خبرگزاری کار ایران

در نمایشگاه بیست و سوم نفت و گاز انجام شد؛

رونمایی از افزایه های پرمصرف سیالات حفاری ساخت ایران

asdasd
کد خبر : ۶۲۱۱۷۳

رونمایی از افزایه های حفاری با حضور رییس پژوهشگاه صنعت نفت، مدیریت پژوهش و فناوری شرکت ملی نفت و معاون فنی مدیریت اکتشاف روز چهارشنبه ١٩ اردیبهشت ماه در بیست و سومین نمایشگاه نفت تهران برگزار شد .

به گزارش ایلنا، توفیقی در این مراسم با بیان اینکه یکی از زمینه های کاری پژوهشگاه مرتبط با دانش و فناوری های حفاری است،گفت: این پروژه که امروز رونمایی می شود طی قراردادی که بین پژوهشگاه و پژوهش و فناوری شرکت ملی مفت بوده است انجام می شود.

وی افزود: در این پروژه پژوهشگاه موفق شده است مواد شیمیایی و افزایه های مربوط به گل حفاری را با موفقیت ساخته، در مقیاس صنعتی و میدانی آن را تست کند.

ایشان گل حفاری را یکی از مسائل مهم در پروژه های حفاری دانست و گفت: در این حوزه همواره با مشکلاتی مواجه هستیم که مهم ترین آن هرزروی است و هزینه های  بسیاری را به صنعت حفارس تحمیل می کند.

وی در همین راستا تصریح کرد: در این پروژه پژوهشگاه با همکاری شرکت پژوهش و فناوری شرکت ملی نفت موفق شدند مواد شیمیایی و افزایه هایی را طراحی کنند  و به گل های حفاری مرسوم اضافه کنند که از ویژگی های منحصر به فردی برخوردار است و می تواند به میزان بسیار زیادی از هرزروی جلوگیری کرده، سرعت حفاری را افزایش دهد.

همچنین ابراهیم طالقانی، مدیریت پژوهش و فناوری شرکت ملی نفت  با بیان اینکه امروز بسیار روز مبارکی است که می توانیم  یکی از دستاوردهای پروژه های پژوهش و فناوری را رونمایی کنیم گفت: استراتژی مدیریت پژوهش و فناوری شرکت ملی نفت انجام پژوهش برای پژوهش نیست و از سالها قبل پژوهش های کاربردی برای رفع مشکلات صنعت و ایجاد ارزش افزوده  اقتصادی برای مسائل عملیاتی نفت را در دستور کار خود دارد.

وی ادامه داد: یکی از موضوعات پر هزینه و زمان بر در صنعت بالادستی نفت، بخش حفاری و مصرف مواد شیمیایی و افزایه ها هستند و این امر باعث خووج میلیاردها تومان ارز به طور سالیانه از کشور می شود.

طالقانی با تاکید بر اینکه این تعامل سازنده با پژوهشگاه یکی از دارایی های فناورانه مجموعه وزارت  نفت محسوب می شود گفت: انتقال فناوری و بومی سازی افزایه های حفاری و گل سبک  و هرزروی  هایی که در این بخش صورت می گیردهدف گزاری شد و در یک همکاری گسترده که با مدیریت اکتشاف همراه بود  چاه های اکتشافی خاصی به صورت پایلوت  انتخاب و فناوری های این کار بومی سازی شد .

ایشان ٤ حوزه را بعنوان اثربخشی های این موضوع برشمرد و گفت: مسائل اقتصادی، بومی سازی و ایجاد انتقال برای شرکت های دانش بنیان و همچنین جلوگیری از هرزروی، سرعت حفاری و دوستدار محیط زیست بودن، موضوعاتی است که می توان جزو مزیت های این افزایه های جدید برشمرد.

محمدرضا حر، معاون فنی مدیریت اکتشاف نیز در این مراسم، این افزوده را ابداع پژوهشگاه صنعت خواند و گفت: هیچیک از نمونه های مواد کنترل هرزروی که در دنیا موجود است و تا کنون تست شده، به اندازه نمونه ای که امروز رونمایی می شود برای چا ه های ما مناسب نبوده است.

وی با تاکید بر اینکه سیال حفاری در چاه، شریان آن چاه محسوب می شود  گفت:  اگر سیال نتواند به خوبی مهار و کنترل شود حتی می تواند موجب از بین رفتن چاه شود.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز