خبرگزاری کار ایران

وزیر راه و شهرسازی:

نظام مهندسی دست در جیب مردم کرده است/ ریشه فرسایش بنگاهداری در ایران بخش خصوصی یارانه بگیر است/ شرایط رقابتی قیمت را کاهش می‌دهد نه سازمان تعزیرات

کد خبر : ۶۱۷۶۲۱

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه ریشه فرسایش بنگاهداری بخش خصوصی یارانه بگیر است گفت: زمانی قیمت‌ها بهینه و کاهش پیدا می‌کنند که شرایط رقابتی حاکم باشد نه اینکه سازمان‌های کنترلی مانند تعزیرات فعالیت کنند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، عباس‌آخوندی در نشست هم اندیشی تشکل‌های حرفه‌ای با بیان اینکه نگرانی همراه با امید برای ایران وجود دارد گفت: باید نگران ایران باشیم که این نگرانی همراه با امید و ارادات است.

وی با بیان اینکه هر بنگاهی در ایران علاوه بر اینکه یک سرمایه شخصی تلقی می‌‌شود در عین حال سرمایه ملی نیزهست گفت: اساسا بنگاهی که بخشی از سرمایه ملی نباشد وجود ندارد.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه اگر بنگاهداری در ایران با مخاطره مواجه شود همه باید نگران باشیم اظهار داشت:‌ بنگاه‌ها بزرگترین ثروت تجاری و مادی هستند که متاسفانه در کشورمان به بنگاه‌داری به شکل بنیادین کمتر توجه می‌شود.

آخوندی افزود: اساسا اقتصاد بدون سرمایه اجتماعی قابل شکل‌گیری نیست و لایه پیشین اقتصاد، سرمایه اجتماعی و نظام حقوقی است و بدون نظام حقوقی درست و حاکمیت قانون به مفهوم عموم آن که حق هیچ کس نباید فدای حق دیگری شود غیرممکن است که بتوانیم سرمایه مادی ایجاد کنیم.

آخوندی تاکید کرد: در غیر این صورت این سرمایه ، سرمایه راهزن‌ها است سرمایه‌ای که بدون سرمایه اجتماعی ایجاد نخواهد شد.

وی با بیان اینکه در ایران آخر کار آنچه که ارزشمند است کالا است گفت: علاوه بر این نگرانی‌ها در ایران باید نگران حوزه منابع زیستی باشیم چرا که در برابر آن تمرکز جمعیتی در نقاط محدود، تنزل کیفیت زندگی و تنزل امکان جابجایی و حمل و نقل نگران کننده هستند.

آخوندی گفت:‌ باید دید تصور از همکاری دولت با جامعه مدنی و جامعه حرفه‌ای در روزگار مدرن چگونه است آیا این تصور وجود دارد که با این شرایط اقتصاد سیاسی می‌توانیم یک بخش خصوصی خوب و مشارکت عمومی خوب داشته باشیم.

آخوندی با تاکید بر اینکه تجاری سازی در ایران به اجرا نرسیده است گفت: بدون تجاری سازی امکان توسعه بخش خصوصی وجود ندارد و در ایران هم در هیچ حوزه‌ای اجرای مفهوم تجاری سازی در دستور کار نیست و همه سعی دارند به نحوی هزینه را سربار بودجه کنند این در حالی است که بودجه همان درآمد عمومی است.

آخوندی ادامه داد: نتیجه بی‌توجهی به تجاری سازی تنزل نرخ بهره‌وری، گران تمام شدن پروژه‌ها و باز کردن بودجه است که همه به این موارد اعتراض داریم.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در ایران آزادسازی قیمت و تجاری سازی رخ نداده  است گفت: همه چیز در ایران قیمت گذاری می‌شود و نهادهای کنترلی مانند تعزیرات قیمت‌ها را کنترل می‌کند این در حالی است که همه از توسعه بخش خصوصی حرف می‌زنیم.

وی افزود: نتیجه بی‌توجهی به تجاری سازی و  اقتصاد سیاسی این است که به ظاهر در صنعت هوایی و ریلی خصوصی سازی کرده‌ایم اما بنگاه‌های بزرگ به نهادهای عمومی واگذار شده‌اند و در باره هر چیزی که بخواهیم صحبت کنیم ذینفع دولتی آن، آن سوی میز نشسته است.

وزیر راه و شهرسازی گفت:‌به همین دلیل است که میزان سرمایه‌گذاری در پانزده سال گذشته در صنعت ریلی صفر بوده است و هر چند در نوسازی ناوگان هوایی سرمایه‌گذاری‌هایی انجام شده اما نسبت به آنچه که باید انجام می‌شد بسیار کم است.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه معتقدم در بخش زیرساخت‌ها و نوسازی ناوگان باید به اصل تجاری سازی توجه شود گفت: بدون اجرای تجاری سازی چگونه می‌توان از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری در این حوزه دعوت کرد و اساسا امکان بازگشت سرمایه بدون تجاری سازی در حوزه زیرساخت‌ها برای سرمایه‌گذاران وجود ندارد.

آخوندی تاکید کرد:‌ این پیشنهاد را به انجمن‌ها می‌دهم که مشاوران حقوقی دشته باشند تا از طریق این مشاوران مطالبات خود از دولت را مطرح کنند.

وی با تاکید بر اینکه بخش خصوصی که از دولت درخواست یارانه می‌کند کسب و کار تجاری ندارد تاکید کرد: سرمایه گذاران و بخش خصوصی که از دولت مطالبه یارانه داشته باشد اساسا بخش خصوصی نیست چرا که بخش خصوصی باید محل تامین مالیات باشد نه اینکه یارانه از دولت دریافت کند. بخش خصوصی باید از دولت درخواست اجرای حاکمیت قانون و در نهایت ایجاد رقابت در بازار را داشته باشد.

وزیر راه و شهرسازی درباره جنجال‌هایی که در سازمان نظام مهندسی رخ داده است اظهار داشت: نظام مهندسی دست در جیب مردم کرده و می‌خواهد این درآمد را بین خودشان توزیع کند و ما هم ا قدام عجیبی نکردیم و گفتیم مبنای بخش نامه‌ای که اجازه این کار را به نظام مهندسی داده اشتباه است و برای کسب درآمد نباید دست در جیب دیگری کنند بلکه باید با فروش خدمات درآمد کسب کنند.

آخوندی تاکید کرد: معتقدم این اقدامات از سوی بخش خصوصی واقعی انجام نمی‌شود و بخش خصوصی باید متقاضی رقابت باشد.

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه ریشه فرسایش بنگاهداری در ایران بی‌توجهی دولت نیست گفت: فرسایش بنگاهداری در کشورمان از بین رفتن اصل رقابت و ت جارت است و شرکت‌ها به جای اینکه از ما بخواهند اصل رقابت در بازار به اجرا برسد همواره از دولت طلب یارانه می‌کنند.

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: بنده به شدت به بخش خصوصی معتقد و هستم و به دنبال توسعه آن هستم گفت: ملت ایران با توسعه آشنا هستند و نمی‌توان تمنای توسعه را از مردم گرفت و ما به عنوان دولت باید مسیر را برای توسعه باز کنیم، حال اینکه این روند باید از یک دولت یارانه‌ای تامین شود یا از طریق دولت مبتنی بر قانون؟

وی با تاکید بر اینکه باید در اقتصاد به چهار اصل پایبند باشیم گفت: اصل تجاری سازی اصل آزادسازی، اصل رقابت و اصل حاکمیت قانون چهار اصلی هستند که باید به آن پایبند باشیم و پای آن بایستیم.

آخوندی با بیان اینکه بحث دیگر اندازه بنگاه‌ها است اظهار داشت: با توجه به فناوری‌های مدرن به طور قطع بنگا ه‌هایی که در سطح ملی فعال هستند امکان حیاتشان به سختی خواهد بود اظهار داشت: زمانی در صنعت خودروسازی از خودروی ملی صحبت می‌کردیم اما در حال حاضر خودرویی که تیراژ آن در سطح جهانی نباشد امکان رقابت در بازار را ندارد.

وی تاکید کرد: مقیاس بنگاه‌ها باید فراملی باشند و اساسا بنگاه موفق در سطح ملی وجود ندارد بنابراین برای توسعه باید حوزه فراملی تعریف کنیم.

آخوندی تاکید کرد:‌ اگر بپذیریم باید در مقیاس فراملی فعالیت داشته باشیم باید شرکای اول را مشخص کنیم و معتقدم حوزه تمدنی اولین شرکای ایران هستند و اولین شرکای ما باید کشورهای افغانستان، پاکستان و حوزه کشورهای همسایه باشند.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: عده‌ای تصور می‌کنند می‌توانیم ایران را مستقل از حوزه تمدنی ببینیم اما اگر بخواهیم از ایران مراقبت کنیم باید ایران را در حوزه تمدن ببینیم و در این چارچوب است که می‌توانیم بازار همکاری‌های صدور خدمات مهندسی صنعت گردشگری نظام مهندسی نظام بنگاهداری مشارکتی داشته باشیم.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز