خبرگزاری کار ایران

یک کارشناس انرژی در گفت‌وگو با ایلنا:

زمینه حذف خودمان را از بازار نفت و گاز فراهم نکنیم/بانک‌ها انگیزه کافی برای سرمایه گذاری در صنعت نفت و گاز را ندارند

asdasd
کد خبر : ۶۰۸۹۷۴

یک کارشناس انرژی گفت: پیش بینی‌های برنامه ششم نشان می‌دهد ۲۰۰ میلیارد دلار برای ۵ سال به سرمایه گذاری در صنعت نفت و گاز نیاز داریم که ۶۰ تا ۷۰ درصد آن باید از خارج جذب شود، زیرا در کشور سازوکار جذب نقدینگی برای صنعت نفت و گاز نداریم و بانک‌ها نیز انگیزه کافی برای سرمایه گذاری در این صنعت را ندارند.

فریدون اسعدی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، با اشاره به تاثیر تحریم‌های جدید احتمالی بر بازار نفت ایران اظهار داشت: ما باید از فرصتی که برجام پیش پای ما گذاشت بیشترین بهره را می‌بردیم اما متاسفانه برخی ناملایمات داخلی منجر به هدر رفتن زمان شد. مثلا دیدیم که در قرارداد فاز ۱۱ دچار چالش جدی شدیم در صورتی که می‌توانستیم بهترین بهره را برده و عقب ماندگی‌های سال‌های ۸۴ تا ۹۲ را جبران کنیم.

وی افزود: در حال حاضر می‌بینیم که شرایط فروش نفت خام و میعانات برای ایران تغییر کرده مثلا تغییراتی را در رویکرد کره جنوبی برای خرید میعانات گازی شاهدیم تا حدی که این کشور برای تامین این فرآورده به سمت نروژ شیفت کرده است که این مسئله با توجه به اینکه نمی‌توانیم تولید میعانات را متوقف کنیم، برای ما نگران کننده است چرا که در فروش، نگهداشت و ذخیره دچار خسارت شده و هزینه‌هایمان افزایش می‌یابد.

این کار‌شناس انرژی تاکید کرد: ما می‌توانستیم از فرصت‌های برجام برای کاهش ریسک‌ها و خطرات با توجه به پیش بینی‌ها در زمینه بازگشت تحریم‌ها بیشتر استفاده کنیم و کمتر برای دولت بحران سازی می‌کردیم.

وی یادآور شد: پیش بینی‌های برنامه ششم نشان می‌دهد ۲۰۰ میلیارد دلار برای ۵ سال به سرمایه گذاری در صنعت نفت و گاز نیاز داریم که ۶۰ تا ۷۰ درصد آن باید از خارج جذب شود، زیرا در کشور سازوکار جذب نقدینگی برای صنعت نفت و گاز نداریم و بانک‌ها نیز انگیزه کافی برای سرمایه گذاری در این صنعت را ندارند، بنا بر این جذب این سرمایه از داخل محقق نمی‌شود و به لحاظ فنی نیز در کشور امکان پذیر نیست.

اسعدی بیان کرد: ما می‌توانستیم امور را به شکلی مدیریت کنیم که هم حرف‌ها شنیده شود و هم ایرادات برطرف شود و کشور از طریق جذب سرمایه گذاری خارجی نیز بیشتر منتفع شود زیرا با حل نشدن مسائل و مشکلات مربوط به داخل و تعاملات خارجی عملا زمینه حذف خودمان را در بازار نفت و گاز فراهم می‌کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز