خبرگزاری کار ایران

مدیر عامل شرکت رجا در پاسخ به ایلنا:

پیشنهاد افزایش 10 درصدی قیمت بلیت قطار / دستورالعمل خروج واگن‌های بالای 30 سال غیرکارشناسی است / رجا از ماده 141 خارج می‌شود

asdasd
کد خبر : ۶۱۰۳۶۵

مدیر عامل شرکت رجا با بیان اینکه پیشنهاد افزایش 10 درصدی قیمت بلیت قطار را به راه‌آهن ارائه خواهیم کرد گفت: امکان اجرای دستورالعمل از رده خارج کردن واگن‌های بالای 30 سال وجود ندارد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، محمد رجبی در نشست خبری امروز با اشاره به درخواست شرکت‌های قطارهای مسافربری مبنی بر افزایش قیمت بلیت اظهار داشت: در دو سال گذشته بلیت قطار هیچ افزایش قیمتی نداشته و بلیت‌های نوروزی هم بدون افزایش بها به فروش رسید.

وی ادامه داد: پیش فروش بلیت‌های بهار سال جاری هم بدون افزایش قیمت آغاز شد.

مدیر عامل شرکت رجا در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا مبنی بر اینکه پیشنهاد شما برای افزایش قیمت بلیت قطار چقدر است، گفت: 50 درصد ناوگان ریلی کشور از متعلق به قطارهای رجا است و مابقی متعلق به مجموعه شرکت سفیر بنابراین باید با همفکری سایر شرکت‌ها در باره درصد افزایش‌ قیمت‌ها تصمیم گیری کنیم به هر حال راه‌آهن باید پیشنهاد افزایش قیمت بلیت را بررسی و قبول کند که به نظر می‌رسد پیشنهاد افزایش قیمت بیش از 10 درصد را قبول نخواهد کرد اما درخواست ما بیشتر از 10 درصد است.

رجبی با اشاره به افزایش بهای دلار و اثرگذاری آن بر روی هزینه‌های شرکت رجا و قیمت بلیت گفت:‌ در حال حاضر بیش از 45 درصد هزینه‌های رجا ارزی است و در ترن‌ست‌ها هم 65 درصد هزینه‌ها به صورت ارزی پرداخت و محاسبه می‌شود بنابراین چاره‌ای جز افزایش قیمت وجود ندارد.

مدیرعامل شرکت رجا با بیان اینکه در سال 95 آمار جابجایی مسافران با قطارهای رجا 14.2 میلیون نفر بود گفت: این رقم در سال 96 به 14.7 میلیون نفر رسید که رشد نزدیک به 4 درصد را تجربه کردیم این در حالی بود که در سال گذشته برخی از ناوگان رجا بالای 45 و 30 سال از رده خارج شدند.

وی با اشاره به کاهش سن ناوگان شرکت رجا اظهار داشت: در سال 96 سن ناوگان رجا به 28.5 سال رسید که این عدد در سال 95 چیزی حدود 31.6 سال بود. حال اگر سازمان تامین اجتماعی امسال 120 میلیارد تومان برای افزایش سرمایه به طور کامل پرداخت کند و دولت بتواند بخشی از بدهی‌ها و یارانه‌ را بپردازد، با ورود ناوگان جدید در سال 97 سن قطارهای رجا به زیر 27 سال می‌رسد.

رجبی از ورود 50 واگن جدید به ناوگان رجا در سال جدید خبر داد و گفت:‌در سال گذشته توانستیم 38 واگن نو تولید داخل وارد ناوگان حمل و نقل ریلی کشور بکنیم.

مدیر عامل شرکت رجا با اشاره به مشکلات این مجموعه از جمله تکلیف برقراری قطارهای حومه‌ای اظهار داشت: یکی از مشکلات ما با راه آهن این است که هر چند مکلف به انجام سیرهای حومه‌ای هستیم اما یارانه آن پرداخت نمی‌شود و اختلاف قیمت تمام شده بلیت یارانه‌ای با قیمت واقعی بسیار زیاد است و مردم قادر به پرداخت آن نیستندو اگر بخواهیم قیمت‌ها را واقعی کنیم باید بلیت قطارهای حومه‌ای را تا هشت برابر افزایش دهیم.

وی افزود: از دیگر مشکلات ما با راه آهن دستور خروج قطارهای بالای 30 تا 45 سال بیشتر است که معتقدیم این دستورالعمل غیرکارشناسی است چرا که بازسازی هر واگن 800 میلیون تومان هزینه می‌برد و در حال حاضر 400 واگن رجا بالای 30 سال است بنابراین باید حداقل 300 میلیارد تومان هزینه بازسازی قطارها را انجام دهد.

رجبی تاکید کرد: این تصمیم راه آهن اقتصادی نیست و اگر بخواهیم قطارهای بالای 50 سال را از رده خارج کنیم 50 درصد ظرفیت رجا غیرفعال خواهد شد و نمی‌توانیم این دستور را عملیاتی کنیم.

وی با بیان اینکه توانستیم 212 واگن را بازسازی کنیم گفت: 20 دستگاه گیربکس ترن‌ست‌ها اورهال شده است که هر کدام آنها 400 هزار دلار قیمت دارد.

رجبی از برقراری قطار تهران – رشت تا اواخر خردادماه سال جاری خبر داد و گفت: قطار تهران – رشت، تهران – کرمانشاه و تهران – همدان به برنامه‌های حرکت قطارهای رجا اضافه شده است.

مدیرعامل شرکت رجا با بیان اینکه خوشبختانه رجا تابستان سال جاری از ماده 141 خارج می‌شود گفت: 120 میلیارد تومان کمک سازمان تامین اجتماعی به رجا است 660 میلیارد تومان هم از محل ثبت دارایی‌ها به سرمایه رجا اضافه می‌شود و در تابستان سرمایه رجا به 1100 میلیارد تومان می‌رسد.

وی با اشاره به ضریب اشغال قطارهای رجا در سال 96 گفت: ضریب اشغال 70 درصد بود که نسبت به سال 95 افزایش 2.5 درصدی داشته ا ست.

وی با اشاره به بدهی رجا به دولت و بدهی دولت به رجا گفت: زیان رجا 500 میلیارد تومان برآورد شده که چیزی حدود 430 میلیارد تومان هم بابت خدمات لکوموتیو به راه آهن بدهکار است بنابراین باید بدهی رجا به دولت و بدهی دولت به رجا تهاتر شود

رجبی تاکید کرد: معتقدیم قیمت راه آهن برای اجاره لکوموتیو به رجا بسیار گرانتر از قیمت جهاین است در حالی که قیمت جهانی روزانه 2 هزار دلار است راه آ‌هن برای اجاره لکوموتیو از رجا بیش از 3 هزار دلار در روز دریافت می‌کند.

وی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا درباره برگزاری مناقصه ساخت و خرید 250 واگن بین کشورهای اروپایی گفت: این مناقصه برگزار شده است و 11 کارگروه با حضور شرکت‌ها و کنسرسیوم‌های سازنده خارجی تشکیل شده که 9 کنسرسیوم آن نهایی شده و اسناد حقوقی برای انعقاد قرارداد ساخت و خرید 250 واگن تنظیم شده است.

وی همچنین با بیان اینکه امکان خرید واگن دست دوم از خارج از کشور را نداریم گفت: اساسا در خارج از کشور واگن پایین‌تر از 20 سال وجود ندارد و طبق دستورالعمل راه آهن هم اجازه خرید واگن‌های بالای 20 سال را نداریم بنابراین نمی‌توانیم واگن دست دوم وارد کنیم در حالی که خرید واگن دست دوم یک میلیارد تومان و خرید واگن نو داخلی سه میلیارد تومان هزینه دارد اما کیفیت آنها یکسان است.

همچنین در ادامه این نشست غلام ابراهیمان سلامی مدیر عامل هلدینگ گردشگری تامین اجتماعی با تاکید بر اینکه رجا در سال گذشته توانست بیش از 14 میلیون مسافر را جابجا کند گفت: این شرکت یکی از شرکت‌های بزرگ حمل و نقلی در غرب آسیا محسوب می‌شود و توانستیم 122 ناوگان مسافری اضافه کنیم که 80 واگن تولید داخل بوده است.

وی با بیان اینکه زیان انباشته رجا رو به کاهش است گفت: به زودی از ماده 141 قانون خارج می‌شویم و یک شرکت فنی در رجا متولد شده که می‌تواند خدمات بیشتری را ارائه دهد.

وی با تایکد بر اینکه حتی یک واگن هم نتوانستیم در دولت نهم و دهم وارد ناوگان کنیم گفت:‌خوشبختانه در طول دولت یازدهم و دوازدهم اقدامات بسیار قابل توجهی برای ورود واگن جدید ا نجام داده‌ایم و با سفارش تولید واگن به شرکت‌های داخلی شرکت‌های پلور سبز، ایریکو و واگن پارس را از ورشکستگی نجات دادیم و توانستیم 122 واگن را به ناوگان اضافه کنیم.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز