خبرگزاری کار ایران

جزئیات سهام شناور آزاد فرابورسی‌ها/سهام پنج شرکت بیش از۵۰درصد

asdasd
کد خبر : ۶۱۸۹۳۱

آخرین درصد سهام شناور آزاد و رتبه ۹۷ شرکت‌ فرابورسی تا پایان اسفند ماه سال ۹۷ اعلام شد که بر اساس آن، ۵ شرکت دارای سهام شناور بیش از ۵۰ درصد هستند.

به گزارش ایلنا؛ اداره نظارت بر ناشران فرابورسی سازمان بورس، آخرین درصد سهام شناور آزاد شرکت‌های فرابورسی را منتشر کرد که این آمار مربوط به دوره یکساله منتهی به پایان اسفند ۹۶ است.

بر اساس این گزارش، سهام شناور آزاد یکی از متغیرهای مهم در بررسی ها و از جمله نکات مدنظر سرمایه گذاران در انجام معاملات بوده و در ارزیابی ریسک نقد شوندگی سهام شرکت ها موثر است و طبق تعریف، مقدار سهمی است که انتظار می رود در آینده نزدیک قابل معامله باشد یعنی درصورت اخذ قیمت مناسب، آن را برای فروش ارائه می کنند.

از سویی دیگر، در بسیاری از بورس های دنیا شرکت هایی که کمتر از ۲۵ درصد سهام آنها، شناور آزاد باشد، از فهرست شرکت های بورسی حذف می شوند.

بدلیل آنکه اگر مالکین شرکتی نمی‌خواهند حداقل ۲۵ درصد سهام آنها بین مردم توزیع شود و علاقه مندند سهام را برای خود نگه دارند دلیلی برای حضور آنها دربازار متشکل سرمایه وجود ندارد.

به این ترتیب، سازمان بورس نیز در راستای شفاف سازی بازار و حرکت به سوی بازاری کارآ در مهر سال ۸۳ مصوب کرد سهامدار یا سهامداران عمده شرکت های متقاضی پذیرش در بورس موظفند حداکثر ظرف مدت ۲ سال از تاریخ درج، حداقل ۲۰ درصد سهم خود را به شکل گسترده توزیع کنند به گونه ای که حداقل ۲۰ درصد سهام شناورآزاد داشته باشد و حداکثر ظرف مدت یکسال از ابلاغ این مصوبه شرایط خود را منطبق کنند.

در این آمار که مربوط به ۹۷ شرکت‌ فرابورسی است، ۵ شرکت دارای سهام شناور بیش از ۵۰ درصد، ۲۲ شرکت بین ۲۵ تا ۵۰ درصد سهام شناور، ۴۱ شرکت دارای سهام شناوری بین ۱۰ تا ۲۵ درصد و ۲۵ شرکت نیز دارای سهام شناور بین یک تا ۱۰ درصد هستند.

همچنین ۳ بانک کشور به علت توقف نماد به ترتیب از ۳۰ تیر، ۴آبان، ۲۵ مرداد و ۲۶ بهمن سال ۹۵ فاقد سهام شناور آزاد هستند.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز