خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر جهاد کشاورزی:

رشد صادرات آرد به عراق وکشورهای منطقه

asdasd
کد خبر : ۶۱۹۰۹۲

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: امسال در حوزه صادرات آرد به یکی از رقبای صادر کننده تبدیل شدیم و بیشترین صادرات آرد را به کشور عراق و کشورهای منطقه داشتیم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، نشست خبری یزدان سیف معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس شرکت بازرگانی دولتی ایران امروز شنبه ۱۵ اریبهشت با حضور خبرنگاران و اصحاب رسانه در سالن همایش این شرکت برگزار شد.

در این نشست یزدان سیف رئیس شرکت بازرگانی دولتی ایران اظهار کرد: در رابطه با تحویل گندم امسال ۳۹ درصد رشد داشتیم این گندم و دانه‌های روغنی از استان‌های خوزستان، ایلام، بوشهر، سیستان و بلوچستان، فارس، هرمزگان، کرمان و کهکلویه و بویراحمد خریداری شده است که خوزستان بیشترین حجم تحویل گندم را داشته است.

وی افزود: امسال با تلاش وزارت جهاد کشاورزی سامانه پهنه‌بندی را راه‌اندازی کردیم که در آن تمام اطلاعات کشاورزان به ثبت رسیده است. برای خرید تضمینی و پرداخت مطالبات کشاورزان این پرداخت‌ها تنها به کشاورزانی تعلق می‌گیرند که در سامانه پهنه‌بندی ثبت‌نام کرده‌اند.

سیف در ادامه تصریح کرد: از ۹۲۸ هزار تن گندم تولید شده ۵۷۰ هزار تن را دریافت کردیم و در سامانه وارد شده است که تا دو روز دیگر ۵۰ درصد از مطالبات آنها را پرداخت خواهیم کرد و ارزش ریالی آن ۳۷۰ میلیارد تومان است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در رابطه با تنظیم بازار در ماه رمضان خاطرنشان کرد: در حوزه اقلام تنظیم بازار ماه رمضان برای تثبت بازار با هماهنگی انجمن های صنفی روغن‌نباتی، شکر، ماکارونی فروشگا‌های زنجیره‌ای و برنج کشور تلاش کردیم بازار کم تنش و بی‌تنشی را در خصوص موجودی انبارها و قیمت اقلام داشته باشیم. این توزیع از شنبه 22 اردیبهشت انجام خواهد شد.

وی افزود: ۳۰ هزار تن برنج تنظیم بازار را در فروشگاه‌ها و تعاونی‌های مطرح با یک قیمت مصوب توزیع خواهیم کرد. ۳۰ هزار تن شکر که ۱۰ هزار تن آن به صورت بسته‌بندی وارد فروشگاه‌های زنجیره‌ای خواهد شد و ۲۰ هزار تن دیگر برای تهیه شیرینی و شکلات شب عید فطر در نظر گرفته شده است.

سیف در ادامه گفت: ۱۰ هزار تن روغن خام و نباتی از طریق فروشگاه‌های رنجیره‌ای توزیع خواهد شد در خصوص ماکارونی هم با همکاری بخش خصوصی و انجمن صنفی ماکارونی حدود ۲۰ هزار تن ماکارونی عرضه خواهد شد تدابیری هم برای توزیع گوشت قرمز، گوشت مرغ و تخم مرغ تعبیه شده که مسئولین پشتیبانی امور دام در اسرع وقت اطلاع‌رسانی خواهند کرد.

وی با اشاره به تولید دانه‌های روغنی و کلزا عنوان کرد: ما پیش‌بینی ۵۵۰ هزار تن دانه روغنی را داشتیم که ۳۸۰ هزار تن از آن دانه کلزا است و خرید تضمینی آن آغاز شده است. تا ۱۴ اردیبهشت نزدیک به ۴۸ هزار تن دانه کلزا با ارزش ریالی ۱۴۰ میلیارد خریداری کرده‌ایم که یک و نیم برابر تولید سال گذشته بوده است.

وی در خصوص صادرات نیزگفت: سال گذشته سال خوبی بود، امسال در حوزه صادرات آرد به یکی از رقبای صادر کننده تبدیل شدیم و بیشترین صادرات آرد را به کشور عراق و کشورهای منطقه داشتیم.

رئیس شرکت بازرگانی دولتی ایران در ادامه بیان کرد: شغل‌هایی که بر اساس پرداخت یارانه صادراتی ایجاد شد شغل‌های پایداری شده است. سال گذشته نزدیک به ۳۴۰ هزار تن آرد، ۵۸ هزار تن گندم و ۱۹۰ هزار تن صادرات مشتقات آرد را داشتیم. در سال گذشته به واسطه پایین بودن قیمت جهانی گندم رقابت سنگینی داشتیم.

سیف با انتقاد از برخی رسانه‌ها و حمایت از تولید ملی گفت: برخی قیمت پایین گندم جهانی را بر سر تولید داخلی می‌زنند. در کشورهای مختلف هم قیمت تضمینی وجود دارد و بالاتر از سطوحی است که ما از کشاورزان حمایت می‌کنیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: قیمت برخی اقلامی که برای ماه مبارک رمضان عرضه خواهد شد قیمت تثبیتی دارد. برنج هندی 1121 در درب انبار 5200 تومان و برای مصرف کننده 5500 تومان است. برنج هندی پی آر 11 درب انبار 2300 تومان و برای مصرف کننده 2600 تومان است. برنج تایلندی هومالی 3600 تومان در انبار و 3900 تومان به دست مصرف‌کننده می‌رسد. روغن نباتی و شکر هر کدام با 10 درصد تخفیف در فروشگاه‌های زنجیره‌ای و تعاونی‌های مصرف کارگری و کارمندی عرضه خواهد شد.

سیف در رابطه با واردات گندم دروم تشریح کرد: تا اردیبهشت سال 96 ، 67 هزار تن واردات گندم دروم داشتیم که واردات آن آزاد بود اما از اردیبهشت سال 96 تاکنون هیچ نوع واردات گندمی نداشتیم ما گندم دروم را به ایتالیا صادر می‌کنیم.

وی در خصوص خرید تضمینی گندم تصریح کرد: کشاورزان نگرانی در حوزه خرید تضمین و سیاستگذاری‌های آن نداشته باشند. ساختار بورس کالا توان اجرای قیمت تضمینی را ندارد. بورس کالا با اتکا به بخش دولتی وارد میدان شده بود اما اگر دولت قرار باشد باز هم در این موضوع تصدی داشته باشد بورس کالا تنها افزایش هزینه محسوب می‌شود.

وی افزود: در خصوص چغندر نیز کارخانجات مستقیما از کشاورزان این محصول را خریداری کردند تنها 19 درصد از مطالبات باقی مانده که تا آخر اردیبهشت ماه پرداخت خواهد شد.

سیف در خصوص واردات برنج از هند تشریح کرد: واردات برنج از تمامی مبادی وارداتی میسر است به همین دلیل روند کاهش قیمت را شاهد هستیم. ما هیچ نوع برنجی که مشکل ایمنی داشته باشد وارد نکرده و در سطح بازار نداریم. برنج وارداتی اروگوئه که هنوز ترخیص نشده هیچ ایرادی ندارد و تنها با مشخصه بهداشتی ما همخوانی نداشته است که در حال پیگیری آن هستیم.

 

 

 

 

 

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز