خبرگزاری کار ایران

وزیر راه و شهرسازی:

بررسی پیشنهاد کاهش نرخ سود تسهیلات مسکن از 8 به 6 درصد در جلسه شورای پول و اعتبار امروز

asdasd
کد خبر : ۶۱۰۶۲۲

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به احتمال کاهش نرخ سود تسهیلات خرید مسکن گفت: در جلسه امروز شورای پول و اعتبار کاهش نرخ سود تسهیلات از هشت درصد به 6 درصد بررسی می‌شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، وزیر راه و شهرسازی در مراسم سالگرد افتتاح حساب 100 با اشاره به بحث اهمیت نوسازی بافت فرسوده اظهار داشت: تاکید رئیس جمهوری در بخش برنامه‌های مسکن هم بر روی نوسازی بافت فرسوده و عمدتا بافت‌های ناکارآمد شهری است.

وی با بیان اینکه رفع مشکل مسکن از طریق نوسازی بافت فرسوده سیاست درستی است، گفت: تاکید بنده هم در دو دوره وزارت در بخش مسکن بر روی نوسازی بافت فرسوده بوده است.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه شهرهای ایران از درون دچار فرسودگی شده‌اند، گفت: شهرها به خصوص کلانشهرهای کشور رشد و گسترش بادکنکی داشته‌اند و از درون دچار فرسایش شده‌اند که این فرسایش باعث از هم گسیختگی روابط اجتماعی مردم در محلات شده که معتقدم از موضوع اول که فرسودگی خودِ مساکن بافت است به مراتب اهمیت بیشتری دارد.

آخوندی با بیان اینکه در سال‌های گذشته پنج میلیون نفر به حواشی و مناطق پیرامونی تهران اضافه شده است، گفت: در حال حاضر جمعیت غرب تهران 14 میلیون نفر است که 8.7 میلیون نفر در خودِ تهران و پنج میلیون نفر جمعیت پیرامون این شهر اسکان دارند.

وی با بیان اینکه در مرکز تهران دچار فرسودگی عمده‌ای هستیم، گفت: متاسفانه این فرسودگی از درون در بافت مرکزی شهرها در بسیاری از کلانشهرها می‌توان دید که هم موضوع اسکان و هم وضعیت حوزه اجتماعی، اقتصادی و سیاسی شهرها را تحت تاثیر خود قرار داده است.

وزیر راه و شهرسازی افزود: در همان سال‌های ابتدای انقلاب یکی از موضوعات بسیار مهم افزایش حاشیه‌نشینی بود و یکی از موضوعاتی که امام راحل در همان روزها در زمان افتتاح حساب 100 بر آن تاکید داشتند همین رشد حاشیه‌نشینی‌ها بود.

آخوندی با اشاره به پروژه‌ها و طرح‌هایی که در سال‌های گذشته نتوانستند مشکل رشد حاشیه‌نشینی را حل کنند گفت: هرچند که پروژه‌های متعددی به اجرا رسید اما هیچ یک از آنها نتوانست این موضوع را ریشه‌کن کند. معتقدم سیاست‌ها و پروژه‌های بزرگ‌مقیاس نتیجه‌ای در ارتقای کیفیت مسکن نداشت و نتوانست تاثیرگذاری قابل توجهی برای رفع این معضلات داشته باشد.

آخوندی افزود: یکی از پروژه‌های بزرگی که در بخش مسکن پس از انقلاب به اجرا رسید پروژه مسکن مهر با ساخت دو میلیون واحد مسکونی به ارزش هزار میلیارد تومان بود که اگر به دلار هزار تومانی آن زمان حساب کنیم رقم این پروژه به صد میلیارد دلار می‌رسد اما این پروژه هم نتوانست نتیجه‌ای در افزایش کیفیت زندگی مردم داشته باشد.

آخوندی افزود: معتقدم باید سیاست بازآفرینی شهری را پیش ببریم و به جای اینکه افراد را از محل سکونت خود جابه‌جا کنیم آنها را برای افزایش کیفیت زندگی توانمند سازیم.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به تجربه توسعه اطراف حرم امام رضا اظهار داشت: در مقطعی اقدام به توسعه پیرامون حرم امام رضا کردند و برای اجرای این پروژه ساکنین این منطقه را از محل سکونت خود کوچ دادند. اما باز هم این اقدام در افزایش کیفیت زندگی مردم اثرگذار نبود.

وی ادامه داد: باید توان مردم را برای افزایش کیفیت زندگی خود ارتقا دهیم تا اینکه بتوانند کیفیت زندگی خود را در همان محل سکونت ارتقا دهند.

وی با اشاره به سیاست بازآفرینی شهری برای ارتقای کیفیت زندگی افراد تاکید کرد: جنس این سیاست با سیاست‌های قبلی متفاوت است و این پروژه باید توسط خودِ مردم به اجرا برسد.

وی با بیان اینکه در اجرای این سیاست دو اقدام اصلی باید انجام شود، گفت: یکی از موضوعات اصلی بحث هویت بخشی به این مناطق است و دولت باید خدمات اجتماعی و زیربنایی برای بافت‌های ناکارآمد شهری ایجاد کند و به جای اینکه در ساخت خانه مردم مداخله داشته باشد زیرساخت‌ها را به وجود بیاورد که این موضوع هم با سیاست‌های رهبری مطابقت دارد.

وی ادامه داد: موضوع دیگر ارائه تسهیلات ارزان‌قیمت به مردم برای تقویت قدرت عرضه و تقاضاست.

وی ادامه داد: معتقدم این سیاست می تواند قابلیت اجرا داشته باشد و نباید پروژه‌هایی که ده‌ها بار شکست خورده را تجربه کنیم.

وی با اشاره به راه‌اندازی وضعیت صندوق پس‌انداز مسکن یکم گفت: در حال حاضر روزانه هزار نفر در صندوق پس‌انداز یکم سپرده‌گذاری می‌کنند و تا پایان سال گذشته میزان افتتاح حساب در این صندوق به 400 هزار نفر رسیده بود.

آخوندی ادامه داد: معتقدم به جای اینکه دولت تسهیلات به اجرای پروژه‌هایی مانند مسکن مهر بدهد که بازپرداخت این تسهیلات به چند برابر خودِ تسهیلات می‌رسد باید تسهیلات مردم ارائه شود.

وی تاکید کرد: در حال حاضر سود تسهیلاتی که بابت مسکن مهر داده شد مرتبا در حال افزایش است و این رقم برای بانک مرکزی کمرشکن شده است و در نهایت این انباشت بدهی گرفتاری‌های بسیاری برای صورت‌های مالی بانک‌ها ایجاد می‌کند.

آخوندی تاکید کرد: امروز شورای پول و اعتبار برگزار می‌شود که یکی از موضوعات در دستور کار جلسه امروز بررسی کاهش نرخ سود تسهیلات مسکن یکم از هشت به 6 درصد است.

وی ادامه داد: خوشبختانه با این سیاست به جای اینکه به صورت لحظه‌ای رونق به بازار تزریق شود شاهد رونق تدریجی بازار مسکن هستیم.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز