خبرگزاری کار ایران

مدیر عامل شرکت نفت و گاز پارس در گفت‌وگو با ایلنا:

بدون هندی‌ها هم می‌توانیم "فرزاد بی" را توسعه دهیم/ تمرکزمان در "لایه نفتی پارس جنوبی"روی شرکت‌های خارجی است

asdasd
کد خبر : ۶۲۱۲۳۳

مدیر عامل نفت و گاز پارس با بیان اینکه در صورت خروج احتمالی هندی‌ها از توسعه "فرزاد بی" کار را با پیمانکاران ایرانی ادامه می‌دهیم؛ گفت: در مورد لایه نفتی پارس جنوبی کار پیچیده است و تمرکز ما روی شرکت‌های خارجی است.

محمد مشکین فام در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، درباره تاثیر خروج آمریکا از برجام و تاثیر افزایش تحریم‌های اقتصادی بر حضور هندی‌ها در پروژه توسعه فرزاد بی اظهار داشت:  بعید می‌دانم طرف هندی تحت تاثیر  اقدامات ترامپ قرار گیرد. 

وی افزود: اکنون ما هنوز نمی‌دانیم واکنش آنها چه است، اما آمادگی داریم کار را با هندی‌ها ادامه دهیم.

مدیر عامل شرکت نفت و گاز پارس خاطرنشان کرد: اگر هندی‌ها کار را با ما ادامه ندادند، گزینه‌های دیگری داریم و براحتی با پیمانکاران داخلی کار می‌کنیم زیرا تقویت فشار نیاز ندارد و بطور طبیعی می‌توان از این میدان به تولید رسید.

تمرکز ما روی پیمانکاران خارجی است

وی درباره سرانجام توسعه لایه نفتی پارس جنوبی نیز گفت: لایه نفتی پیچیدگی خاص خود را دارد  و تمرکز ما روی پیمانکار خارجی است.

مشکین فام یادآور شد: البته در حال حاضر نیز از لایه نفتی تولید داریم اما برای نگهداشت تولید و افزایش تولید احتمالی باید از پیمانکار خارجی استفاده کنیم. 

وی تاکید کرد: اگر نتوانیم از پیمانکار خارجی استفاده کنیم شبیه همین کاری که انجام شده ادامه می‌دهیم اما ممکن است هزینه‌ها بهینه نباشد.

به گزارش ایلنا، وزیر نفت کشورمان چندی پیش از برطرف شدن مشکلات میان هند و ایران درباره میدان گازی فرزاد بی خبر داده و  اعلام کرده بود که پیشنهاد طرف‌های هندی بزودی به ایران ارائه خواهد شد.

میدان گازی فرزاد بی در مجموعه‌ای مشهور به نام بلوک فارسی قرار دارد که حوزه‌ای سرشار از منابع گاز و میعانات گازی واقع شده در غرب میدان پارس شمالی و شمال غرب میدان‌های ‌گلشن و فردوسی در آب‌های خلیج فارس است.

امضای قرارداد اولیه اکتشاف و توسعه فرزاد بی با کنسرسیومی متشکل از سه شرکت دولتی هند به حدود سال ۲۰۰۰ میلادی بازمی‌گردد، اما این قرارداد تنها در بخش اکتشاف اجرایی شد و در بخش توسعه هیچ اقدامی برای برداشت منابع گازی این میدان نشد.

حجم گاز درجای میدان گازی فرزاد B ، بیش از ۲۱ تریلیون فوت‌ مکعب برآورد شده که ۱۲.۵ تریلیون آن قابل استحصال است و طبق برنامه قرار است با توسعه میدان در فاز نخست از این میدان روزانه ۱.۱ میلیارد فوت مکعب گاز تولید شود. گاز فرزاد B غنی نیست و حاوی کاندنسیت است.

 این گزارش حاکی است، مرسک نیز که تاکنون جدی ترین گزینه برای توسعه لایه نفتی پارس جنوبی بوده و مطالعات جامعی هم روی این مخزن در قسمت ایرانی داشته است، به دلیل واگذاری بخش نفت و گاز خود به توتال فرانسه از لیست شرکت‌های متقاضی برای توسعه حذف شده است. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز