خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل نفت و گاز پارس در بیست و سومین نمایشگاه نفت:

خروج آمریکا از برجام تاثیری در عملکرد توتال در فاز ۱۱ ندارد/ توتال در ایران می‌ماند

asdasd
کد خبر : ۶۲۰۸۲۸

محمد مشکین فام گفت:توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی در دو بخش خواهد بود؛ بخش اول تولید تعبیه گاز از مخزن است که در این خصوص نگرانی نداریم زیرا شرکت پتروپارس قبلا این عملیات را در فازهای ۱۹ و ۱۲ انجام داده است.فاز دوم ایستگاه تقویت فشار است که قرار بود توسط توتال انجام شود و الگویی برای سایر فازها باشد که فقط ممکن است ما در این زمینه برخی مشکلات برایمان پیش بیاید.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، محمد مشکین فام در نشست حاشیه‌ای بیست و سومین نمایشگاه بین‌المللی نفت درباره خروج آمریکا از برجام و احتمال کنار رفتن توتال از قرارداد توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی اظهار داشت: در این خصوص تمهیدات لازم اندیشیده شده است.

وی افزود: ما نه فقط برای فاز ۱۱ بلکه برای دیگر امور نیز گزینه‌های دیگری را پیش‌بینی کرده‌ایم و چنانچه توتال به هر دلیلی نتواند کار با ما را ادامه دهد، توسعه فاز ۱۱ ادامه خواهد یافت.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس خاطرنشان کرد: اگر توتال در ایران بماند همکاری‌مان را با آنها ادامه خواهیم داد و در غیر این صورت شرکت CNPC چین کار را دنبال می‌کند و در صورت ادامه نیافتن همکاری با این شرکت چینی نیز شرکت پتروپارس ایرانی کار را به عهده خواهد گرفت.

وی در ادامه گفت: توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی در دو بخش خواهد بود؛ بخش اول تولید تعبیه گاز از مخزن است که در این خصوص نگرانی نداریم زیرا شرکت پتروپارس قبلا این عملیات را در فازهای ۱۹ و ۱۲  انجام داده است.

وی ادامه داد: فاز دوم ایستگاه تقویت فشار است که قرار بود توسط توتال انجام شود و الگویی برای سایر فازها باشد که فقط ممکن است ما در این زمینه برخی مشکلات برایمان پیش بیاید.

مشکین فام در ادامه یادآور شد: روابط ما با شرکت‌های خارجی بر مبنای قرارداد و احترام متقابل است و از این جهت مشکلی نداریم و چنانچه مشکلی حادث شود گزینه‌های دیگری را مدنظر داریم بنابراین راه خود را چه با حضور شرکت‌های بین‌المللی و چه بدون حضور آنها خواهیم پیمود و تمام پیش‌بینی‌های لازم را کرده‌ایم. پلن‌ها آماده است هر وقت لازم باشد آنها را انجام می‌دهیم.

وی درباره توسعه لایه نفتی پارس جنوبی بیان کرد:‌ با توجه به اینکه شرکت مرسک در زیرمجموعه توتال قرار گرفت مذاکرات ما با این شرکت دانمارکی متوقف شد و  تاکنون مذاکره‌ای نداشته‌ایم در هر صورت با توجه به اینکه لایه نفتی تخصص بالایی می‌خواهد و هر شرکتی توان توسعه آن را ندارد.

وی درباره اینکه توتال زمانی در سال ۲۰۰۶ با وقوع تحریم‌ها ایران را ترک کرد و چه تضمینی وجود دارد که با اعمال تحریم‌های جدید و خروج آمریکا از برجام دیگر بار توسعه فاز ۱۱ را متوقف نکند، توضیح داد: شرایط آن زمان با اکنون متفاوت بود پروژه توتال در سال ۲۰۰۶ توسعه LNG بود اما اکنون LNG در کار نیست و شرایط توتال امروز با قبل متفاوت است.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: ما تاکنون سیگنالی از توتال نداشتیم و با شدت و حدت قبل کار را دنبال می‌کند به طوری که طبق صحبت‌هایی که بنده دیروز با مسئولین این شرکت داشتم در مورد مسائل ریز و مناقصات بحث می‌کردند و این نشان می‌دهد که در کارشان جدی هستند.

مشکین‌فام همچنین گفت: تاکنون توتال ۹۰ میلیون دلار برای توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی در بخش‌های طراحی و مناقصات هزینه کرده است.

وی با بیان اینکه ایران طی ۲۰ سال گذشته پارس جنوبی را شروع کرده است تصریح کرد: در سال‌های گذشته با وجود تنگناهای زیادی که در این بخش داشته هرگز متوقف نشده است ما از شش ماه گذشته خودمان را برای هر اتفاقی آماده کرده و برنامه‌ریزی‌های لازم را در این زمینه انجام داده‌ایم.

مشکین‌فام درباره رفع مشکلات مالی پیمانکاران بیان کرد: هیچ مشکل مالی برای تامین منابع مالی پیمانکاران نداریم.

وی ادامه داد: بر اساس تسویه حساب‌ها و گزارش‌های سازمان بازرسی پرداخت‌ها انجام می‌شود بنابراین پیمانکاران نباید نگرانی داشته باشند زیرا برای اجرای کارهای باقیمانده منابع داریم و با اتمام کار با آ‌نها تعامل خواهیم داشت.

وی درباره ورود تجهیزات سکوی B  و C فاز ۱۳ اظهار داشت: تجهیزات وارد شده و مقدمات کار آغاز شده و طبق تاریخ اعلامی طی شش ماه آینده این سکوها تولیدی خواهند شد.

مدیر عامل شرکت نفت و گاز پارس درباره توسعه میدان گازی فرزاد B اظهار داشت: مسائل‌مان با شرکت هندی حل شده و به زودی قرارداد توسعه این میدان امضا می‌شود. بر اساس توافق‌های انجام شده بخشی از گاز فرزاد B به میدان‌های نفتی تزریق شده و بخشی نیز در اختیار ظرفیت خالی پالایشگاه‌های گاز پارس جنوبی برای پالایش قرار می‌گیرند.

وی درباره رقم تولید میعانات گازی در پارس جنوبی نیز بیان کرد: میانگین تولید میعانات گازی ۶۰۰ هزار بشکه در روز بوده است.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس در ادامه با بیان اینکه کل بلوک‌های مرزی پارس جنوبی به جز فاز ۱۱ تولیدی شده است، گفت: تا پایان امسال فازهای ۱۳ ، ۲۲ و ۲۴ تکمیل می‌شود و بخشی از فاز ۱۴ سال آینده تکمیل خواهد شد. به طور کلی همه فازهای باقیمانده پارس جنوبی به جز فاز ۱۱ تا پایان سال ۹۸ تکمیل می‌شود.

وی میزان افزایش تولید در پارس جنوبی را طی ۵ سال گذشته ۳۰۰ میلیون متر مکعب اعلام کرد.

مدیرعامل نفت و گاز پارس درباره برنامه‌های سال ۹۷ پارس جنوبی اظهار داشت: راه‌اندازی ردیف دوم پالایشگاه فاز ۱۳ و تولید از سکوی ۱۴ A محقق شده ردیف اول پالایشگاه‌های فازهای ۲۲ تا ۲۴ راه‌اندازی می‌شود ردیف سوم پالایشگاه فاز ۱۳ و ردیف دوم پالایشگاه‌های فاز ۲۲ تا ۲۴ نیز راه‌اندازی می‌شود.

وی ادامه داد: ردیف چهارم فاز ۱۳ در مردادماه و تولید از فاز ۱۴ C تولید از سکوی ۲۲ در مهرماه، سکوی ۱۰ D د رمهرماه، ۱۳ B در مهر، ردیف سوم پالایشگاه فازهای ۲۲ تا ۲۴ و سکوی ۲۴ A در مهر و ردیف چهارم پالایشگاه ۲۲ تا ۲۴ در آذرماه محقق می‌شود.

مشکین‌فام همچنین بیان کرد: به طور کلی فازهای ۱۳ ، ۱۴ ، ۲۲ و ۲۴ تاکنون ۸۸.۹ ، ۷۷.۷ و ۸۸.۲ درصد رشد داشته است.

وی میزان تولید تجمعی از پارس جنوبی را تاکنون یک میلیارد و ۲۴۰ میلیون مترمکعب گاز غنی عنوان کرد.  

 

 

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز