار داشت: مهمترین مسئله‌ای که اکنون منجر به چالش‌هایی در بحث ذخایر آبی استان شده اجرای نادرست سیستم‌های آبیاری بارانی و قطره‌ای است به طوری که عدم آبیاری غرقابی اراضی کشاورزی باعث شده 20 درصد آب سهم منابع آب زیرزمینی به زمین نفوذ نکند.

وی افزود: مجلس برای مقابله با مشکل کم آبی هر ساله در بودجه اعتباراتی را برای سیستم آبیاری بارانی قطره‌ای و سیستم‌های نوین آبیاری در نظر می‌گیرد اما این شیوه‌ها درست اجرا نمی‌شود و منابع آب زیرزمینی را دچار چالش می‌کند.

نماینده مردم اسفراین در مجلس شورای اسلامی با اشاره به کاهش میزان بارندگی‌ها در سطح استان و شهرستان متبوعش خاطرنشان کرد: میزان بارندگی در خراسان شمالی حدود 50 درصد و در سطح شهرستان اسفراین 43 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش داشته است.

200 میلیارد تومان به باغات خسارت وارد شد

وی با بیان اینکه امسال وضعیت کشاورزی خوب نبود و کشاورزان نتوانستند گندم‌ها را برداشت کنند بنابراین مجبور شدند کشت خود را در اختیار دامداران قرار دهند، تصریح کرد: البته در فروردین و اردیبهشت ماه تا حدی کمبود بارش‌ها جبران شد اما بارش تگرگ باعث شد نزدیک 200 میلیارد تومان به باغات خراسان شمالی خسارت وارد شود و سرمازدگی به محصولات سردرختی مثل گردو، سیب، زردآلو و گیلاس آسیب جدی وارد کرد.

خروج آب به سمت ترکمنستان به دلیل عدم احداث سد

قوامی با بیان اینکه در حال حاضر سدهای خراسان شمالی فقط 30 تا 40 درصد ظرفیت خود آب دارند، دیگر چالش منطقه را خروج آب از سرچشمه‌های استان به سمت کشور ترکمنستان ذکر کرد.

وی افزود: یک سد کوچک که فقط 6 میلیون متر مکعب ظرفیت دارد روی منبع آبی که به سمت ترکمنستان می‌رود، احداث شده و بیشتر آب از دسترس خارج شده و به سمت این کشور می‌رود و فعلا نیز برنامه‌ای برای احداث سد جدید با ظرفیت بیشتر جهت نگهداشت آب در کشورمان دیده نمی‌شود.

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه در ادامه با انتقاد از صدور مجوز احداث صنایع آب بر در استانهای کویری مثل یزد، اصفهان و یا کرمان که فقط 70 میلیمتر باردگی دارند، بیان کرد: وزارت نیرو مجوز تخصیص آب به صنایع را داده، سپس طرح انتقال آب از دریای عمان به کویر مرکزی را که 12 هزار میلیارد تومان هزینه در بردارد، پیگیری می‌کند. در حالی که اگر برنامه‌های آمایش سرزمین اجرا شود و طرح‌های آب بر در مناطقی مثل حاشیه دریاها که مشکل آب ندارند، احداث شود، به منابع آبی کشور فشار وارد نمی‌شود.

وی همچنین یادآور شد: اکنون بسیاری از روستاهای استان با تانکر آبرسانی می‌شوند که اصلی‌ترین مشکل آب استان نیز به مسئله عدم مدیریت صحیح بر می‌گردد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز