خبرگزاری کار ایران

استاندار خراسان جنوبی مطرح کرد:

مهاجرت فرهیختگان؛ مهمترین معضل خراسان جنوبی / صادرات 3.4 تن کالا از بازارچه مرزی خراسان جنوبی در سال 96

کد خبر : ۶۱۷۰۰۱

استاندار خراسان جنوبی گفت: در سال ۹۶ نزدیک به ۳.۴ میلیون تن کالا به ارزش ۸۹۶ میلیون دلار به کشورها مختلف مانند پاکستان، افغانستان، ارمنستان و عراق از بازارچه مرزی صادر شده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، استاندار خراسان جنوبی در جمع خبرنگاران با اشاره به معظل بیکاری گفت: تقریبا ۲۵ تا ۲۷ هزار بیکار در استان وجود دارد که فارغ التحصیلان دانشگاهی وزن بالایی را به خود اختصاص می دهند، از سویی نزدیک به ۸۰ درصد کارآفرینی و تولیدات صنایع دستی توسط همین جوانان است که نشان می دهد در صورت سرمایه گذاری مناسب می توان از پتانسیل این بخش از جامعه برای پیشرفت استان‌های کمتر توسعه یافته استفاده کرد.

وی ادامه داد: مهاجرت نیروهای فرهیخته به استان های برخوردار از امکانات از بزرگترین مشکلات استان خراسان جنوبی است، هرچند ما توانستیم در سال ۹۶ سهم داخلی و ملی خود  در ایجاد فرصت‌های شغلی را که ده هزار نفر را در بخش های دولتی و خصوصی محقق کنیم.

مروج الشریعه امنیت را از ویژگی های بارز استان دانست و افزود: امنیت از مولفه های مهم استان به شمار می رود بطوریکه در طبقه‌بندی وزارت کشور در سال ۹۶، استان خراسان جنوبی به عنوان امن ترین استان کشور شناخته شد و نمود آن را می توان در عدم بروز و ظهور  تحرک در وقایع دی ماه ۹۶ مشاهده کرد.

وی تصریح کرد: هر چند در جنوب استان عبور کاروان های قاچاق مواد مخدر و کالا صورت می گیرد اما تمام تلاش خود را برای مبارزه با آن می کنیم بطوریکه در سال گذشته نزدیک به ۴۵ تن کشفیات در استان داشتیم.

استاندار خراسان جنوبی یکی از پتانسیل های این منطقه را توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر دانست و افزود: یکی از فازهای توسعه استان پرداختن به انرژی به ویژه انرژی‌های تجدیدپذیر است، این استان در بالا دست و پایین دست از مزیت هایی مانند روزهای آفتابی، شدت تابش و زاویه تابش برخوردار است و اتفاقا با استفاده از این مزیت توانسته ایم در تولید و صادرات برق موفق عمل کنیم.

وی در مورد بازارچه های مرزی استان گفت: بازارچه‌های مرزی از قدیمی ترین ویژگی استان شناخته می‌شود که متاسفانه به دلیل شرایط نامناسب، سه بازار چه مرزی بسته شد و تنها یک معبر ماهیرود باز است که در سال ۹۶ نزدیک به ۳.۴ میلیون تن کالا به ارزش ۸۹۶ میلیون دلار به کشورها مختلف مانند پاکستان،افغانستان،ارمنستان و عراق  از این بازارچه صادر شده است.

مروج الشریعه ضمن انتقاد از فقدان برنامه برای محرومیت زدایی گفت:  متاسفانه ما به اندازه یک درصد کشور آلمان نتوانستیم برنامه  مدونی برای محرومیت زدایی ارایه کنیم.

وی با اشاره به موضوع تمرکز گرایی در کشور گفت:  با نبود اختیارات لازم در استاندارها و تمرکز گرایی شدید به نفع تهران، نمی توانیم انتظار معجزه داشته باشیم.هرچند در سالهای اخیر ۳۵ قلم وظیفه که در اختیار دستگاه های ملی بود به استان ها واگذار شده که رویداد خوب ولی ناکافی است و در حال حاضر نیز دو کارگروه تولید به مدیریت خراسان جنوبی و اشتغال به مدیریت داستان اصفهان در این راستا تشکیل شده است.

وی مهمترین مانع توسعه استان را فقدان زیرساخت دانست و افزود: با وجود صادرات برق از استان، بسیاری از سرمایه گذاری ها به ویژه در منطقه نهبندان به دلیل نبود زیر ساخت ها جهت توزیع برق صورت نمی گیرد.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز