خبرگزاری کار ایران

باید تهدیدهای بیوتروریسم در منابع دامی را جدی بگیریم

کد خبر : ۶۱۷۱۳۷

رفیع پور گفت: ما و کشورهای منطقه باید مراقب بیوتروریسم و تهدیدات زیستی باشیم. در امریکا ٦ ویروس و میکروب وجود دارد که این کشور می‌تواند با سوءاستفاده از آن جنگ میکروبی به راه بیاندازد که پنج ویروس آن دامی محسوب می‌شود مانند ویروس مشمشه، ویروس سیاه زخم و ویروس تب برفکی.

به گزارش خبرنگاراقتصادی ایلنا، علیرضا‌رفیعی‌پور‌رئیس‌سازمان دامپزشکی کشور در حاشیه مراسم بزرگداشت روز جهانی دامپزشکی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: حفظ و حراست از بیماری‌های دامی و حفظ بهداشت عمومی جامعه مبنی بر این است که در حوزه ایمن‌سازی دام در مزرعه چه کارهایی را انجام بدهیم و قادر به انجام چه کارهایی هستیم.

وی افزود: ایران به دلیل داشتن دانشمندان مجرب، امکانات، تجهیزات و وجود شرکتهای واکسن سازی توانا در بخش دولتی و در بخش خصوصی خط مقدم ایمن‌سازی دام را در دست دارد.

رفیعی پور در ادامه تصریح کرد: ۹۵ درصد واکسن‌های دامی تولید داخل است و تنها ۵ درصد از آن در شرایط خاص و اضطراری از خارج وارد می‌شود اما در حوزه طیور همچنان با مشکلاتی مواجه هستیم و تنها ۶۵ درصد از واکسن و واکسیناسیون طیور را در داخل تولید می‌کنیم.

وی افزود: ما دانش بومی ساخت واکسن طیور را در کشور داریم که تولید این واکسن حدود یک تا دو سال به طول می‌انجامد.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور در رابطه با میزان نیاز کشور به واکسن خاطرنشان کرد: ما به ٢/٥ میلیارد دز واکسن نیازمندیم که ۶۵ درصد آن در داخل کشور و مابقی آن از خارج وارد می‌شود.

وی درباره آنفولانزای فوق حاد پرندگان تاکید کرد: بیماری آنفولانزای فوق حاد پرندگان در شرایط کنترل خوبی قرار دارد و در چند هفته اخیر از ۲۲ استان فراتر نرفته است.

رفیعی پور افزود: کانونهای آنفولانزا از بخش صنعتی به بخش روستایی و بومی محدود شده و با همین روند می‌توان به کاهش و برطرف شدن بیماری در سال جاری امیدوار بود.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور با اشاره به موضوع بیوتروریسم تشریح کرد: ما و کشورهای منطقه باید مراقب بیوتروریسم و تهدیدات زیستی باشیم. در امریکا ٦ ویروس و میکروب وجود دارد که این کشور می‌تواند با سوءاستفاده از آن جنگ میکروبی به راه بیاندازد که پنج ویروس آن دامی محسوب می‌شود مانند ویروس مشمشه، ویروس سیاه زخم و ویروس تب برفکی.

رفیع پور در خصوص اعتبارات بخش دامپزشکی گفت: در حوزه اعتبارات به دلیل مسئولیت سنگینی که دامپزشکی دارد پاسخگوی نیاز جامعه هدف نخواهد بود. اعتبار سال ۹۷ کاهش نداشته نداشته است اما با وجود اینکه دامپزشکی به کاهش هزینه های سلامت  می پردازد نیازمند توجه بیشتر است.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز