خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی‌کشور در پاسخ به ایلنا:

خرید هزار میلیارد تومان تجهیزات فرودگاهی در فرصت پسابرجام / پیشنهاد انتقال برخی از پروازهای داخلی به فرودگاه امام / با خروج از برجام اختلالی در توسعه صنعت فرودگاهی پیش نمی‌آید

asdasd
کد خبر : ۶۲۰۴۱۹

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران با بیان اینکه در فرصت پسابرجام بیش از هزار میلیارد تومان تجهیزات فرودگاهی خریداری شد گفت: به هیچ وجه احتمال تعطیلی فرودگاه مهرآباد وجود ندارد اما پیشنهاد داده‌ایم برخی از پروازهای داخلی به فرودگاه امام منتقل شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، رحمت‌اله مه‌آبادی در نشست خبری صبح امروز در حاشیه بازدید از طرح توسعه فرودگاه گرگان با اشاره به رشد عملیات هوانوردی در فرودگاه‌های کشور در سال گذشته گفت: بر اساس آمارهای رسمی در سال گذشته ۶۱ ملیلون و ۵۶۲ هزار و ۲۴۶ نفر در فرودگاه‌های اعزام و پذیرش شدند که بیش از ۹۲ درصد این رقم در فرودگاه‌های تحت مالکیت شرکت فرودگاه‌ها به ثبت رسیده است.

وی افزود: همچنین این رقم نسبت به سال ۹۵ رشد ۷ درصدی در بخش اعزام و پذیرش داشته و در حوزه نشست و برخاست هواپیماها رشد ۸ درصدی در سال ۹۶ نسبت به ۹۵ داشتیم که این رشد در بخش میزان جابجایی بار هوایی به ۹ درصد رسیده است.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی کشور با اشاره به انجام پروژه‌های نیمه کاره در شرکت فرودگاه‌ها گفت: عمر برخی از پروژه‌های نیمه کاره به ۱۶ سال می‌رسد اما با توجه به سیاست ما مبنی بر اتمام پروژه‌های نیمه کاره، پایان سال جاری جشن کامل شدن و افتتاح این پروژه‌ها را خواهیم گرفت. این پروژه‌های نیمه کاره تا شش ماه اول سال جاری به پایان می‌رسیدند اما تنها یک پروژه آن هم فرودگاه لامرد استان فارس پایان امسال به افتتاح خواهد رسید.

مه‌آبادی با بیان اینکه از رها شدن پروژه‌های نیمه تمام آسیب‌های زیادی به ما وارد شده است گفت:‌ در این سال‌ها به رغم اینکه پروژه‌ها پیشرفت فیزیکی نداشتند اما باید هزینه تعدیل را به پیمانکاران پرداخت می‌کردیم و پیمانکاران هم مجبور به پرداخت هزینه‌های فعال بودن کارگاه‌ها بودند که این موضوع جو ناامیدی در کشور ایجاد می‌کرد که هزینه‌های اجتماعی و معنوی بسیار بزرگی برای ما داشت.

وی تاکید کرد: تنها در سال جاری ۴۵۰ میلیارد تومان هزینه پروژه‌های نیمه تمام عمرانی در شرکت فرودگاه‌ها خواهد بود.

این مقام مسئول با اشاره به توسعه فرودگاه گرگان در دو سال ۹۵ و ۹۶ گفت: در این مدت ۱۰ پروژه مهم به اجرا رسید که برای آن ۷۰ میلیارد تومان هزینه کرد‌ه‌ایم که تمام این هزینه‌ها خارج از تقاضاهای محلی بود.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبر هوایی ایران با اشاره به اتمام طرح کاداستر گفت: بر اساس این طرح تمامی املاک و تمامی عرصه‌های فرودگاهی به طور مشخص ثبت می‌شود و این طرح که جلوه‌ای از مدیریت فراقوه‌ای است می‌تواند جلوی پدیده شوم زمین‌خواری را بگیرد.

مه‌آبادی از ورود سومین فروگاه کشور به رتبه بندی جهانی خبر داد و گفت: احتمالا فرودگاه شیراز هم به بحث رتبه‌بندی‌های جهانی وارد می‌شود و خوشبختانه در چند سال گذشته توانستیم رتبه دو فرودگاه وارد شده به این عرصه از ۵ به ۴.۶ دهم برسانیم.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه هیچ فرودگاهی در کشورمان غیراقتصادی نیست گفت: فرودگاه باعث توسعه آموزش ، بهداشت و ... در مناطق و شهرها می‌شوند که تعطیلی این فرودگاه‌ها منجر به اثرگذاری منفی در بحث‌های اجتماعی و اقتصادی منطقه خواهد شد.

مه‌آبادی تاکید کرد: اما به جز فرودگاه حضرت امام هیچ یک از فرودگاه دیگر نمی‌توانند درآمدی به اندازه هزینه‌های خود داشته باشند و در همین فرودگاه گرگان درآمد پنج میلیارد تومانی در برابر هزینه ۱۴ میلیارد تومان قرار دارد.

وی افزود: همچنین فرودگاه مهرآباد با برقراری روزانه ۴۵۰ پرواز نتوانسته هزینه‌های خود را سر به سر کند چرا که تعرفه‌ها واقعی نیست.

مدیرعامل شرکت‌ فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران با انتقاد از عملکرد دولت نسبت به ثابت نگه داشتن تعرفه‌های فرودگاهی گفت: در حالی که در سال جاری تعرفه‌های خروج مسافر از کشور به طور چشمگیری افزایش پیدا کرد اما تعرفه‌های فرودگاهی همچنان ثابت مانده است و سه سال است که اجازه تغییر قیمت‌ها را نمی‌دهند و تعرفه‌ها هنوز هم یارانه‌ای است.  

وی با بیان اینکه در بسیاری از مناطق نیازی به ایجاد فرودگاه نبوده و می‌توانیم زیرساخت‌های هوانوردی تحت عنوان فرودگاه‌های استریپ در این مناطق ایجاد کنیم گفت: یک طرحی به وزیر راه و شهرسازی تقدیم کردیم که در این طرح پیشنهاد ساخت فرودگاه‌های نسل سوم تنها با زیرساخت‌های هوانوردی داده شده است و در شورای عالی هواپیمایی کشوری اجرای این طرح در دست پیگیری است.

مه‌آبادی با اشاره به احتمال خروج از برجام و پیامدهای آن در حوزه صنعت فرودگاهی گفت:‌اخیرا به آقای لاریجانی هم گفتم که از همان ابتدا رفع تحریم‌ها را موقت می‌دانستی و امروز در هیچ از حوزه‌ی فرودگاهی با چالشی که تغییر شرایط در روند کارمان اختلال ایجاد کند مئواجه نیستیم.

وی تاکید کرد:‌ تمام خریدهایمان را در دو سال گذشته انجامه داده‌ایم و امروز در حال نصب تجهیزات هستیم.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا مبنی بر اینکه در فرصت پسابرجام ارزش‌ قراردادهایی که با کشورهای خارجی منعقد شد چقدر بوده است گفت: در دو سال گذشته توانستیم به ارزش هزار میلیارد تومان تجهیزات در حوزه ناوبری و فرودگاهی خریداری کنیم.

مه‌آبادی همچنین در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ایلنا مبنی بر اینکه محل تامین مالی این پروژه‌ها چیست؟ گفت: تمام این هزینه‌ها از منابع درآمدهای خود شرکت بوده البته به سمت فاینانس هم حرکت کردیم اما قراردادهایمان دو منظوره ثبت شد که اگر فاینانسی به وجود نیامد اختلالی در کارمان ایجاد نشود چرا که این احتمال وجود داشت دولت‌ها در نرخ ریسک به توافق نرسند.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشور با اشاره به افزایش راه‌های عبوری از آسمان ایران گفت: در بیش از سه سال گذشته راه‌های آسمانی ایران مانند جاده‌های قدیمی کشور دوطرفه بود و ما توانستیم در این مدت اقدام به ایجاد مسیرهای موازی و یک طرفه کنیم در دو سال گذشته توانستیم نسبت به ایجاد ۳۰ هزار کیلومتر راه جدید هوایی اقدام کنیم.

وی همچنین درباره آمار پروازهای عبوری از آسمان ایران گفت:‌ در حال حاضر تعداد پروازهای عبوری از آسمان ایران به هزار پرواز می‌رسد این در حالی است که رکورد تعداد ۱۴۳۱ پرواز را هم ثبت کردیم اما به طور قطع برای دشمنان و رقیبانمان این آمار خوشایند نبود و با اقداماتی که انجام دادند برخی از پروازها از آسمان ایران مهاجرت کردند.

وی همچنین درباره تعطیلی فرودگا ه یاسوج پس از وقوع سانحه پرواز هواپیمای آسمان گفت: فرودگاه یاسوج هیچ گاه تعطیل نبوده اما به دلیل سیاست‌های اتخاذ شده در سازمان هواپیمایی در این مدت پروازی در این مدت انجام نشد که این به معنی تعطیلی فرودگاه نبود چرا که ما آماده خدمات رسانی به ایرلاین‌ها بودیم.

وی همچنین درباره وضعیت فرودگاه مهر‌آباد و احتمال انتقال آن گفت: به هیچ وجه احتمال تعطیلی فرودگاه مهرآباد وجود ندارد اما پیشنهاد ما این است که برخی از پبروازهای داخلی این فرودگاه به فرودگاه امام منتقل شود چرا که فرودگاه امام هم به زودی با افتتاح ترمینال سلام افزایش ظرفیت خواهد داشت.

مه‌آبادی تصریح کرد: با اضافه شدن فرودگاه امام به انجام پروازهای داخلی در تهران، رقابت بین فرودگاه‌ها ایجاد می‌شود و هر فرودگاهی که برای مسافران به صرفه باشد انتخاب مسافران خواهد بود.

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز