خبرگزاری کار ایران

ترویج یافته های تحقیقاتی و پهنه بندی مزارع هدایت‌گر کشاورزی برای تامین نیازهای کشور

asdasd
کد خبر : ۶۱۰۳۵۲

معاون ترویج سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی با بیان اینکه حرکت به سمت خوداتکایی بسیاری از محصولات آغاز شده است، گفت: ترویج یافته های تحقیقاتی و پهنه بندی مزارع هدایت‌گر کشاورزی به سمت تامین نیازهای کشور است.

به گزارش ایلنا، کاظم خاوازی معاون ترویج سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی روز دوشنبه در اولین نشست هماهنگی دبیران مناطق پنجگانه ترویج کشور در سنندج اظهار کرد: ۱۰ هزار کارشناس حوزه های مختلف در یک هزار و ۳۰۰ مرکز جهاد کشاورزی ساماندهی شده و در حال ارائه خدمات کارشناسی به کشاورزان هستند.

وی افزود: طرح نوین پهنه بندی اراضی کشاورزی با هدف ارتقای کمی و کیفی تولیدات و همچنین ارتقای سطح معیشت کشاورزان انجام می شود و نقش بسزایی را در خوداتکایی محصولات از جمله گندم، شکر و دانه های روغنی ایفا کرده است.

خاوازی تاکید کرد: وزارت جهاد کشاوری ۱۰ هزار نیرو را به عنوان مروجین پهنه های تولیدی در رشته های باغبانی، زراعت، طیور، دام و آبزیان جذب و ساماندهی کرده تا امکان رسیدن به اهداف طرح نوین ترویج کشاوری در تمام زمینه ها بهتر فراهم شود.

معاون ترویج کشاورزی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی و منابع طبیعی کشور یادآور شد: ۷۰ درصد یک هزار و ۳۰۰ مرکز جهاد کشاوزی کشور برای اجرای طرح نوین ترویج و استقرار کارشناسان تجهیز و به روز رسانی شده است.

خاوازی گفت: آموزش بهره برداران مهمترین تمرکز این طرح است تا بتوان با ترویج یافته های تحقیقاتی و انتقال آن به مزارع، شاهد افزایش تولید از لحاظ کمی و کیفی شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان نیز در این نشست گفت: این سازمان به مساله نوین ترویج باور قلبی دارد و معتقدیم می توان با شیوه های مناسب و نوین کشاورزی به اهداف مورد نظر در عرصه امنیت غذایی دست یافت.

خالد جعفری اظهار کرد: با وجود اینکه در دوره ها قبلی اقدامات قابل توجهی در حوزه کشاورزی استان کردستان انجام شد اما با وضع مطلوب فاصله زیادی داشته و در ابتدای راه هستیم.

وی یادآور شد: هم اکنون در عرصه های مدیریت کشاورزی بیشترین انتقادها به سمت تخصیص منابع آبی کشاورزی استان است چرا که از یک میلیون و ۲۲۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی تنها حدود ۱۲۵ هزار هکتار آن معادل ۱۲ درصد آبی است.

جعفری خواستار تجدید نظر در تخصیص منابع آبی استان از سوی دستگاه های ذیصلاح و همچنین توجه بیشتر وزارت جهاد کشاورزی به تامین منابع برای تجهیز مراکز جهاد کشاورزی و جذب کارشناسان پهنه بندی در این استان شد.

وی اضافه کرد: در سال زراعی جاری ۳۰ میلیارد ریال اعتبار برای اجرای طرح توسعه نوین ترویج اخذ شده که این نشانه توجه مدیریت ارشد استان به بخش کشاورزی و تولید است.

مدیر ترویج و هماهنگی کشاورزی کردستان هم در این نشست گفت: کردستان دارای ۴۴ مرکز جهاد کشاورزی است که ۲۶۳ کارشناس کشاورزی در این مراکز مشغول به خدمت هستند.

حجت الله کوشا افزود: کل استان به ۲۷۶ پهنه تقسیم بندی شده است و پس از اجرای طرح نوین ترویج و جذب نیروهای جدید نسبت کارشناسان به بهره برداران استان از یک کارشناس در ازای سه هزار و ۱۳۱ بهره بردار به یک کارشناس در ازای ۵۲۴ بهره بردار کاهش یافته است.

وی اظهار کرد: این کاهش نسبت باعث افزایش سرعت عمل کارشناسان در ارائه خدمات به بهره برداران می شود.

کوشا گفت: برخی از پهنه های کشاورزی استان در این طرح دارای ۴۵ روستا هستند که با توجه به وسعت و تعداد بهره برداران لازم است نیروهای جدیدی برای این کار جذب شوند.

استان کردستان دارای ۲۸۲ هزار هکتار با یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر جمعیت است که تنوع آب و هوایی آن باعث شده یکی از استان های موفق در حوزه کشاورزی باشد.

هم اکنون این استان دارای یک میلیون و ۲۲۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی که شامل ۸۹۶ هزار و ۲۳۵ هکتار اراضی دیم حدود ۸۸ درصد ، ۱۲۱ هزار اراضی آبی حدود ۱۲ درصد است.

کردستان دارای سه میلیون و ۱۹۹ هزار راس دام سبک و سنگین و ۱۳ میلیون قطعه انواع طیور و ۱۱۶ هزار کندوی زنبور عسل است.

جمعیت بهره بردار کشاورزی کردستان دارای ۱۱۵ هزار نفر است که این جامعه سالانه حدود ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تُن میزان محصولات کشاورزی تولید می کنند که ۳۲۰ هزار تُن از این میزان مربوط به محصولات باغی و باقی نیز مربوط به بخش زراعت است.

عمده محصول زراعی این استان مربوط به گندم با حدود ۸۰۰ هزار تُن در سال است و عمده محصول تولیدی باغی نیز توت فرنگی با حدود ۴۸ هزار تُن است.

اولین نشست هماهنگی دبیران مناطق پنجگانه ترویج کشور با حضور مدیران مراکز و هماهنگی ترویج استان های کردستان، سیستان و بلوچستان، آذربایجان شرقی، همدان، مازندران، لرستان و کهگیلویه و بویر احمد در سازمان جهاد کشاورزی کردستان در حال برگزاری است.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز