خبرگزاری کار ایران

برف و سرمای بهار به باغ های ۱۷ استان کشور خسارت زد

کد خبر : ۶۱۷۵۱۰

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی گفت: بارش برف همراه با سرمای شدید هوا در اوایل اردیبهشت امسال به کشاورزان و باغداران ۱۷ استان کشور از جمله استان اردبیل خسارات مالی سنگینی زده است.

به گزارش ایلنا، محمد علی طهماسبی معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی در حاشیه بازدید از باغ های میوه خسارت دیده از برف و سرمای بخش شاهرود خلخال افزود: خسارت وارده از جانب سرما در محصولات سردرختی بیشتر بوده طوری که در محصول درختان گردو ، سیب ، زردآلو ، آلبالو ، گیلاس و آلو در برخی از مناطق این خسارت به میزان ۱۰۰ درصد رسیده است.

وی با تاکید بر لزوم بیمه محصولات کشاورزی و باغی به عنوان بهترین راهکار ممکن برای جبران خسارات حوادث قهری، به باغداران و زارعانی که محصولات خود را بیمه نکرده‌اند نیز گفت: مدیریت بحران استان با همکاری بخشداری ها و فرمانداری ها میزان خسارت ناشی از سرمازدگی را در استان اردبیل برآورد کرده و اطلاعات لازم در خصوص میزان خسارت و لیست باغداران و زارعان خسارت دیده را با ذکر میزان خسارت ریالی به مدیریت بحران کشور منعکس می کنند تا برای تصمیم نهایی از سوی مرکز کشور مورد استفاده قرار گیرد.

طهماسبی اظهار کرد: معاونت امور باغبانی نیز پس از جمع‌ بندی اطلاعات کارشناسی آن را برای اخذ تصمیم به هیات دولت ارسال می کند.

او افزود: انتظار می رود بر اساس مذاکرات صورت گرفته هیات دولت نیز با استمهال وام های خسارت دیدگان و پرداخت تسهیلات با سود کم بانکی این باغداران و زارعان خسارت دیده موافقت کند.

طهماسبی بیان کرد: برای مقابله با سرما و دیگر شرایط نامساعد محیطی باید برنامه بلند مدت در خصوص باغ های میوه استان اردبیل اجرا و از ارقام کشاورزی و از انواع درختان میوه‌ای استفاده شود که مقاوم به سرما بوده و دیر گل باشند تا قدرت مقاومت در مقابل شرایط نامساعد محیطی را بخوبی داشته باشند.

وی گفت: کشاورزان و باغداران باید برای مقابله با سرما و دیگر شرایط نامساعد محیطی از آخرین تکنولوژی و فن ‌آوری‌ های لازم استفاده کنند تا میزان خسارات احتمالی ناشی از شرایط نامساعد جوی کاهش یابد.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز