خبرگزاری کار ایران

زنگنه مطرح کرد:

به‌دلیل رنگ چشم یا موی خارجی‌ها با آنها قرارداد نمی‌بندیم

asdasd
کد خبر : ۶۰۵۶۵۳

وزیر نفت گفت: به‌دلیل رنگ چشم یا موی خارجی‌ها با آنها قرارداد نمی‌بندیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، بیژن زنگنه در مراسم امضای قرارداد توسعه و بهره‌برداری از میادین نفتی سپهر و جفیر بین شرکت‌های نفت ایران و گسترش انرژی پاسارگاد گفت: در آستانه ملی‌شدن صنعت نفت شاهد امضای قرادادی هستیم که بعد از ماه‌ها بحث بالاخره حاصل شده است. این اولین قرارداد در قالب IPC با یک شرکت E&P ایرانی است. شرکت‌های E&P ایرانی در واقع همزاد قراردادهای IPC هستند.

وی ادامه داد: برخی مطرح کرده‌اند ما به‌دلیل رنگ چشم یا موی خارجی‌ها با آنها قرارداد می‌بندیم در حالیکه به هیچ عنوان چنین نیست بلکه مهم تجربه است. همچنین این انقلاب بود که نفت را ملی کرد و باعث انتقال مرکز تصمیم‌گیری درباره مراحل تولید از لندن به تهران شد.

وزیر نفت متذکر شد: یکی از رکن‌های این قراردادها بها دادن به شرکت‌هایE&P است و این جزو سیاست‌های کلی نظام است که این شرکت‌ها  بدون مالکیت بر مخزن بتوانند فعالیت کنند. ما در حال حاضر تقریبا ۱۵ شرکت E&P داریم که برای توسعه میادین به تمامی آنها نیاز داریم.

وی افزود: این شرکت‌ها باید تلاش کنند توانایی تامین منابع پروژه را داشته باشند و با سرعت بیشتر و ظرفیت برداشت بیشتر کار کنند تا زمینه اشتغال داخلی هم فراهم شود.

زنگنه اظهار داشت: اساس بر این است که شرکت‌های داخلی کنار شرکت‌های خارجی تجربه لازم را کسب کنند و در اجرای طرح‌ها و طراحی‌ها و نظارت بر اجرا تجربه لازم را کسب کنند که در این مسیر تجربه شرط اساسی است.

وزیر نفت همچنین خاطرنشان کرد: با توجه به ایرانی بودن اپراتور، یک پروژه صد در صد ایرانی است که ۲.۴ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری مستقیم از سوی این شرکت خواهد شد. در قراردادهای دیگر هزینه‌های غیرمستقیم مانند مالیات و عوارض در قراردادها اعمال می‌شود اما در این پروژه پرداخت‌های خالص برای سرمایه گذاری در نظر گرفته شده است.

وی درباره انتخاب شرکت انرژی پاسارگاد گفت: این شرکت یک قرارداد ۱/۸ میلیارد دلاری را بخش گاز که برای صادرات از نفت شهر به عراق بود با موفقیت اجرا کرده است. همچنین شرکت انرژی پاسارگاد بهتر از بقیه شرکت‌ها توان تامین مالی پروژه را دارد و این شرکت از تیم جوانی تشکیل شده که درک درستی از مسائل فنی و اقتصادی دارند.

زنگنه افزود: این طرح در طول ۲۰ سال روزانه ۱۱۰ هزار بشکه نفت تولید خواهد کرد که بالغ بر ۵۰۰ میلیون بشکه است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز