خبرگزاری کار ایران

یادداشت/

حلوا شیرین است مثل تولید ملی

asdasd
کد خبر : ۶۰۸۶۰۰

تا زمانی که هزینه تولید کاهش نیابد مردم ایران برنج خارجی را به برج شمال ترجیح می‌دهند، حتی اگر آن برنج از اسکله‌های غیر رسمی وارد شوند.

حلوا شیرین است مثل تولید ملی؛ این جمله قطعی است مگر برای آنان که از نگاه فلسفی به آن می نگرند که آنگاه ممکن است استنباط دیگری از معانی آن داشته باشند که البته در اقتصاد ما به دنبال معانی فلسفی جملات نیستیم. حال سوال این است که چرا ما به دنبال تولید نیستیم ،علیرغم اینکه تولید شیرین است ؛ این روز ها به هر کوی و برزنی که می رویم انواع شیرینی ها در پذیرایی از مهمانان نوروزی استفاده می شود و جای شیرینی های خانگی که در گذشته توسط بانوان ایرانی تولید می شد خالی است. امروزه حتی روستاییان در مصرف شیرینی های بازاری از دیگران پیشی گرفته اند؛ چرا؟ در حال حاضر فست فود در کمتر خانه ای است که مصرف نشود که البته در حال گذار از عصر فست فود به عصر فینگر فود هستیم.

"گری بیکر "برنده جایزه نوبل اقتصادی معتقد است : که دلیل اصلی کاهش تعداد فرزند در خانوارها به دلیل افزایش هزینه تولید آن می‌باشد ؛ در عصر کشاورزی فرزندان عامل تولید بوده‌اند و از همان سنین کودکی در تولید محصولات کشاورزی به والدین خود کمک می کردند ولی در عصر انفجار اطلاعات بچه ها تا مرحله پایانی دانشگاه هزینه زا هستند و والدین برای آموزش آنها مجبورند هزینه کنند ، لذا هزینه بچه داری صعودی است ؛ به همین دلیل ساده، امروز بیش از 80 درصد خانوارها در ایران یا بچه ندارند و یا تعداد بچه های آنها بیش از 2 تا نیست به بیان ساده چه تولید شیرینی خانگی چه افزایش تعداد بچه به یک دلیل ساده ربط دارد(هزینه تولید) ؛ تا زمانی که هزینه تولید کاهش نیابد مردم ایران برنج خارجی را به برج شمال ترجیح می‌دهند، حتی اگر آن برنج از اسکله‌های غیر رسمی وارد شوند.

در اصول 51الی 55قانون اساسی در باب مسائل مالی دولت تاکید شده است که همه درآمدها و هزینه‌های دولت باید به حکم قانون دریافت و پرداخت شود. منهای محتوای اصول مذکور و سایر اصول قانون اساسی به لحاظ شکلی قانون گذار می‌خواهد اعلام کند که حاکمیت اقتصادی یک کشور به عهده یک نهاد است.اصل انسجام و انضباط پولی و مالی مورد تاکید در بالاترین سند اداری سیاسی و اقتصادی کشور آمده است.

در همین چند سال گذشته که البته پرونده آن در پایان سال 96 تقریبا بسته شد حدود 25 درصد سهم بازار پول متعلق به نهاد های رسمی و غیر رسمی خارج از اختیارات قوه مجریه یا دولت بود که به راحتی در بازارهای مختلف اختلال ایجاد می کرد. البته عوامل دیگری نیز در ناکارآمدی اقتصاد ایران تاثیر گذار است مانند پائین بودن بهره وری ؛البته می‌توان حضور نهادهای مذکور در اقتصاد ایران را یک پدیده مثال زدنی در اقتصادهای جهان نام برد. همچنان وجود تورم دو رقمی در کشور های جهان قابل شمارش است چون 95 درصد کشورهای دنیا دارای تورم یک رقمی هستند.

پس شرط تولید حلوا یا بچه، کم کردن هزینه است و این کاهش هزینه یا باید از طریق افزایش بهره وری با بکار گیری ناب ترین مدیران در سطوح مختلف از رئیس جمهور تا دهیار روستاها انجام شود تا در نتیجه حکم رانی مطلوب شاهد ایجاد بستر مناسب برای تولید باشیم ؛ یا اینکه دولت از چنان اقتداری برخوردار باشد که بتواند نهاد های مداخله گر در همه بازار ها را اخراج کند، مثل کاری که در بازار پول در سال گذشته انجام شد البته اگر هر دو کار را انجام دهد آنچنان کام مردم شیرین خواهد شد که شاید نوروز 98 نیاز به حلوای خانگی نباشد. یادمان باشد که بعلت ناکارآمدی دولت ها اقتصاد و فرهنگ در مرحله حساس قرار دارد تا جایی که بدون اغراق می‌توان گفت که در حال فرود آمدن می باشد و باید سرعت خروج ما از بحران های مذکور افزایش یابد، فردا دیر است امروز باید کار را شروع کرد ،تولید ملی شیرین است مثل حلوا...

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز